2023-10-24, 11:28
Avstängd
Jag har ett konto på Wordpress där jag betalar för "WordPress.com Personal" samt "Domänregistrering" det här året så fick jag betala även 25% i VAT-avgifter vilket jag inte behövt de två tidigare åren, har Wordpress gjort något fel? Jag har inget företag utan köper allt genom mig själv (skattar i Sverige).
Citera
2023-10-24, 11:38
Medlem
VAT är momsen så det är nog alldeles rätt.
Citera
2023-10-26, 07:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av infocus10
VAT är momsen så det är nog alldeles rätt.
Men har aldrig behövt betala det innan.
Citera
2023-10-27, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avenged93

Då får du väl ringa och klaga till SKV.
Citera
2023-10-27, 13:01
Medlem
Citat:
Är du säker? Det är normaltsätt moms på iprincip allt du köper.
Citera
2023-10-27, 15:41
Medlem
Awendelas avatar
Citat:

Du har även tidigare varit skyldig att betala moms men tidigare har det varit självrapportering på importmoms, vilket få gjorde som inte var företag.
Nuförtiden har EU infört striktare VAT-ansvar på företagen som säljer tjänsterna/produkterna till EU istället vilket har lett till att även företag utanför Sverige ska fakturera med 25% moms och betala till SKV via EU för kunder i Sverige.

Så tidigare har tredjeland (alla utanför EU) kunnat kunnat skicka faktura utan moms eller faktura med deras lands moms och sedan skulle mottagaren vara importansvarig och betala korrekt moms/eventuell tull.
Citera
2023-10-31, 12:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Du har även tidigare varit skyldig att betala moms men tidigare har det varit självrapportering på importmoms, vilket få gjorde som inte var företag.
Nuförtiden har EU infört striktare VAT-ansvar på företagen som säljer tjänsterna/produkterna till EU istället vilket har lett till att även företag utanför Sverige ska fakturera med 25% moms och betala till SKV via EU för kunder i Sverige.

Så tidigare har tredjeland (alla utanför EU) kunnat kunnat skicka faktura utan moms eller faktura med deras lands moms och sedan skulle mottagaren vara importansvarig och betala korrekt moms/eventuell tull.
Tack för ett mycket bra svar! Vet du när dessa striktare regler infördes för behövde som sagt inte betala någon moms förra året.
Citera
2023-10-31, 13:39
Medlem
Obs jag har aldrig använt Wordpress eller sett en faktura från Wordpress.

Om du tittar på tidigare års fakturor så har troligtvis Wordpress använt sig av omvänd moms, omvänd betalningsskyldighet, och hänvisar till en regel i EU:s momsdirektiv. Har inte tid att kolla upp vilket.

Nu har de gått över till huvudregel som säger att säljaren ska ta ut moms och betala in den.

Det är 25 procent moms på IT-tjänster inklusive domänregistrering.

Fortfarande använder många IT-företag omvänd moms, exv. Google och andra molnföretag som är registrerade i ett EU-länd. Det finns en särskild ruta i momsdeklarationen för rapportering av omvänd moms för köp av tjänst från annat EU-länd.

Dropbox och Git har jag sett använder sig av huvudregel och tar ut moms. Git säljer från ett USA registrerat företag men är registered för moms i olika EU-länder. Också GoDaddy har länge tagit ut svensk moms.

Momsreglerna styr huvudsakligen genom regler från EU. För ca ett år sedan trädde nya regler i kraft om när ett företag är skyldigt att registrera sig för moms i olika EU-länder. Sverige fick också en ny mervärdesskattelag 2023.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in