• 5
  • 6
2024-12-05, 16:59
Avstängd
fearreapers avatar
Jag såg den på den allra första förhandsvisningen i lördags. Jag vill helst inte avslöja för mycket utan kan bara råda dig att se den! Men skillnaden på denna och allt annat som kommit efter de 5 första är enorm.

Den här filmen känns inte som att den varken försöker återuppfinna eller efterapa Jönssonligan. Den här ÄR Jönssonligan!

Karaktärerna är inte exakta kopior men de är tillräckligt lika i grunden i ny gestaltning. Ungefär som när James Bond bytt skådespelare genom åren. Det är inte heller fyllt med dumma skämt, det är snarare små miner, gester osv som hela tiden förgyller en drivande dialog.

Musiken behåller för första gången verkligen stilen men framförallt är det sättet den är filmad som ger en riktiga Jönsson-vibbar. Många fasta kameror där man istället t.ex. zoomar på något karaktären ska titta på eller ut från karaktärerna till stora centralstationen de befinner sig i.

Detta känns helt enkelt rakt igenom som Jönssonligan.

Samt,

För ett par dagar sen så hade nya jönssonliganfilmen smygpremiär på utvalda biografer.

Själv var jag skeptisk till att se den, då jag tror att, med originalfilmerna i huvudet, man får orimliga förväntningar på nya filmen.
Man har så inmatade förväntningar om kroppsspråk, kommentarer och roliga händelser från originalkaraktärerna att det blir omöjligt att fylla sådana förväntningar utan att skapa en ren kopia av Sickan, Vanheden och Harry.

Med den jönssonligan som kom ut för för ett par år sedan, spelad av bl a Henrik Dorsin, blev den en flopp som inte kunde mäta sig med originalen.
- så är mina förväntningar även denna gången. Man har så höga förväntningar och förväntar sig nästan förutbara citat och kommentarer i olika situationer, att även de bästa efterföljande filmer skulle bli en flopp.
Hade vi inte haft originalfilmerna från 80-talet hade de 2 senaste jönssonliganfilmerna antagligen slagit igenom stort, för det är inget större fel på filmerna och manus, men de kan aldrig ersätta publikens förutfattningar och förväntningar med originalfilmerna.

Någon mer som sett senaste jönsson-filmen igår och kan ge en kortare recension ?
Citera
2024-12-06, 13:06
Medlem
Påfallande många som utan att ha sett ett enda avsnitt fullständigt dissar projektet. Med den defaitistiska inställningen kapar man projektet jäms med fotknölarna.

Kan inte gen00 gå och pysa över något annat? Vi kan väl i alla fall se serien innan vi dissar den? Vad som helst är bättre än det agendasättande skräpet SVT och TV4 vid var tid kablar ut. SVT har nästan lyckats med konststycket att göra 'På Spåret' tråkigt.

Och ja, allt var bättre förr. Allt före sekelskiftet. Innan woke, misstro och all annan smörja kom in på 2000-talet.
Senast redigerad av nikson 2024-12-06 kl. 13:14.
Citera
2024-12-06, 15:29
Medlem
Fred Friendlys avatar
Ska bli spännande att se. Ska gå med min sjuåring - hoppas båda blir nöjda. Jag är nöjd att slippa gå på Bamse och dylikt.
Citera
2024-12-06, 16:58
Medlem
Slottsherres avatar
Jönssonligan utan Gösta Ekman!
Ungefär som The Doors utan Jim Morrison.
Jag är inte ens nyfiken.
Citera
2024-12-30, 17:36
Avstängd
1,5/5. Kanske 2/5 om man slapp betala för att se den.
Förutsägbar, tråkig, dålig casting, dåligt manus.
Inte bra någonstans.
Citera
2025-01-01, 16:49
Medlem
Gv1875s avatar
3 av 5. Helt ok film. Lite småkul. Kunde varit mer spänning.
Känns lite konstigt med skånsk Harry,då han och Ragnar ska vara kusiner, men det kanske de inte är i den här versionen.
Citera
2025-01-03, 07:37
Medlem
4/5 (i svenska mått)
Citera
2025-01-10, 18:57
Medlem
Dålig reklam? Helt missat denna
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera