Mitt tidigare inlägg:
Och jag råkar ha haft ett flertal trafikförsäkringar sedan 48 år... Jag hävdar fortfarande att det är den vållande partens försäkring som ska belastas vid en trafik olycka.
Vad gör du på försäkringsbolaget, sitter i växeln eller städar? Hoppas du inte hanterar fordonsförsäkringar i alla fall... Eller ni kanske har egna rutiner på ditt bolag?
Ja det är väl ungefär vad jag tidigare beskrivit?
Ja det stämmer väl också någorlunda med vad jag tidigare beskrivit.
Vad vi är oense om, är ju
vilken parts försäkring som belastas när ena parten konstateras vara vållande till olyckan.
Eftersom jag tidigare bara svarat enligt vad jag "sedan tidigare vet" av erfarenhet så kollade jag upp mina kunskaper lite, det gör INTE att jag ändrar mig.
En snabb Googling ger vid handen att:
Källa, ganska långt ner på sidan:
https://bilbolaget.nu/artiklar/bilol...kort-av-vagen/
---------------------------------------------------------------------------------------------------- --------------
För övrigt så är det väl så här?
Den vållande drabbas av en högre avgift för sin försäkring i framtiden när man orsakat en skada som försäkringsbolaget får betala.
Förr var rutinen att man "samlade på sig bonus" för varje skadefritt år man hade på varje försäkring, så att man då fick rabatt kopplat till bonusen.
Naturligtvis ska inte en oskyldig, eller dennes försäkringsbolag, drabbas av en kostnad/skada som en vållande motpart orsakar. Tycker du att
jag ska få en högre försäkringspremie om jag blivit påkörd av någon som kör på fyllan?
Nu blev det mycket som inte handlar om olyckan, jag ber om ursäkt för det. Men jag hade lite svårt att låta en uppenbar felaktighet stå oemotsagd.