Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-07-28, 14:49
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Vad har du för belägg för det?

Att ljudbilden är besynnerlig konstaterade Wincent Lange redan på mordnatten. Närmsta vittnena talar om dova puffar, Fru Palme till och med spekulerar om ljuddämpare i hållna förhör.

Lägg därtill att det upphittats uppemot tio andra kulor utöver de som sedermera presenterades som oficiella mordkulor.

Det medför förstås inte att det fanns utplacerade krypskyttar i varje knut och vrå, men tycker frågan bör lyftas ändå.

Ett skott på distans förklarar också att fler skott uteblev mot Palme. Nästan inget vittne har sett något vapen hos personen som antogs ha skjutit på nära håll.

Största invändningen mot scenariot är naturligtvis skottet mot Lisbeth. Vem avlossade i så fall det?
Citera
2024-07-30, 11:34
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Att ljudbilden är besynnerlig konstaterade Wincent Lange redan på mordnatten. Närmsta vittnena talar om dova puffar, Fru Palme till och med spekulerar om ljuddämpare i hållna förhör.

Lägg därtill att det upphittats uppemot tio andra kulor utöver de som sedermera presenterades som oficiella mordkulor.

Det medför förstås inte att det fanns utplacerade krypskyttar i varje knut och vrå, men tycker frågan bör lyftas ändå.

Ett skott på distans förklarar också att fler skott uteblev mot Palme. Nästan inget vittne har sett något vapen hos personen som antogs ha skjutit på nära håll.

Största invändningen mot scenariot är naturligtvis skottet mot Lisbeth. Vem avlossade i så fall det?

Skulle det vara "uppemot tio andra kulor" i närheten av mordplatsen?
Vart har du källan till detta påstående?

Minst 2 vittnen uppger att de sett vapnet.(AD och ACH)
Ytterligare någon uppger mynningsflamma.(Bl.a IM)

Med undantag för någon (SE, Ålenius) så anger samtliga mordplatsvittnen 2 skott till antalet med ca 3 sekunders mellanrum mellan dessa..

Frågan är väl vad som talar för att det skulle vara någon annan än mannen på mordplatsen som avlossade båda skotten?
Vilka uppgifter är det som föranleder osäkerhet kring den frågan?
Citera
2024-07-30, 12:48
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Skulle det vara "uppemot tio andra kulor" i närheten av mordplatsen?
Vart har du källan till detta påstående?

Minst 2 vittnen uppger att de sett vapnet.(AD och ACH)
Ytterligare någon uppger mynningsflamma.(Bl.a IM)

Med undantag för någon (SE, Ålenius) så anger samtliga mordplatsvittnen 2 skott till antalet med ca 3 sekunders mellanrum mellan dessa..

Frågan är väl vad som talar för att det skulle vara någon annan än mannen på mordplatsen som avlossade båda skotten?
Vilka uppgifter är det som föranleder osäkerhet kring den frågan?

Källan angående kulor är Wincent Lange i ledningsgruppens protokoll.

Lördagen den första mars lämnades nämligen en upphittad patronhylsa in till VD1 vid ca. 12.00, alltså i tidsintervallet mellan upphittandet av de officiella mordkulorna.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:F1209-00

Visar sig sedermera vara av typ 9mm för militära vapen. Upphittad på Vasagatan för övrigt.

Vidare i December 1986 redogör Lange för ytterligare fynd, notera formuleringen bl.a.

Citat:
Lange: Upplyser att han i ett ganska tidigt skede framfört en uppfattning om att han var ganska skeptisk mot de anträffade två kulorna. Redogör för olika fynd av kulor och patroner, bl a ett fynd vid Ströms hörna (38:a) och utanför Rigoletto (oidentifierad patron). Båda fynden är gjorda i december -86. Påpekar attanträffats två stycken 357-hylsor och en patron kaliber 38. Omtalar att Enligt generalagenten och tillverkaren Beretta i Italien, Lange:

https://www.flashback.org/leave.php?...ruppen.pdf%2F2

Så vitt det är känt är det som konstaterats endast två vittnen som observerat ett vapen, använde uttrycket "nästan ingent vittne". Vilket väl överenstämmer med två, kan tyckas.

Som redan omtalats finns den märkliga ljudbilden. Wincent Lange uttryckte det enligt följande:

Citat:
Uppgifterna om skottlossningen var redan nu motsägelsefulla. Polismän talade om skottlossning, påsksmällare och avgasknallar.

Sidan 4 och vidare i följande rapport:

https://www.flashback.org/leave.php?...NMB_MizdHBnW-w

Det är onekligen märkligt att de två närmast skottlossningen omtallar puffar och liknande, medan vittnen på avstånd beskriver kradtiga smällar.

Inget bevis för fler skyttar naturligtvis, men allt som allt är händelseförloppet på mordplatsen inte så klarlagt som vi kan föranledas tro.
Citera
2024-07-30, 17:51
Medlem
Roerligs avatar
Citat:

Lördagen den första mars lämnades nämligen en upphittad patronhylsa in till VD1 vid ca. 12.00, alltså i tidsintervallet mellan upphittandet av de officiella mordkulorna.

Visar sig sedermera vara av typ 9mm för militära vapen. Upphittad på Vasagatan för övrigt.

Vidare i December 1986 redogör Lange för ytterligare fynd, notera formuleringen bl.a.

Så vitt det är känt är det som konstaterats endast två vittnen som observerat ett vapen, använde uttrycket "nästan ingent vittne". Vilket väl överenstämmer med två, kan tyckas.

Som redan omtalats finns den märkliga ljudbilden. Wincent Lange uttryckte det enligt följande:

Det är onekligen märkligt att de två närmast skottlossningen omtallar puffar och liknande, medan vittnen på avstånd beskriver kradtiga smällar.

Inget bevis för fler skyttar naturligtvis, men allt som allt är händelseförloppet på mordplatsen inte så klarlagt som vi kan föranledas tro.

Lite långsökt möjlig koppling till MOP gällande dessa kulor? Eller om man kan få de möjliga kopplingarna preciserade. Och var är kulorna?

-Oidentifierad patron utanför Rigoletto. Fynd tio månader efter mordet en bit ner på Kungsgatan.

-En "38:a" (också patron?) i hörnet Kungsg - Sveav. I sig tänkbar fyndplats. Men även detta fynd görs tio månader efter mordet.

-En patronhylsa 9mm anträffad på Vasagatan dagen efter mordet. Hur hamnar hylsan som trillar ut när skottet avlossas på Vasagatan flera kvarter från mordplatsen?

-På okänd plats har två hylsor .357 anträffats. Vad skulle det indikera? De "officiella" mordkulorna har för övrigt befunnit sig i sådana.

-I samma okända lokal hittas en patron .38. Jag antar att man med det avser en laddad hylsa. Vad kan detta indikera?
Citera
2024-07-30, 19:14
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Lite långsökt möjlig koppling till MOP gällande dessa kulor? Eller om man kan få de möjliga kopplingarna preciserade. Och var är kulorna?

-Oidentifierad patron utanför Rigoletto. Fynd tio månader efter mordet en bit ner på Kungsgatan.

-En "38:a" (också patron?) i hörnet Kungsg - Sveav. I sig tänkbar fyndplats. Men även detta fynd görs tio månader efter mordet.

-En patronhylsa 9mm anträffad på Vasagatan dagen efter mordet. Hur hamnar hylsan som trillar ut när skottet avlossas på Vasagatan flera kvarter från mordplatsen?

-På okänd plats har två hylsor .357 anträffats. Vad skulle det indikera? De "officiella" mordkulorna har för övrigt befunnit sig i sådana.

-I samma okända lokal hittas en patron .38. Jag antar att man med det avser en laddad hylsa. Vad kan detta indikera?

Allt är taget från ledningsmötesprotokollen, gick igenom samtliga tidigare i år. Som sagt finns det fler, och de har bevisligen väckt intresse vilket Langes uttalande styrker.

Tyvärr är det spartansk .med information kring övriga kulor, i alla fall vad avser ledningsprotokollen. Dessutom förekommer maskningar även i nämnda protokoll just med avseende på kulfynd.

Som sagt, det finns fler upphittade kulor, vad det sedermera har för betydelse är en annan sak.
Citera
2024-07-31, 07:39
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Allt är taget från ledningsmötesprotokollen, gick igenom samtliga tidigare i år. Som sagt finns det fler, och de har bevisligen väckt intresse vilket Langes uttalande styrker.

Tyvärr är det spartansk .med information kring övriga kulor, i alla fall vad avser ledningsprotokollen. Dessutom förekommer maskningar även i nämnda protokoll just med avseende på kulfynd.

Som sagt, det finns fler upphittade kulor, vad det sedermera har för betydelse är en annan sak.

Det påstods att det ”upphittats uppemot tio andra kulor utöver de som sedermera presenterades som officiella mordkulor”.

Ja, det torde hittats ett antal kulor här och där genom åren, men vilka är de tio upphittade kulor som skulle kunna vara mordkulor (funna i tidsmässig och geografisk närhet av mordplatsen)?

I länkade dokument nämns (perifera) patroner och hylsor men inga kulor vad jag kan se.

Så, vilka kulor är det konkret som avses? Om kan länka till de protokoll som nämns.
Citera
2024-07-31, 08:34
Medlem
blibbottczkhentzhks avatar
Inget proffs som utförde detta. En professionell mördare hade tömt magasinet.
Citera
2024-07-31, 10:16
Medlem
MOPspanarens avatar
Topp med källhänvisningar!

Citat:

Ja, gällande mötesprotokollet från den 7 januari 1987 och vad Lange sa kan man ju fundera kring.
Och vilka slutsatser kan man dra.
Han "upplyste" om att han tidigt var skeptisk till kulorna. Betyder det då att han var det senare också?
Sedan talar han om andra kulor och patroner som upphittats i innerstan. Men detta är betydligt senare. Bl.a. december 1986.
Vidare på sidan 3 är det någon som undrar om vapnet kunde vara "manipulerat" och att "kulorna planterats ut". Frågan är om det är Holmér då det efter detta uppstår en diskussion mellan Lange och Holmér(enligt protokollet).
Dock ingen redogörelse för vad diskussionen handlade om, dessvärre.

Citat:

Ja, uppgifterna kring ljudbilden är väl det som (i.a.f. för mig) är märkligast här.
För uppgifterna vi har om vapnet och denna ammunition är att det är kraftiga smällar vid avfyrning, men majoriteten av vittnena talar om "dämpad" ljudbild, "fyrverkeri/påsksmällare", "avgasknallar" och liknande. (I princip nästan alla som hörde skotten)

Till höger i denna sammanställning.
https://docs.google.com/spreadsheets...it?usp=sharing

Lisbeth:
"Lät ej som om de kom från nära håll. Lät som smällare."
"ljuddämpare eftersom det var så dova knallar."

Lars J:
"..typ fyrverkeri eller smällare man kastar iväg".
"Högt alltså".
"Inget direkt eko, nej."

Anders B:
"två st smällar som lät som 'påsksmällare'".
"2 smällar det liksom kina-puffar som han benämner det inte särskilt höga smällar."

Inge M:
"Ja, jag hörde två kraftiga knallar, väldigt kraftiga knallar."
"...väldigt starka smällar. Och vad jag reagerade på när det small det var det att det där var ingen vanlig pistol."

Helena L:
"Hon uppfattade dessa i förbifarten som 'pojkstreck' och reagerade då inte speciellt för detta."

Susanne L:
"...hon tänkte att det var en försenad nyårssmäll bara."

SE:
Hör en smäll. "..tolkar det som smällare eller avgasknall."

Anders D:
"...en kraftig smäll... ytterligare en kraftig smäll"

Charlotte L:
"Då trodde vi bara det var någon bil som hade pangat eller låtit om."

Ann-Charlott H:
"..jag uppfattar det först som ett som barn höll på att leka med smällare eller något."

Leif L:
"..kraftig smäll."
Kan inte lokalisera ljudet
"Det smäller ju och ekar överallt, men det var en våldsam knall."

Jan A:
"Första reaktion... punktering.... andra tanken är att det är en påsksmäll"

Egon E:
"..två skott som låter väldigt dämpade."

Annika B:
"..Egon han säger att 'det där lät som två pistolskott.' Och jag dementerar det genast och säger, att nehej, jag tror att det är för tidiga påsksmällare."
"Väldigt dämpat eftersom jag tänkte på påsksmällare. Jag hade föreställt mig ett pistolskott skarpare. Jag vet att man kan ha ljuddämpare givetvis, men det kanske man har fått ifrån alla dom här deckarna på teve; det ska smälla ordentligt, skarpt i luften."

Citat:

Det är endast fragment vi har i uppslagen så händelseförloppet är rätt svårt att få ihop på sekunden.
Men vad gäller antal skott samt avstånd från skytt så anser jag detta utrett både tekniskt samt med stöd från mordplatsvittnen.
Citera
2024-07-31, 11:42
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det påstods att det ”upphittats uppemot tio andra kulor utöver de som sedermera presenterades som officiella mordkulor”.

Ja, det torde hittats ett antal kulor här och där genom åren, men vilka är de tio upphittade kulor som skulle kunna vara mordkulor (funna i tidsmässig och geografisk närhet av mordplatsen)?

I länkade dokument nämns (perifera) patroner och hylsor men inga kulor vad jag kan se.

Så, vilka kulor är det konkret som avses? Om kan länka till de protokoll som nämns.

Gärna, dock kommer det att ta tid. Tecknade tyvärr inte ner datumen för protokollen, det rör ju sig trots allt om dagliga mötesprotokoll under ett års tid.

Dessutom stod det uppemot 10 kulor. Och menade också förstås med "kulor' all typ av ammunition.
Senast redigerad av Thurizas-09 2024-07-31 kl. 12:20.
Citera
2024-07-31, 11:56
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Gärna, dock kommer det att ta tid. Tecknade tyvärr inte ner datumen för protokollen, det rör ju sig trots allt om dagliga mötesprotokoll under ett års tid.

Dessutom stod det uppemot 10 kulor. Och menade också förstås med "kulor' all typ av ammunition.

Sedan är det inte förbjudet att själv forska i saken om det nu tydligen väckts sådant plötsligt jävla intresse.

Eller är det viktigare att enbart kunna få säga emot?

För egen del handlar det om uppgifter som jag själv inte uppmärksammat, så en självklarhet är ju såklart att be om källa för att själv kunna dra ev. slutsatser.

10 kulor i mordplatsens närhet (både tid och rum) är inget jag sett tidigare och självfallet blir det ju intressant.
Att kulor, patroner och hylsor hittas i stan senare är inte direkt lika intressant, men för utredningen är det såklart intressant i det fall någon av dessa visar överensstämmelse med mordplatskulorna (de 2 som återfanns lördagen och söndagen 1:a och 2:a mars.)
Citera
2024-07-31, 12:19
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Topp med källhänvisningar!

Ja, gällande mötesprotokollet från den 7 januari 1987 och vad Lange sa kan man ju fundera kring.
Och vilka slutsatser kan man dra.
Han "upplyste" om att han tidigt var skeptisk till kulorna. Betyder det då att han var det senare också?
Sedan talar han om andra kulor och patroner som upphittats i innerstan. Men detta är betydligt senare. Bl.a. december 1986.
Vidare på sidan 3 är det någon som undrar om vapnet kunde vara "manipulerat" och att "kulorna planterats ut". Frågan är om det är Holmér då det efter detta uppstår en diskussion mellan Lange och Holmér(enligt protokollet).
Dock ingen redogörelse för vad diskussionen handlade om, dessvärre.

Ja, uppgifterna kring ljudbilden är väl det som (i.a.f. för mig) är märkligast här.
För uppgifterna vi har om vapnet och denna ammunition är att det är kraftiga smällar vid avfyrning, men majoriteten av vittnena talar om "dämpad" ljudbild, "fyrverkeri/påsksmällare", "avgasknallar" och liknande. (I princip nästan alla som hörde skotten)

Till höger i denna sammanställning.
https://docs.google.com/spreadsheets...it?usp=sharing

Lisbeth:
"Lät ej som om de kom från nära håll. Lät som smällare."
"ljuddämpare eftersom det var så dova knallar."

Lars J:
"..typ fyrverkeri eller smällare man kastar iväg".
"Högt alltså".
"Inget direkt eko, nej."

Anders B:
"två st smällar som lät som 'påsksmällare'".
"2 smällar det liksom kina-puffar som han benämner det inte särskilt höga smällar."

Inge M:
"Ja, jag hörde två kraftiga knallar, väldigt kraftiga knallar."
"...väldigt starka smällar. Och vad jag reagerade på när det small det var det att det där var ingen vanlig pistol."

Helena L:
"Hon uppfattade dessa i förbifarten som 'pojkstreck' och reagerade då inte speciellt för detta."

Susanne L:
"...hon tänkte att det var en försenad nyårssmäll bara."

SE:
Hör en smäll. "..tolkar det som smällare eller avgasknall."

Anders D:
"...en kraftig smäll... ytterligare en kraftig smäll"

Charlotte L:
"Då trodde vi bara det var någon bil som hade pangat eller låtit om."

Ann-Charlott H:
"..jag uppfattar det först som ett som barn höll på att leka med smällare eller något."

Leif L:
"..kraftig smäll."
Kan inte lokalisera ljudet
"Det smäller ju och ekar överallt, men det var en våldsam knall."

Jan A:
"Första reaktion... punktering.... andra tanken är att det är en påsksmäll"

Egon E:
"..två skott som låter väldigt dämpade."

Annika B:
"..Egon han säger att 'det där lät som två pistolskott.' Och jag dementerar det genast och säger, att nehej, jag tror att det är för tidiga påsksmällare."
"Väldigt dämpat eftersom jag tänkte på påsksmällare. Jag hade föreställt mig ett pistolskott skarpare. Jag vet att man kan ha ljuddämpare givetvis, men det kanske man har fått ifrån alla dom här deckarna på teve; det ska smälla ordentligt, skarpt i luften."

Det är endast fragment vi har i uppslagen så händelseförloppet är rätt svårt att få ihop på sekunden.
Men vad gäller antal skott samt avstånd från skytt så anser jag detta utrett både tekniskt samt med stöd från mordplatsvittnen.

Tack! Och tack för den gedigna genomgången av ljudbilden utifrån vittnesmålen.

Lange blev själv bevisligen omedelbart konfunderad över ljudbilden. Det som undertecknad reagerat mest på är Björkmans och Lisbeths upplevelser, kontra Mårelius och kvinnan inne i butiken LaCartier. De förstnämnda talar om dova puffar och liknande, Lisbeth t.o.m. spekulerar själv om ljuddämpare och distansskott. De sistnämnda som befinner sig inne i en bil respektive butik talar om våldsamma smällar.

Tycker detta svårligen kan förklaras med fortplantning av ljud i stadsmiljö eller att sistnämnda även påverkar ljudförnimmelser hos människor.

Angående Lange och Holmér finns svaret i mötesprotokollen. Efter att ha läst ssmtliga tidigare i år är intrycket att det var Lange som helt klart var drivande angående ifrågasättandet av kulorna. Dels med hänvisning till annan upphittad ammunition och dels fyndplatserna av de officiella kulorna. Att det hittas ammunition rätt långt efter behöver inte betyda så mycket, inget aktivt profesionellt letande genomfördes förutom 1:a mars och "den förnyade brottsplatsundersökningen" på begäran av KG-Svensson.

Är med anledning av allt ovanstående öppen för att det kan ha funnits ytterligare skyttar. Detaljen om kulornas fyndplats är som omtalats ytterligare en märklighet. Det finns dokumenterat att BKA var ytterst förvånade över just kulornas fyndplats.

Spekulation med hänsyn till trådens rubrik: Mannen vid dekorima var utsänd kontrollant/avslutare ifall distansskottet misslyckades. Den stora stöttestenen i scenariot är ofrånkomligen skottet mot Fru Palme förstås.
Citera
2024-07-31, 12:24
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
För egen del handlar det om uppgifter som jag själv inte uppmärksammat, så en självklarhet är ju såklart att be om källa för att själv kunna dra ev. slutsatser.

10 kulor i mordplatsens närhet (både tid och rum) är inget jag sett tidigare och självfallet blir det ju intressant.
Att kulor, patroner och hylsor hittas i stan senare är inte direkt lika intressant, men för utredningen är det såklart intressant i det fall någon av dessa visar överensstämmelse med mordplatskulorna (de 2 som återfanns lördagen och söndagen 1:a och 2:a mars.)

Du har helt rätt. Redigerade inlägget och avlägsnade otrevligheterna. Undertecknad anförde uppgiften, såleded bör undertecknad verifiera den.

Får lov att återkomma i frågan så fort som tiden medger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in