2024-12-14, 12:57
Avstängd
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkmamma
Jobbade länge inom skolan, fram till för tre år sen.
Vilka står för kaoset? Min erfarenhet är att det är ett mer komplext problem än att en särskild grupp står för allt kaos. Men om jag MÅSTE peka ut en grupp så skulle jag hands down säga: föräldrar. Tack vare fria skolvalet och attitydförändringar från föräldrar så skapar föräldrar enormt mycket kaos. Kaos som i att dom ser sina barn som kunder och skolan som en "tjänst" där dom är berättigade antingen bra betyg till sina barn, eller x antal anpassningar osv.

Tack vare föräldrars syn på skolan har eleverna helt tappat respekten för alla som jobbar där och föräldrarnas inställning har helt klart påverkat hur eleverna ser på skolan och lärande. Supertydligt exempel: många elever tror att om man bara "är där" så ska man få bra betyg, och det är skolans jobb att se till att man får bra betyg, och får man inte det så är det skolans fel. Sen sitter man och spelar dataspel på skoldatorerna medan läraren har en genomgång eller sitter med snapchat/kolla youtube på mobilen. Sedan blir det ramaskri när Kalle inte får A i allt och föräldrarna kallar till möte med skolan för att reda ut vad skolan gjort fel. Denna attityd är inget som yngre generationen fötts med. Det kommer från deras föräldrar.

Detta anser jag vara ett större problem än att det finns en eller två kaos-individer i varje klass. Personligen tyckte jag inte det var särskilt dränerande att jobba med dom där kaos-eleverna. Där fanns det metoder och åtgärder man kunde sätta in. Föräldrakontakten däremot, det fick mig att vilja skjuta skallen av mig nästan varje dag.
Hmmm.
Skulle inte det här vara viktigt för media att lyfta upp som problemområde när det diskuteras PISA-resultat hit eller dit och i andra skoldiskussioner.
Det ligger också i tangentens riktning att dra slutsatsen att man i de privata skolorna köper betyg, om situationen är som den du beskriver.
Är felet skolans som tillåter föräldrar att bete sig på det sättet eller är det föräldrarnas?
Delat ansvar?
(Delat ansvar brukar iofs innebära att ingen bryr sig.)
Citera
2024-12-14, 13:38
Medlem
Ördögs avatar
Apropå ingenting och allting, så har det nyss gått 25 år sedan Christina Claesson skildrade sitt möte med Värdens Besta Skola, i detta fall Stenkulaskolan i Malmö. I oktober 1999 var det.

Lägg ned skolan?
http://www.bgf.nu/absurdistan/skola/stenkula.html
Det är löjligt att tala om undervisning. Större delen av lektionerna går åt till att försöka hålla klassen tyst, eller sittande, eller inom klassrummet. Eleverna kommer droppande en efter en, vartefter, och det är svårt att urskilja någon gräns mellan rast och lektion, början och slut. Ingen ber om ursäkt för att de kommer för sent, kanske för att det inte går att urskilja vad de skulle komma för sent till.

Inte undervisning i alla fall. Eleverna tuggar tuggummi, dricker läsk, pratar i mobiltelefoner, studsar med basketbollar, springer runt och jagar varandra, hänger halvvägs ut genom fönstret, skriker högt åt varandra genom klassrummet, kallar varandra och lärare för 'hora' och 'bög'. Några stycken, som man knappt ser, halvligger paralyserade över bänkarna och försöker drömma sig bort.
/---/
Få av eleverna talar svenska utan brytning. De har sämre ordförråd än mina barn hade i 5-årsåldern. Få elever kan skilja på 'hans' och 'sin' när de skriver. Många förstår inte den bokstavliga betydelsen av ett ord som 'självständig'. Många kan inte skriva rätt genus till enkla ord som 'bord', 'tavla', 'stol' ('den bordet', 'det stolen'.) Många kan inte, ur en slumpvis samling av bokstäver, bilda enkla ord på två bokstäver ('ha', 'få', 'ge'.) De har svårigheter att ge en muntlig beskrivning av enkla föremål som till exempel en linjal. De flesta har inget begrepp om meningsbildning, punkt och stor bokstav.
/---/
De har dålig uthållighet (10 minuters tyst arbete tycks vara en absolut gräns) och tror sig inte om att klara de enklaste uppgifter. Hur är det möjligt att de ska kunna lämna skolan med godkänt betyg? Klassen ger intryck att lida av kollektiv dyslexi-damp. Är de dumma i huvudet? Nej.
/---/
Skolan jag mötte tycktes helt desorganiserad. Många lärare tycktes inte ha någon egen motivation att dra nytta av en gästande författares resurser. Flera av lärarna (som egentligen skulle följt skrivarverkstaden) tog tillfälle i akt att göra annat. Många var sjukskrivna. Rektorn var på semester i Grekland (2 veckor i terminsstarten - är det lagligt?!)
Tre år senare påstod i varje fall Sydsvenskan att det blivit bättre på Stenkulaskolan.

Efter skollarmet kom lyftet
https://www.sydsvenskan.se/artikel/e...met-kom-lyftet
Senast redigerad av Ördög 2024-12-14 kl. 13:40.
Citera
2024-12-14, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Apropå ingenting och allting, så har det nyss gått 25 år sedan Christina Claesson skildrade sitt möte med Värdens Besta Skola, i detta fall Stenkulaskolan i Malmö. I oktober 1999 var det.

Lägg ned skolan?
http://www.bgf.nu/absurdistan/skola/stenkula.html
Det är löjligt att tala om undervisning. Större delen av lektionerna går åt till att försöka hålla klassen tyst, eller sittande, eller inom klassrummet. Eleverna kommer droppande en efter en, vartefter, och det är svårt att urskilja någon gräns mellan rast och lektion, början och slut. Ingen ber om ursäkt för att de kommer för sent, kanske för att det inte går att urskilja vad de skulle komma för sent till.

Inte undervisning i alla fall. Eleverna tuggar tuggummi, dricker läsk, pratar i mobiltelefoner, studsar med basketbollar, springer runt och jagar varandra, hänger halvvägs ut genom fönstret, skriker högt åt varandra genom klassrummet, kallar varandra och lärare för 'hora' och 'bög'. Några stycken, som man knappt ser, halvligger paralyserade över bänkarna och försöker drömma sig bort.
/---/
Få av eleverna talar svenska utan brytning. De har sämre ordförråd än mina barn hade i 5-årsåldern. Få elever kan skilja på 'hans' och 'sin' när de skriver. Många förstår inte den bokstavliga betydelsen av ett ord som 'självständig'. Många kan inte skriva rätt genus till enkla ord som 'bord', 'tavla', 'stol' ('den bordet', 'det stolen'.) Många kan inte, ur en slumpvis samling av bokstäver, bilda enkla ord på två bokstäver ('ha', 'få', 'ge'.) De har svårigheter att ge en muntlig beskrivning av enkla föremål som till exempel en linjal. De flesta har inget begrepp om meningsbildning, punkt och stor bokstav.
/---/
De har dålig uthållighet (10 minuters tyst arbete tycks vara en absolut gräns) och tror sig inte om att klara de enklaste uppgifter. Hur är det möjligt att de ska kunna lämna skolan med godkänt betyg? Klassen ger intryck att lida av kollektiv dyslexi-damp. Är de dumma i huvudet? Nej.
/---/
Skolan jag mötte tycktes helt desorganiserad. Många lärare tycktes inte ha någon egen motivation att dra nytta av en gästande författares resurser. Flera av lärarna (som egentligen skulle följt skrivarverkstaden) tog tillfälle i akt att göra annat. Många var sjukskrivna. Rektorn var på semester i Grekland (2 veckor i terminsstarten - är det lagligt?!)
Tre år senare påstod i varje fall Sydsvenskan att det blivit bättre på Stenkulaskolan.

Efter skollarmet kom lyftet
https://www.sydsvenskan.se/artikel/e...met-kom-lyftet

25 år senare ser det likadant ut fast man inte får räkna med 10 minuters uppmärksamhet, knappt en minut.
Citera
2024-12-16, 06:07
Medlem
En kombination av dåliga lärare, många invandrare i skolorna och föräldrar som är idioter.
Citera
2024-12-16, 08:34
Medlem
Batleikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Med jämna mellanrum kommer reportage om att det är ett haveri på gång i den svenska skolan.
Det sägs vara halvt kaos både här och där.
Kaos uppstår sällan utan orsak, så min undran är:
- Vilka är det som ställer till med kaos i skolan?
Det kanske finns några här på FB som jobbar inom skolverksamheten och kan berätta det för mig?

Jag uppfattar att "kaoset" inte är någon invandrarfråga specifikt. Det är till stor del "svenska" elever som står för kaoset. Sedan finns det naturligtvis skolor som är mer blandade och där kan olika sorters konflikter förekomma. Invandrare som är problematiska finns absolut och de kan vara kopplade till gängkriminalitet. Ofta är de mest problematiska individerna dock sådana som sällan syns till i klassrummet.
Citera
2024-12-16, 12:13
Avstängd
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batleika
Jag uppfattar att "kaoset" inte är någon invandrarfråga specifikt. Det är till stor del "svenska" elever som står för kaoset. Sedan finns det naturligtvis skolor som är mer blandade och där kan olika sorters konflikter förekomma. Invandrare som är problematiska finns absolut och de kan vara kopplade till gängkriminalitet. Ofta är de mest problematiska individerna dock sådana som sällan syns till i klassrummet.
Du är inne på samma spår som "Knarkmamma" då. Att det är föräldrarna som behöver "omskolas" för att ungarna ska kunna funka i skolan.
Citera
2024-12-16, 12:52
Medlem
Batleikas avatar
Citat:
Du är inne på samma spår som "Knarkmamma" då. Att det är föräldrarna som behöver "omskolas" för att ungarna ska kunna funka i skolan.

Jag har ingen uppfattning om att problemet skulle ligga hos föräldrarna. Det finns säkert sådana fall men att det skulle vara generellt låter konstigt. Problemet är snarare skolans bristande auktoritet. Det finns för mycket hokuspokus-regler som begränsar möjligheter att ta till de åtgärder som kan antas fungera. Om man lär sig att man lyder tillsägelser och att det annars blir betydande konsekvenser så anpassar man ganska snart sitt beteende efter det.
Citera
2024-12-20, 19:03
Medlem
Min syster går i nian på en vanlig kommunal skola i Göteborg. Många elever bryr sig inte, de siktar på ett E om ens det. De seriösa eleverna behöver ofta skolka för att hinna med att plugga "på riktigt". Detta beror på att undervisningen har ersatts med oerfarna vikarier som sätter på en film istället för att lära ut. Katastrof. Vet inte hur det ser ut i resten av landet
Citera
2024-12-21, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lgs1
Min syster går i nian på en vanlig kommunal skola i Göteborg. Många elever bryr sig inte, de siktar på ett E om ens det. De seriösa eleverna behöver ofta skolka för att hinna med att plugga "på riktigt". Detta beror på att undervisningen har ersatts med oerfarna vikarier som sätter på en film istället för att lära ut. Katastrof. Vet inte hur det ser ut i resten av landet

Jag har jobbat på kommunala grundskolor i Stockholm. Att en hel del elever skiter i allt och är nöjda med ett E stämmer ganska bra, särskilt i sjuan och åttan. I nian börjar många fatta att de behöver högre betyg för att komma in på program de vill ha i gymnasiet, men det är för sent för många.

Många behöriga lärare använder korta filmer där tecknade barnsliga figurer förklarar stoffet. Det kan vara bra, men bra och högpresterande elever brukar inte uppskatta det. Å andra sidan är sådana tjänster upphandlade av kommunen och lärarna förväntas inkludera dessa tjänster i undervisningen och det brukar tas upp på medarbetarsamtal eller lönesamtal.

De högpresterande elever som jag tyckte kunde klara att arbeta på egen hand fick arbeta själva i ett grupprum eller ett tomt klassrum. De kunde få egna utmanande uppgifter att arbeta med och lite stöd av mig. Det var verkligen svårt att hjälpa dem eftersom mycket tid gick åt att hålla ordningen i klassrummet och tyvärr kunde jag inte lämna klassrummet för att en liten klick elever skulle hitta på och genast skapade kaos.
Citera
2024-12-21, 21:36
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:

Problemet är att vi har en kundskola idag där skolan är beroende av att få elever tack vare skolpengens utformning. Lämnar 4-5 elever så är det en tjänst som försvinner. Försvinner personal så leder det till mer stök så är spiralen igång. Får skolan ett dåligt rykte så kommer de studiemotiverade elevernas föräldrar att välja en annan skola och då får skolan en stor del elever med sociala problem och olika diagnoser. Detta leder till mer stök, elever lämnar, personal sägs upp, mer stök, sämre rykte och så är spiralen igång.
Citera
2024-12-21, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Kvinnor kan inte säga nej och sätta gränser. Det handlar om utvecklingsbiologi.

Kvinnor har i millioner år tagit hand om små hjälplösa barn som enbart äter skriker och skiter. Kvinnor har utrustats med instinkter som förhindrar henne från att slänga ut barnet genom fönstret. Barn kan inte göra fel. Det har varit nödvändigt för vår överlevnad.

Denna instinkt har hon naturligtvis tagit med sig ut i samhället och tillämpar på stökiga elever, ekonomiska flyktingar och multikriminella.

Det är mäns jobb att säga nej och sätta gränser ("vänta bara tills pappa kommer hem")
Där har du en poäng faktiskt. Är det bevisat denna teori? Den verkar ju vara helt logisk. Tack för ett tänkvärt inlägg.
Citera
2025-01-08, 15:38
Medlem
Systersonen började första klass 2024, arisk liten pojk men utan stabil hemmiljö, efter två veckor hade han skapat ett gäng på ~8 som stökar. Bråkar med lärarna och andra elever, pangar rutor, röker fimpar.

Hans "gäng" är en blandning av sandbabbar och vita, så inte fan är det enbart "nyanlända" som bråkar, vilket vissa här försöker antyda.

Samma tema på varje stökig skola i kommunen.

Barn vars föräldrar antingen inte kan vara delaktiga på grund av kultur begränsningar. Eller barn vars föräldrar är generation mobil-, media-, självutvecklingsnarcissister.
Där barnens beteende endera inte är "deras problem", eller barnen är Jesus pånyttfödda.

Jag anser att skolpersonal när få ett bättre anpassat regelverk där: om barnen inte sköter sig ska de förväntas studsa mellan knytnäven och skåpen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in