Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 5
  • 6
2023-10-31, 19:10
Medlem
BlaBalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Jag skrev tidigare att jag inte kände till Baas eller vilken parti han hör! Men du kan ju inte haka upp dig på ordet "brunsmeta" och tro att allt han skriver är ohederligt! Det känns som du inte kan läsa artikeln objektivt eftersom du känner till "brunsmetarn" som du kallar honom! Han frågar högst relevanta frågor som Emma Lennartsson inte riktigt kan svara på.
Vill inte svara på, står det. Det är inte jag som har problem med läsförståelsen. Jag har dessutom pekat på flera saker med artikeln som får den att framstå som svårt vinklad och som ren smutskastning, du bara kastar skit och vägrar läsa innantill.
Citera
2023-10-31, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlaBalk
Vill inte svara på, står det. Det är inte jag som har problem med läsförståelsen. Jag har dessutom pekat på flera saker med artikeln som får den att framstå som svårt vinklad och som ren smutskastning, du bara kastar skit och vägrar läsa innantill.
Det har noll betydelse! Hon vill inte antagligen för att hon inte kan svara på journalistens frågor. Klart det blir obekvämt ! Jag tycker Baas ställer högst relevanta frågor och bra att han ställer dom mot väggen! Som nån annan skrev så finns det säkerligen mängder av tveksamma anställningar inom den offentliga sektorn!
Citera
2023-10-31, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abpial
https://www.expressen.se/nyheter/top...es-trots-larm/

Erik Lagersten verkade dölja att han inte slutfört ekonomlinjen och sina studier i statistik. Bakom betalvägg kan nån klura ut mer.

Givetvis ska han avgå omedelbart samt hon som anställde honom. Expressen har granskat Erik Lagerstens ansökningshandlingar. Där framgår att han ändrat centrala uppgifter i sitt cv om sina utbildningsmeriter jämfört med när han åtta år tidigare sökte jobb hos Västra Götalandsregionen.

I cv:t till Region Stockholm har Lagersten skrivit upp två utbildningar – ekonomlinjen och magisterkurs i statistik vid Stockholms universitet – trots att han inte har genomfört dem. När han sökte jobb hos Västra Götalandsregionen var han tydlig med att han inte gått klart utbildningarna genom att ange ”Ej examen”.

Det finns garanterat fler än honom. Jag har många gånger blivit förvånad när personer sagt att de ex. ”läst ekonomi” på det eller det universitetet och det sedan visat sig att de inte klarat sin utbildning ens på kandidatnivå eller ännu värre bara läst någon kurs. En mycket bra följdfråga är ”vad har du för examen?”. Den frågan tror jag tyvärr många chefer missar att ställa då de själva många gånger saknar högre utbildning.

Så om jag läser en 7 hp kurs i ekonomi och någon i fysik kan jag säga till framtida rekryterare ”jag har läst ekonomi och fysik”. Det är ändå av ganska stor vikt att man examinerats. Plugga lite kan väl alla, det jobbiga är ju att fullfölja något.

Skrämmande att en person i den positionen fuskar sig fram, men det förvånar mig å andra sidan inte det minsta.
Senast redigerad av Grantoppen2 2023-10-31 kl. 21:22.
Citera
2023-10-31, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Oj vad många aspekter (FB) Region Stockholm anställer säkerhetsdirektör med skulder hos Kronofogden!

Sjukt, då är jag rätt övertygad om att han inte kan sköta ekonomin i jobbet heller. Då har man något fel på omdömet. Antagligen är det andra som får göra det mesta åt honom och räddar honom från att framstå som inkompetent.
Citera
2023-10-31, 21:31
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
https://www.expressen.se/nyheter/top...es-trots-larm/

Erik Lagersten verkade dölja att han inte slutfört ekonomlinjen och sina studier i statistik. Bakom betalvägg kan nån klura ut mer.

Givetvis ska han avgå omedelbart samt hon som anställde honom. Expressen har granskat Erik Lagerstens ansökningshandlingar. Där framgår att han ändrat centrala uppgifter i sitt cv om sina utbildningsmeriter jämfört med när han åtta år tidigare sökte jobb hos Västra Götalandsregionen.

I cv:t till Region Stockholm har Lagersten skrivit upp två utbildningar – ekonomlinjen och magisterkurs i statistik vid Stockholms universitet – trots att han inte har genomfört dem. När han sökte jobb hos Västra Götalandsregionen var han tydlig med att han inte gått klart utbildningarna genom att ange ”Ej examen”.
Det ser inte ut att ha begåtts några fel här så man undrar om det råder nyhetstorka på Expressen.

Tittar man noga på hans CV kan man väl tycka att han verkar vara den där typen som hela tiden väljer enklaste vägen vad det gäller studier.
Militära studier Check.
Ekonomistudier(Bachelor) Check
Få Endorsements på LinkedIn Check
Trots det misslyckande han måste ha uppmärksammat väljer han att gå vidare med matematik och då Statistik. De ekonomer som misslyckas med sina studier har oftast inte tillräckliga matematiska kunskaper.
Att då välja matematisk statistik verkar ju ganska desperat, (rent statistiskt).
Inte helt oväntat slutar han studera statistik ett år efter han ger upp sina ekonomistudier/ Business Administration(Bachelor).

Där vill jag ställa en fråga om det fanns någon ekonometridel i Sverige överhuvudtaget. Kanske fanns det men de som fanns på amerikanska universitet var oerhört mycket bättre och då naturligtvis svårare.

Stor cred till den här gossen dock för att han tidigt fann vägen att ta sig fram till välbetalda jobb där arbetstakten förmodligen varit låg.
Citera
2023-10-31, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majorianus
Han listar de nämnda utbildningarna där, ja.

https://www.linkedin.com/in/eriklage...ils/education/

Har inte Linkedin. Någon som sett det riktiga CV, et och hur många poäng han saknar till examen.

Konstigt att han gått så långt då examen numera KRÄVS för enklaste jobb i statlig organisation.
Citera
2023-10-31, 21:52
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Regiondirektören Emma Lennartsson är den som valde att anställa Erik Lagersten. Hon har bakgrund som bland annat statssekreterare åt tidigare statsminister Stefan Löfven, S. Det var en tjänst som hon fick lämna 2017 i samband med it-skandalen på Transportstyrelsen.

När Expressen intervjuar Lennartsson vill hon först inte berätta om larmen från regionens säkerhetsavdelning eller hur hon hanterade dem. Istället beskriver hon rekryteringsprocessen som ”gedigen”.

Emma Lennartsson har alltså mörkat detta !

Frågan är väl varför en sån riskperson som Emma får ha ett sånt här jobb öht? Dessutom anställer utan koll. Det är så korrupt. Sverige är ett sosseskämt.
Citera
2023-10-31, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlaBalk

Han är ju högst olämplig att alls hantera skattemedel, framför allt om det gäller rikets säkerhet.
Precis som hon "chefen" som rekryterade honom. (Hon borde väl vara inlåst på sluten psykiatrisk klinik med tanke på att hon tydligen inte kunde se orsak och verkan).

Där borde även efterblivna idioten Ygeman vara, varför får dessa människor fortsätta???
Alltså vad har de för hållhakar på varandra?

Jag kommer ju inte göra något extra för att försvara detta landet så länge såna idioter får vara verksamma.

Bägge är ju högrisk för rikets säkerhet!!!
Oerhört glad att jag inte har barn.

Hur fan kan man ens ha kvar dessa efterblivna personerna i statlig förvaltning.
Vems kuk har de sugit??? Vems fitta har de slickat???

Varför försöker man inte ens få vettig kompetent personal till dessa befattningar?

Så NEJ Sverige är inte lite korrupt, det är mer korrupt än MÅNGA länder!!!

Bara tar mig för pannan kan inte SÄPO granska detta istället för att göra gryningsräder med Blackhawk (HKP16) som inte mynnar ut i något alls???
Synd om åklagaren men gillar hans beslut.

Kan han göra samma granskning av dessa efterblivna idioter, borde kunna bli fällande dom!
Citera
2023-10-31, 22:46
Medlem
Diagorass avatar
Citat:
Regiondirektören Emma Lennartsson är den som valde att anställa Erik Lagersten. Hon har bakgrund som bland annat statssekreterare åt tidigare statsminister Stefan Löfven, S. Det var en tjänst som hon fick lämna 2017 i samband med it-skandalen på Transportstyrelsen.

När Expressen intervjuar Lennartsson vill hon först inte berätta om larmen från regionens säkerhetsavdelning eller hur hon hanterade dem. Istället beskriver hon rekryteringsprocessen som ”gedigen”.

Emma Lennartsson verkar inte ta rikets säkerhet på allvar.
Citera
2024-01-23, 21:29
Medlem
Lagersten får sparken. Eller ”utses till särskild utredare” som det heter på regionsvenska:

https://www.expressen.se/nyheter/sak...-fyra-manader/
Citera
2024-01-25, 23:28
Medlem
Olduvais avatar
Fan vilken fin härva. Bra jobbat av Expressen faktiskt... Är det dem man ska vända sig till om man har korruptions-tips?

Jag har alltid undrat om jag borde ha ljugit lite på mitt CV efter mitt misslyckade högskole-stint. Svaret var tydligen ja
Citera
2024-11-15, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokharry
Lagersten får sparken. Eller ”utses till särskild utredare” som det heter på regionsvenska:

https://www.expressen.se/nyheter/sak...-fyra-manader/

Är han kvar eller har han sparkats därifrån också?
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in