Citat:
Ursprungligen postat av
mekong
Tack för alla tips. Tyvärr är jag inte så datorkunnig så jag vet inte vad SSD är för något....
Jo jag borde ju ha rensat på datorn genom åren men det har varit så mycket strul i livet att jag inte har "hunnit".
Men ska kolla på de länkar ni föreslagit.
En sak jag också undrar är, när man uppdaterar operativsystemet, måste man då beta sig igenom alla uppdateringar som kommit under tiden eller kan man gå "rakt på" det senaste? Jag har via mac supporten fått höra att det högsta OS jag kan ha på denna dator är OS 10.15. (Har nu 10.13.6). Måste jag ta mig igenom alla uppdateringar längs vägen eller kan jag gå rätt på den som är OS 10.15?
Blir väl annars till att spara ihop till en ny apparat..
Med tanke på din låga kunskapsnivå är det nog bäst att du sparar ihop till en nyare dator. Jag kör Sonoma på en Mac mini från 2012, men det är en hel del jobb med att få det att funka, för att inte tala om att få det stabilt och klara av varje uppdatering. Allt funkar inte heller, men det mesta.
Som svar på din fråga kan du uppdatera direkt till Catalina 10.15, se länk nedan, men det är ingen lösning, den supportas inte heller längre av Apple.
En SSD är en slags ”hårddisk” utan rörliga delar, den är snabbare och gör därmed äldre datorer också snabbare.
https://support.apple.com/sv-se/HT211683
Direktlänk till Catalina (kopiera till en webbläsare och klicka dig vidare):
macappstores://apps.apple.com/app/macos-catalina/id1466841314?mt=12