2023-10-24, 17:28
Medlem
Cyberpunk-s avatar
Kan någon ta en titt på vårt inlämmingskvitto för moms. Känns som att vi betalar för mycket moms.

Ruta 05 och 10 förstår jag mig på.

Ruta 30 är moms baserat på 21 + 20
Moms som ska betalas till respektive EU land (varuinköp)?

Ruta 50 är köp av varor utanför EU (Kina i detta fall)
Varför räknas det moms på denna ruta (ruta 60?)
Varför beskattas vi här? Finns ingen utgående moms på dessa fakturor. Tull betalar vi direkt till fraktbolaget.

Det jag är mest tveksam på är varför vi ska beskattas för import av varor? Något känns fel och vi betalar för mycket någonstans. Har inte tagit upp det med vår revisor än men vill gärna inte ifrågasätta folk utan att ha mer vetskap om vad det är jag pratar om.

https://ibb.co/ZhYYpDr
Citera
2023-10-24, 21:52
Medlem
Det enkla svaret är väl att i Sverige betalar vi moms på grejer vi köper oavsett var vi köper dom ifrån.. Yep, staten fistar dig i varje möjlig situation.

Citat:
När du importerar en vara behöver du betala moms, så kallad importmoms. Du som är momsregistrerad betalar momsen till Skatteverket. Du som inte är momsregistrerad betalar till Tullverket.

Momsen är 25 procent för de flesta varor. För livsmedel är den 12 procent och för många varor inom kulturområdet, bland annat tidningar och böcker, är den 6 procent.

https://www.tullverket.se/foretag/in...fe9e7ec44.html
Citera
2023-10-24, 22:52
Medlem
Underlaget behövs för att kunna svara exakt.

Moms på EU är med omvänds skattskyldighet, dvs omsättningen skulle egentligen vara momspliktig men genom att säljaren anger ditt VAT nr (köparens) överlåter denne åt köparen att redovisa momsen vilket du gör i ruta 30. Samtidigt så har du som köpare rätt till avdrag för denna moms, men av någon anledning finns det bara en ruta för ingående moms där all samlas från svenska inköp, EU och import.

importen behandlas på motsvarande sätt.

Om du betalat för mycket beror på om den ingående momsen inkluderar ovanstående. Det förutsätter ju då att du har avdragsrätt för denna moms.

Skulle den uppta bara svensk moms så har du nog betalt för mycket, men det går som sagt inte att avgöra utan att veta utan detaljer, redovisningsblanketten klumpar ihop all ingående moms.

Citat:
Ursprungligen postat av Cyberpunk-
Kan någon ta en titt på vårt inlämmingskvitto för moms. Känns som att vi betalar för mycket moms.

Ruta 05 och 10 förstår jag mig på.

Ruta 30 är moms baserat på 21 + 20
Moms som ska betalas till respektive EU land (varuinköp)?

Ruta 50 är köp av varor utanför EU (Kina i detta fall)
Varför räknas det moms på denna ruta (ruta 60?)
Varför beskattas vi här? Finns ingen utgående moms på dessa fakturor. Tull betalar vi direkt till fraktbolaget.

Det jag är mest tveksam på är varför vi ska beskattas för import av varor? Något känns fel och vi betalar för mycket någonstans. Har inte tagit upp det med vår revisor än men vill gärna inte ifrågasätta folk utan att ha mer vetskap om vad det är jag pratar om.

https://ibb.co/ZhYYpDr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in