2023-10-30, 15:14
Medlem
coonbandits avatar
Det slog mig när jag höll på med tvätten.
Vad blir mest ekonomiskt?

Ha färre plagg(typ 3 av varje), vilket är billigare i inköp men gör att man lär tvätta oftare och då drar mer ström.

Eller

Köpa fler plagg(typ 20 av varje), vilket blir dyrare i inköp, men gör att det kan gå längre mellan tvättar och dessutom fylla maskinen till max.

Tänker att med dagens osäkra elpris kan detta vara av intresse.
Citera
2023-10-30, 15:49
Medlem
Du kan tvätta mycket kläder för priset av ett par byxor och du tvättar väl fler plagg samtidigt .....
Senast redigerad av tjanska 2023-10-30 kl. 15:51.
Citera
2023-10-30, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coonbandit

Ha färre plagg(typ 3 av varje), vilket är billigare i inköp men gör att man lär tvätta oftare och då drar mer ström.

Eller

Köpa fler plagg(typ 20 av varje), vilket blir dyrare i inköp, men gör att det kan gå längre mellan tvättar och dessutom fylla maskinen till max.

Blir det verkligen dyrare i inköp om du räknar med hela livscykeln för dina plagg?

Du kommer inte behöva köpa nya plagg lika ofta om du köper ett större antal.
Citera
2023-10-30, 16:07
Medlem
pn222jws avatar
Fler - både tidsmässigt & kostnadsmässigt.
Citera
2023-10-30, 16:14
Medlem
Citat:

Eller

Kodtnadsmässigt är det naturligtvis bäst att du optimerar ditt klädinnehav till en situation då du kan fylla din tvättmaskin var gång du skall tvätta.
Sen naturligtvis utnyttja dessa plagg till dess funktion försvunnit.

Att bara fylla tvättmaskinen till hälfen är inte kostnadseffektivt, men ännu värre både privatekonomiskt och utnyttjande av naturens resurser är att köpa stora mängder kläder av låg kvalitet eller skrota ut dem i förtid.

Så skaffa dig en basgarderob med tillräckligt mycket plagg för att du kan optimera skötseln av dem, helst av god kvalitet som tål mycket användning och tvätt, sen byter du ut laggen när de är förbrukade.
Citera
2023-10-30, 23:59
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:

Eller

Kalsonger och strumpor har jag ca 20 respektive 40 par. T-shirts som jag använder hemma har jag ett betydligt färre antal men tvättar dessa med träningskläderna vilka tvättas 2-3-4 gånger i veckan. Skjortor har jag +50 stycken av men jag använder ca 15-20 regelbundet och tvättar de 5-6 åt gången.
Citera
2023-10-31, 00:06
Medlem
anon42s avatar
Jag förstår inte riktigt frågan. Jag maxar alltid tvättmaskinen med de plagg jag har. Man tvättar när man har tillräckligt för en full maskin tänker jag..
Citera
2023-10-31, 00:11
Medlem
Ännu mer ekonomiskt är det ha färre plagg och dessa plagg skall vara sådana som man inte behöver tvätta ofta.
Citera
2023-10-31, 00:15
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Beror nog på kostnad och kvalitet på plaggen.
Citera
2023-10-31, 06:47
Medlem
coonbandits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anon42
Jag förstår inte riktigt frågan. Jag maxar alltid tvättmaskinen med de plagg jag har. Man tvättar när man har tillräckligt för en full maskin tänker jag..

Det va kanske inte så mycket en fråga, mer ett resonemang. Jag har själv mycket plagg, och maxar också min tvättmaskin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in