2023-10-19, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wuz
Historien är fabricerad och de 1 miljon de fått är ännu inte berättigat. Klart man går igång.

Ungefär så här ser förfarandet ut just nu:
Susanna: "Hej Expressen! Min dotter har varit med i en olycka utomlands. Vi behöver 1.4 miljoner kronor. Hon hade fel försäkring. Vi har startat en GoFundMe. Länka till den!"

Expressen: "Say no more, i'm on it. Skicka en söt bild på tösen."

11 dagar senare. Radioskugga. Noll bildbevis. 1 MSEK inkasserat.

Daniel: "Felicia är äntligen påväg hem till Sverige nu. Känns bra."
Citera
2023-10-19, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skottland11
NEJ, det är inte olagligt att åka kommersiellt plan hem med sjuktransport. Alla stora flygbolag har möjligheten att göra om den främre delen av planet till sjukstuga. Man tar bort säten, man skärmar av och man har möjlighet att koppla in respirator. Båren kommer på sist och är sen först ut vid landning. Man räknar med en till två sjukvårdspersonal och även familj. Sjukvårdspersonalen sitter i direkt anslutning till båren och familjen får platser så nära det går att boka. Det här är samarbeten som flygbolagen har med övrigt inblandade instanser, de tjänar mer att ta med någon på bår än om de sålt vanliga säten. Det är ett billigare alternativ än ambulansflyg och något som även försäkringsbolagen gärna ser att man tar som alternativ om möjligheten finns.

Jag förstår inte att du kan låta så tvärsäker på sånt du uppenbarligen inte har koll på, hoppas det inte är likadant med annan info du gett i tråden.

Tack för ordentligt klargörande!
Reste innan covid med en flight där de gjort en "sjukstuga" i premium economy. Där var det dock inga maskiner ombord utan endast en sjuksyrra och patienten som var kopplad till ett drop.
Vid ankomst till arlanda lastades hen av direkt in i ambulans och körde ut genom VIP-infarten.

Men ärligt, hade jag suttit i min stol i businessclass för dryga 40k och haft en sjukstuga med respirator och ett läkarteam och halva släkten brevid mig hade jag nog inte varit direkt överlycklig.
Citera
2023-10-19, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VivaVagina
Det enda som talar för är att Felicia inte uppdaterat något i sina sociala kanaler, eller gjort sitt IG privat. Jag tror som många andra i chatten att det handlar om ett kirurgiskt ingrepp som gått fel.

Exakt anledningen till att jag tror att hon faktiskt är mycket sjuk eller svårt skadad. Ingen med några hjärnceller låter alla knaskanaler/konton/plattformar ligga öppet för allmän beskådan för en miljon kronor och sedan se hela sitt trasiga liv dras i smutsen inför öppen ridå.

Är faktiskt förvånad över att inte familjen gjort allt i sin makt för att själva spåra upp hennes framfart på internet och stängt ner varenda konto, raderat varenda video, bild etc. Har de kanske inte förstått hur illa det faktiskt är ännu?

Någonstans i allt detta kaos är det väl ändå kanske det bästa som kunde hända Felicia. vHur hade det annars slutat, männsikan var ju helt klart ute på en highroad to hell, varenda gräns så långt framflyttad så oklart om det ens fanns några kvar. Nu är hon fortfarande ung och när hon är frisk kan hon ändå börja om sitt liv. Ta bort alla hortatueringar, kanske börja plugga, leva ett helt normalt liv. Jag hoppas både hon och familjen tar den chansen om det blir möjligt.
Senast redigerad av Shilohoha 2023-10-19 kl. 18:37.
Citera
2023-10-19, 18:33
Medlem
Det pratas om att Gofundme börjat gjort en utredning och håller inne på pengarna? Sjukt lite donationer har det kommit in senaste dygnet, några 1000 max.
Citera
2023-10-19, 18:40
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FivePoundPeter
Har anmält till deras granskning för länge sedan utan att få svar. Finns länk i slutet av artikeln för er som är intresserade av att anmäla artikeln.

Programmet ”Medierna” i P1 granskar just sådana här fall. Tror mer på att höra av sig dit och bifoga länk till denna Flashbacktråd.
https://sverigesradio.se/medierna
Citera
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reraised
Det pratas om att Gofundme börjat gjort en utredning och håller inne på pengarna? Sjukt lite donationer har det kommit in senaste dygnet, några 1000 max.

Dom har redan fått ihop pengar för att få hem henne utan gofundme pengarna.
Vad ska dom 1,3 miljonerna från gofundme gå till?
Citera
Medlem
Mr1931s avatar
Åker man moped i Thailand utan försäkring så går det så här.
Citera
2023-10-19, 18:41
Medlem
Biggedys avatar
Citat:

En för 4 minuter sedan. En för 15 minuter sedan.. Så det pratet är nog bs
Citera
2023-10-19, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Pojkvännen var inte den som ringde F:s mamma av någon anledning.

Vem han är verkar oklart. Och helt betydelselöst.

Jag är mer intresserad av insamlingen och hur det kan gå om man är oförsäkrad i Thailand ( detta fall )Att hon är svårt skadad tvivlar jag inte en sekund på.

Mardröm alltihopa.
Svårt skadad? Möjligtvis men att hon skulle legat i koma tio dagar efter en trafikolycka? Nej. Är väl någon injektion i röven som misslyckats och sedan har de diktat ihop någon snyfthistoria.
Citera
2023-10-19, 18:42
Medlem
Citat:

Kan väl vara pga dem sitter just nu (eller om ett par minuter) på ett flyg till Sverige?
Betalningen är väl gjord om jag har förstått det rätt?
Citera
2023-10-19, 18:44
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
En för 4 minuter sedan. En för 15 minuter sedan.. Så det pratet är nog bs

Merparten av pengarna är ju redan utbetalda, det har ju familjen gått ut och sagt att de har använts till att betala SOS International Bangkok.
Citera
2023-10-19, 19:02
Medlem
Vad tror ni, kommer familjen Cedergren någonsin visa sina kvitton? Minst 100,000kr har gått in på deras privata Swish. Över 700,000kr på GoFundMe. Vart gick pengarna?

Ut med kvitton nu.
Ut med bild på skadan eller åtminstone pappren från sjukhusen.

Det minsta de kan göra är att vara transparenta gentemot de som donerat en miljonsumma. Krona för krona ska vi se vad pengarna gick till. Inga ursäkter, inga undanflykter, inga snyfthistorier, inga "tack för alla donationer!"-skitsnack. Svart på vitt vill jag se hur krona för krona spenderats. Kvitton, nu. De har gott om tid på sig under flygresan. Att ta fram mobilen och fota tar inte mer än en minut.

Kontakta media/journalister som ser till att vara på plats när hon landar imorgon bitti.
Senast redigerad av Ehandel 2023-10-19 kl. 19:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in