Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2023-10-24, 18:49
  #25
Avstängd
Vetlanda-stryparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Finns förstås en annan förklaring: ingen av invandrarna röstar ö h t.
Det är relevant hur många av invandrarna som är SVENSKA MEDBORGARE! De som inte är, kan inte rösta. Det tänkte inte TS på verkar det som. Medborgarskap kan vara invecklat och ta mycket lång tid., det är inte så att de får det efter tre veckor direkt
Citera
2023-10-24, 18:52
  #26
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetlanda-stryparn
Det är relevant hur många av invandrarna som är SVENSKA MEDBORGARE! De som inte är, kan inte rösta. Det tänkte inte TS på verkar det som. Medborgarskap kan vara invecklat och ta mycket lång tid., det är inte så att de får det efter tre veckor direkt
Jo, i lokala val får de rösta även om de bara har PUT.
Citera
2023-10-24, 19:03
  #27
Avstängd
Vetlanda-stryparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Jo, i lokala val får de rösta även om de bara har PUT.
Bara att få det är en helvetisk procedur som tar minst tre år (i praktiken uppåt fem år). Min mamma invandrade och hade ett riktigt helvete med myndigheterna. Det var innan Sverige gick med i EU så det var ännu krångligare då.
Citera
2023-10-24, 19:15
  #28
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetlanda-stryparn
Bara att få det är en helvetisk procedur som tar minst tre år (i praktiken uppåt fem år). Min mamma invandrade och hade ett riktigt helvete med myndigheterna. Det var innan Sverige gick med i EU så det var ännu krångligare då.
Ja, jag har haft samma med flera i familjen och med arbetstagare.

Det är ju det som bidrar till hela svårigheten att göra minsta avgörande av denna frågeställning, har de ens PUT?
Citera
2023-10-24, 19:34
  #29
Medlem
HemligaBrevs avatar
Men vad är detta för meningslös tråd, skriv vilken kommun det gäller så att det vi vet vad vi ska diskutera.

Olika kommuner har olika förutsättningar, befolkningssammansättning, olika närhet till storstäder eller glesbygd eller hav eller inland, turism eller inte turism i mängder. Olika mängd företagare, storföretag, småföretag. Olika tradition, osv. Allt det påverkar givetvis hur folk röstar.

Ska vi diskutera hypotetiska fall av random kommun som kan råka styras av blått styre (ofta inte bara M utan M i förening med ett eller flera andra partier i kommunfullmäktige) eller ska vi prata om varför en specifik kommun styrs av bara M (i majoritetsstyre?) trots att det bara bor somalier där? I såna fall vill jag veta vilken kommun det är.
Citera
2023-10-24, 22:51
  #30
Medlem
Jag kan erkänna att jag var ute på djupt vatten i detta ämne då jag inte är så insatt i hur det fungerar inom kommunalpolitik men jag tror att klanröstning är ett bekymmer.
Citera
2023-10-25, 01:08
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av htmll
Jag har inga åsikter om vilka som vann i detta fall direkt utan det som är intressant är att Moderaterna vann när det är så pass många invandrare/muslimer i den kommunen när utlandsfödda generellt sympatiserar med socialdemokraterna enligt SCB:s partisympatiundersökning.

Det kan upplevas som att muslimer röstade synkat på moderaterna i kommunalvalet av delvis den anledningar som du skrev, att det inte påverkar invandring eller skattepolitik, att det kanske hade resonerats fram att det kunde var fördelaktigt på något sätt, att man kanske är nöjd över kommunens utveckling. Det har framkommit att det förekommit tendenser till klanröstning tidigare genom tex länken till SVT artikel kopplat till UG.
Jag har ingen komplett förklaring, men lägger till att många invandrare inte gillar andra invandrare, och därför undviker att rösta på vänsterpartierna. De som har kommit för några år sedan och börjat etablera sig och har lite driv gillar inte att det fylls på med avskräde från fel länder.

Man kan se det som en sorts rasism kanske. Detta är förklaringen till att SD har starkt stöd hos invandrare.

Exakt vilka mekanismer som gäller i den ort som du pratar om går givetvis inte att säga eftersom du inte putar vilken ort det gäller.
__________________
Senast redigerad av SirDuke 2023-10-25 kl. 01:10.
Citera
2023-10-27, 11:19
  #32
Medlem
Jag kan förtydliga med att skriva att det handlar om en stad/kommun utan närheten till storstad med något som upplevs utifrån olika saker som stor muslimsk invandring för det har tex varit arrangemang kopplat till det i staden och träffade många invandrare när jag bodde där och ingen av dom var tex kristen vad jag kan minnas utan dom var muslimer till stor del. Dom har även en tjej med slöja/hijab i det Moderata partiet och det är en stad som Reinfeldt var på besök i förra året, kanske delvis för att deras utveckling är gynnsam för den utveckling han förespråkar/förespråkade.
Citera
2023-10-27, 12:49
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Jag har ingen komplett förklaring, men lägger till att många invandrare inte gillar andra invandrare, och därför undviker att rösta på vänsterpartierna. De som har kommit för några år sedan och börjat etablera sig och har lite driv gillar inte att det fylls på med avskräde från fel länder.

Man kan se det som en sorts rasism kanske. Detta är förklaringen till att SD har starkt stöd hos invandrare.

Exakt vilka mekanismer som gäller i den ort som du pratar om går givetvis inte att säga eftersom du inte putar vilken ort det gäller.

Jag kan förtydliga med att skriva att det handlar om en stad/kommun utan närheten till storstad med något som upplevs utifrån olika saker som stor muslimsk invandring för det har tex varit arrangemang kopplat till det i staden och träffade många invandrare när jag bodde där och ingen av dom var tex kristen vad jag kan minnas utan dom var muslimer till stor del. Det finns som jag skrev i första inlägget i denna tråd en moské med över 1000 medlemmar (oklart exakt hur många), dom har även en tjej med slöja/hijab i det Moderata partiet och det är en stad som Reinfeldt var på besök i förra året, kanske delvis för att deras utveckling är gynnsam för den utveckling han förespråkar/förespråkade.
__________________
Senast redigerad av htmll 2023-10-27 kl. 12:51.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback