2023-11-25, 18:48
Citat:
Ursprungligen postat av Dilkington
Svårt för mig att säga. Jag jobbar inom finans, inte jurist eller annan erfarenhet av rättsväsendet eller hur en domstol skulle bedöma detta. Hade jag haft data hade jag gärna spekulerat, men nu har jag inte det.

Min känsla är att det skrivits otroligt lite om detta i media. Förvånar mig på ett sätt att det inte är en större nyhet.

Jag gissar att detta absolut inte var hans första fyllekörning, givet vad han säger i förhöret.

Håller tummarna för ett hårt straff.
Ja, nyhetsvärdet svalnar fort, mer spännande att skriva om Sommerl@th som bor ett stenkast från olyckan.

Jag är också övertygad om att det inte var första fyllekörningen, utan snarare en vanlig fredagskväll påväg hem efter en aw.

Det går långsamt framåt vid förfrågan till tingsrätten. När målet kan sättas ut går inte att svara på.
Citera
2023-11-25, 20:15
Medlem
PreciousStoness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Jag är också övertygad om att det inte var första fyllekörningen, utan snarare en vanlig fredagskväll påväg hem efter en aw.

Det går långsamt framåt vid förfrågan till tingsrätten. När målet kan sättas ut går inte att svara på.
Även jag är övertygad om att denna MT har "fyllestyrt" vid många fler tillfällen och uppfattat det hela som helt okej att göra.

Mål som berör grova våldsbrott m.m. samt när MGM sitter häktade brukar ofta tas upp i domstol mellan 3-9 mån. efter åtal.
Ofta verkar det vara vanligast mellan 6-9 mån. när MGM är släppt efter häktning innan rättslig prövning.
Min personliga spekulation är att den rättsliga prövningen möjligen startar först efter sommaren 2024, men hoppas att jag har fel där!
Citera
2023-11-25, 20:32
Citat:
Ursprungligen postat av PreciousStones
Även jag är övertygad om att denna MT har "fyllestyrt" vid många fler tillfällen och uppfattat det hela som helt okej att göra.

Mål som berör grova våldsbrott m.m. samt när MGM sitter häktade brukar ofta tas upp i domstol mellan 3-9 mån. efter åtal.
Ofta verkar det vara vanligast mellan 6-9 mån. när MGM är släppt efter häktning innan rättslig prövning.
Min personliga spekulation är att den rättsliga prövningen möjligen startar först efter sommaren 2024, men hoppas att jag har fel där!
Jag hoppas verkligen att det går snabbare, för dom anhörigas skull.
Citera
2023-11-26, 00:11
Medlem
plazma1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undercover1001
Precis! Det borde vara tillåtet. Tänk att köra över Tranebergsbron i trafiken med mentaliteten -här kommer jag och jag ska fram! Där begås brott mot trafikregler varje dag.

Håller dig fullständigt i det. 45 moppar borde få åka på cykelbanan med en begränsning på 30 skulle rädda många barn från idioter
Citera
2023-11-27, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Håller helt med!
Han kommer tyvärr inte att dömas till något långt straff, att köra ihjäl någon på fyllan anses inte vara så allvarligt brott, han är ute igen efter något år.
Och han kommer bara fortsättta tycka synd om sig själv. Självömkan i sin fulaste skepnad.

Filip Vila i för evig frid! 🕊 Du fina, oskyldiga pojke som inte fick leva vidare pga ett rattfyllos misstag.

Ett rattfyllo begår inget "misstag".
Citera
2023-11-29, 20:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Mitt tidigare inlägg:

Och jag råkar ha haft ett flertal trafikförsäkringar sedan 48 år... Jag hävdar fortfarande att det är den vållande partens försäkring som ska belastas vid en trafik olycka.
Vad gör du på försäkringsbolaget, sitter i växeln eller städar? Hoppas du inte hanterar fordonsförsäkringar i alla fall... Eller ni kanske har egna rutiner på ditt bolag?

Ja det är väl ungefär vad jag tidigare beskrivit?

Ja det stämmer väl också någorlunda med vad jag tidigare beskrivit.
Vad vi är oense om, är ju vilken parts försäkring som belastas när ena parten konstateras vara vållande till olyckan.

Eftersom jag tidigare bara svarat enligt vad jag "sedan tidigare vet" av erfarenhet så kollade jag upp mina kunskaper lite, det gör INTE att jag ändrar mig.

En snabb Googling ger vid handen att:

Källa, ganska långt ner på sidan: https://bilbolaget.nu/artiklar/bilol...kort-av-vagen/
---------------------------------------------------------------------------------------------------- --------------
För övrigt så är det väl så här?
Den vållande drabbas av en högre avgift för sin försäkring i framtiden när man orsakat en skada som försäkringsbolaget får betala.
Förr var rutinen att man "samlade på sig bonus" för varje skadefritt år man hade på varje försäkring, så att man då fick rabatt kopplat till bonusen.

Naturligtvis ska inte en oskyldig, eller dennes försäkringsbolag, drabbas av en kostnad/skada som en vållande motpart orsakar. Tycker du att jag ska få en högre försäkringspremie om jag blivit påkörd av någon som kör på fyllan?

Nu blev det mycket som inte handlar om olyckan, jag ber om ursäkt för det. Men jag hade lite svårt att låta en uppenbar felaktighet stå oemotsagd.
Nu kan du kolla på Bilbolaget vad dom skriver. https://bilbolaget.nu/artiklar/bilol...kort-av-vagen/
Citera
2023-11-29, 23:25
Medlem
Dilkingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filip600
Nu kan du kolla på Bilbolaget vad dom skriver. https://bilbolaget.nu/artiklar/bilol...kort-av-vagen/

Vad är din poäng? Bilbolaget säljer bilar.
Citera
2023-12-08, 03:10
Medlem
Trygg-Hansa hänvisar till trafikskadelagen som de drabbade familjerna får söka ersättning ifrån, då de bedömer händelsen som en trafikolycka. Det är så man kräks. Trygg-Hansas ledning borde ställa in årsbonusen och ge den till de drabbade.
Citera
2023-12-08, 03:30
Medlem
Ricins avatar
Citat:
Jag hoppas verkligen att det går snabbare, för dom anhörigas skull.
Inget ovanligt att rättsprocesser idag tar mellan 1-2 år. Besked om åtal borde komma Januari-Februari. Rättegången borde bli efter sommaren. Blir det innan, har anhöriga "tur".
Citera
2023-12-08, 09:40
Citat:
Ursprungligen postat av Trygg-Hansa
Trygg-Hansa hänvisar till trafikskadelagen som de drabbade familjerna får söka ersättning ifrån, då de bedömer händelsen som en trafikolycka. Det är så man kräks. Trygg-Hansas ledning borde ställa in årsbonusen och ge den till de drabbade.
Detta är ingen "vanlig" trafikolycka, utan flera grova brott med fängelse i straffskalan, att MT inte sitter häktad är riktigt illa.
Citera
2023-12-10, 12:58
Medlem
Citat:
Detta är ingen "vanlig" trafikolycka, utan flera grova brott med fängelse i straffskalan, att MT inte sitter häktad är riktigt illa.

Vilka häktningsgrunder menar du föreligger?
Citera
2023-12-11, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CFFV
Vilka häktningsgrunder menar du föreligger?

Någon tanke kring varför åklagaren begärde honom häktad på recidivfara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in