• 3
  • 4
2023-10-25, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterkuk
Jag ser flera felaktiga svar så jag hoppar in så jag inte får dåligt samvete.

Förfallen skatt samt moms är du personligt ansvarig för även om du ansöker om konkurs. Det kallas företrädaransvar och är väldigt strikt, det finns i princip inga undantag. Den ingående momsen anses aldrig vara din, den är statens även när du tillfälligt håller i den. Fram till sent sjuttiotal var det till och med brottsligt att använda momsen till sin verksamhet, då sågs det i lagen som att man stulit av staten eftersom de pengarna skulle vara skilda från övriga tillgångar.

När jag läser din text så uppfattar jag det som att du gjorde en vinst på 900 000 men inte hade 900 000 kronor i form av pengar? Annars får jag inte ihop händelseförloppet. Vinst görs ju även om du använder intäkter till att investera. Om du exempelvis tjänar 900 000 kronor från kund och sen köper en guldtacka för 900 000, då är vinsten inte plötsligt 0. Den är fortfarande 900 000. Skatteverket tar dock inte emot guldtackor som betalning då du måste antingen låna pengar eller sälja av tillgångar. Därför undrar jag vad det är du inhandlat av värde dessa 900 000 som gör att du saknar likvida medel. Dator? Något finns det i bokföringen. Ett tips är ett likvidera det för att betala alla skulder. Det kommer ske ändå när du konkar fast då finns det mindre pengar kvar åt dig.

Tack för svar. Gällande företrädaransvar, gäller det endast om skatten förfallit, dvs. om jag ansöker om konkurs två månader innan förfallodatum exempelvis, så det OK?

I vinsten ingår inventarier till ett värde av ~150k, sen finns det en kundreskontra (på 400k), med saker som troligtvis inte blir betalt, så det kanske finns utrymme att ändra förgående års resultat, och därmed få ner kommande vinstskatt?
Citera
2023-10-25, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aiapan
Hej,

Driver ett mindre bolag, förra året gick det bra, blev en vinst på cirka 900k. I år har branschen tagit ett nose dive och det har varit tufft. Omsättningen har halverats och likviditeten försvann snabbt. Bolaget drog på sig ~350k i skatteskuld som gick till kronis. Hela året har vi/jag betalt av på det och det är nu ungefär 100k kvar som kommer vara borta till årsskiftet, då är jag tillbaka på noll. Det är ju skönt, dock så kommer det i feb/mars dimpa ner ett inbetalningskrav på ~250k i vinstskatt från förgående år. Och då sitter man i skiten igen. Och jag orkar inte det. Kämpat för att betala tillbaka skatteskulden hela året och har ingen lust att börja om.

Om jag sätter bolaget i konkurs nu, blir jag då personligen återbetalningsskyldig för de 250k? Eller är det enbart om betalningsdatum förfallit?

Beror skatteskulden på löneutag?
Eller har ni blivit momsskyldiga på pengar som inte har kommit in?
Om ni har förbrukat mer än halva aktiekapitalet så ska bolaget bli försatt i likvidation

Och då är det personliga skulder
Annars kan ni klara er om allt har gått rätt till
Citera
2023-10-25, 08:53
Medlem
Citat:
Tack för svar. Gällande företrädaransvar, gäller det endast om skatten förfallit, dvs. om jag ansöker om konkurs två månader innan förfallodatum exempelvis, så det OK?

I vinsten ingår inventarier till ett värde av ~150k, sen finns det en kundreskontra (på 400k), med saker som troligtvis inte blir betalt, så det kanske finns utrymme att ändra förgående års resultat, och därmed få ner kommande vinstskatt?

Om de 400k inte kommer betalas så ska du absolut bokföra det som konstaterad kundförlust. Moms på 100 000 kommer då direkt dig tillhanda. Resterande påverkar inte förra årets resultat utan läggs på årets resultat. Så om det kommit in 300 000 i år så blir årets vinst 0 när du bokfört förlusten. Såvida det inte är så att fakturorna var helt felaktiga, då kan du fordras korrigera förra året. Observera att skulden ändå kvarstår, så din kund går inte fri förrän det preskriberas (10 år om det är ett företag, 3 år om privatperson).
Citera
2023-10-25, 15:23
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Hej,

Driver ett mindre bolag, förra året gick det bra, blev en vinst på cirka 900k. I år har branschen tagit ett nose dive och det har varit tufft. Omsättningen har halverats och likviditeten försvann snabbt. Bolaget drog på sig ~350k i skatteskuld som gick till kronis. Hela året har vi/jag betalt av på det och det är nu ungefär 100k kvar som kommer vara borta till årsskiftet, då är jag tillbaka på noll. Det är ju skönt, dock så kommer det i feb/mars dimpa ner ett inbetalningskrav på ~250k i vinstskatt från förgående år. Och då sitter man i skiten igen. Och jag orkar inte det. Kämpat för att betala tillbaka skatteskulden hela året och har ingen lust att börja om.

Om jag sätter bolaget i konkurs nu, blir jag då personligen återbetalningsskyldig för de 250k? Eller är det enbart om betalningsdatum förfallit?
Har ej läst vad andra skrivit, men, orkar du driva på är väl den viktiga frågan.
Annars om du orkar, börja med att kolla balansräkningen, kolla eget kapital, vet du inte vad det är bör du ta hjälp snabbt, visar det underskott mer än vad 50% av aktiekapitalet är sak du snarast upprätta en kontrollbalansräkning, då har du en frist på 6 månader, kan va 8 osäker just nu, att återställa aktiekapitalet till minst 50%, klarar du inte det måste du sätta bolaget i konkurs.
Men om du klarar det så är företaget livskraftigt och du bör kunna fortsätta driva det.
Angående kronofogden så går de att snacka med och lösa en deal de vill inte sätta dig i konken de vill få in sina stålar.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in