Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-02-16, 23:00
  #13
Medlem
TheShark300s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Inte ens under pistolhot hade jag låtit amatören Cathie Woods förvalta mina pengar. Det är alltså en fond som ska investera i "artificiell intelligens, DNA-sekvensering, robotisering, energilagring och blockkedjeteknik" men som tycks ha missat hela AI-racet eftersom man inte har några innehav i de stora AI-vinnarna på börsen hittills (Nvidia, Microsoft mfl), åtminstone inte bland de 25 största. Istället består innehaven mest av massa förlustbolag och skit som fick bubbelvärdering vid covid när alla skulle sitta hemma och aldrig gå utanför dörren mer, men som nu kraschat ihop totalt (Roku, Zoom, Twilio, Unity, Shopify mfl).

En halv miljon i rövlandet Turkiet hade jag ju inte heller placerat såvida jag inte hatade pengar. Men av alla världens regioner och länder som man kan investera i så tycker du att just Turkiet är värt att plocka ut som den enda regionsfonden att investera i? Är det Erdogan som du tycker gör ett så fantastiskt jobb eller det faktum att landet lider av hyperinflation och har en styrränta på 45 % nu som du tycker borgar för lysande förutsättningar för landets företag? Dessutom har den fonden en hög avgift på 2,25 %...
Turkiet valde jag på grund av NATO.
Jag köpte in innan Sverige, och USA, utpressades på F16 flan inför godkännandet av Sverige.
Den har sedan dess presterat bra och nu när dealen är sealed, och skapar massa jobb i landet, så har den presterat ännu mer. Med det sagt så har jag nu sålt så att jag endast har 100tkr kvar i den fonden.

Det jag är ute efter är, med din kritik av Ark Invest -- AI och Blockkedja. Kryptovaluta utan att köpa fysisk (riktig) kryptovaluta - för det äger jag redan. Jag vill äga företag som satsar på lösningar som använder sig av blockkedje-teknik. Samt företag som är djupt i i AI. Vilka fonder rekommenderar du?

En Japan fond är intressant med.

Vilka fonder har du själv köpt?

1) AI/Blockchain-heavy fond
2) Japan/chips-fond
3) Allt går åt helvete i MENA, men är bra på plånboken - fond. (Pris på olja stiger = bra för mig/oss)

Jag äger alldeles för många fonder och vill skära ner.

Dessa äger jag just nu, i kronologisk ordning:
Citat:
LFK Global Index: 1.25milj
HBSC GIF Turkey AC: 500tkr (snart 100tkr)
Swedbank Robur Technology A: 250tkr
Avanza Dispruptive Innovation by ARK Invest: 250tkr
Storebrand Global Plus A SEK: 250tkr
Avanza Emerging Markets: 200tkr
BGF World Energy A2: 150tkr

Kvar att handla för: 800,000 till 1,2 milj kr (efter 400k försäljning av Turk fonden)

Vad hade du/ni rekommenderat, för att få en så balanserad fondkorg som möjligt?
Jag vill gärna ha en bra hegad position. Går det åt helvete vänster, så vill jag gärna se grönt åt höger.

Tack!

Mvh Shark
__________________
Senast redigerad av TheShark300 2024-02-16 kl. 23:14.
Citera
2024-02-16, 23:11
  #14
Medlem
TheShark300s avatar
Bonusfråga:

Fondmässigt, finns det något enkelt sätt att blanka/gå short på ett helt lands ekonomi?
Jag pratar då inte om företag som befinner sig *i* landet, som har branscher eller andra industrier i andra länder, utan ett helt lands combined economy, så att säga. Jag pratar då om Israel.

Jag förutspår att landets ekonomi kommer att fortsätta ta stryk, speciellt de kommande 2-3mån.
Hur hade ni gjort?

Vilka Israel-tunga fonder känner ni till?

OBS: Inte bara jag som tänker såhär. Många andra, speciellt judar med inside-kännedom, gjorde samma precis innan den påhittade "surprise"-attacken, som de kände till men lät ske, av andra syften, men nu håller vi oss till ämnet.

Artiklar: https://www.theguardian.com/world/20...-hamas-attacks samt https://www.cnn.com/2023/12/04/busin...nds/index.html
Citera
2024-02-17, 00:31
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheShark300
Turkiet valde jag på grund av NATO.
Jag köpte in innan Sverige, och USA, utpressades på F16 flan inför godkännandet av Sverige.
Den har sedan dess presterat bra och nu när dealen är sealed, och skapar massa jobb i landet, så har den presterat ännu mer. Med det sagt så har jag nu sålt så att jag endast har 100tkr kvar i den fonden.

Det jag är ute efter är, med din kritik av Ark Invest -- AI och Blockkedja. Kryptovaluta utan att köpa fysisk (riktig) kryptovaluta - för det äger jag redan. Jag vill äga företag som satsar på lösningar som använder sig av blockkedje-teknik. Samt företag som är djupt i i AI. Vilka fonder rekommenderar du?

En Japan fond är intressant med.

Vilka fonder har du själv köpt?

1) AI/Blockchain-heavy fond
2) Japan/chips-fond
3) Allt går åt helvete i MENA, men är bra på plånboken - fond. (Pris på olja stiger = bra för mig/oss)

Jag äger alldeles för många fonder och vill skära ner.

Dessa äger jag just nu, i kronologisk ordning:


Kvar att handla för: 800,000 till 1,2 milj kr (efter 400k försäljning av Turk fonden)

Vad hade du/ni rekommenderat, för att få en så balanserad fondkorg som möjligt?
Jag vill gärna ha en bra hegad position. Går det åt helvete vänster, så vill jag gärna se grönt åt höger.

Tack!

Mvh Shark
Jag föredrar ETF:er framför vanliga fonder om jag vill ha exponering mot en viss sektor eller mer udda land/region. Lägre avgifter, större utbud och de följer ett index så de är inte beroende av någon enskild förvaltares förmåga/tur/infall.

https://www.avanza.se/borshandlade-p...n.html/1063997 är ETF:en jag har för min exponering mot AI. Det är dock ett par, tre år sedan jag köpte in mig i den så det har säkert dykt upp andra "AI"-ETF:er som är bättre sen dess (denna innehåller många bolag där AI knappast kan sägas ha något med deras huvudsakliga verksamhet att göra). Sen börjar det ju bli bubblig värdering på många AI-bolag nu så jag skulle nog vara försiktig med att trycka in en massa pengar i den sektorn nu. Kan lätt bli som att köpa Cisco, Ericsson och IT-konsulter år 2000...

Japan har jag ingen enskild exponering mot utöver det som ingår i global index, men det finns väl en del vanliga indexfonder till rimliga avgifter där.

För olja äger jag lite aktier i ett enskilt bolag men vill man bredare exponering mot globala oljabolag hade jag valt någon ETF typ https://www.avanza.se/borshandlade-p....html/1063559/ eller https://www.avanza.se/borshandlade-p....html/1064078/
Citera
2024-02-29, 20:32
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Kolla in KINA fonder - väldigt stabila.
ett lika bra råd som rysslandsfonder...
Citera
2024-02-29, 20:34
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Kolla in KINA fonder - väldigt stabila.
ett lika bra råd som rysslandsfonder... men lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback