2023-10-31, 23:24
Medlem
Hej vänner!
Jag är 19 år och har ingen aning om skatter och sådant inom företag. Det jag undrar över är att just nu driver jag en enskild firma sedan 3 månader tillbaka, och jag drar in cirka 100 000 kr i månaden med 0% utgifter eftersom jag driver en Discord-grupp där medlemmarna betalar mig varje månad. Så nu undrar jag om jag borde ha ett aktiebolag eller behålla enskild firma. Jag vill gärna välja det alternativ som ger minst skatt, och om jag ska vara ärlig vet jag inte ens hur mycket av det jag dragit in jag ska betala skatt på.
Citera
2023-10-31, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjy
Hej vänner!
Jag är 19 år och har ingen aning om skatter och sådant inom företag. Det jag undrar över är att just nu driver jag en enskild firma sedan 3 månader tillbaka, och jag drar in cirka 100 000 kr i månaden med 0% utgifter eftersom jag driver en Discord-grupp där medlemmarna betalar mig varje månad. Så nu undrar jag om jag borde ha ett aktiebolag eller behålla enskild firma. Jag vill gärna välja det alternativ som ger minst skatt, och om jag ska vara ärlig vet jag inte ens hur mycket av det jag dragit in jag ska betala skatt på.

Du får fixa visma för enskild firma eller nåt. Dom programmen löser det mesta.
Citera
2023-10-31, 23:38
Medlem
auruns avatar
Ta ett möte med en redovisningskonsult som känns bra. Låt denne sköta all ekonomi åt dig. Lätt värt med den vinsten varje månad (om du fortsätter med de summorna). Då bör du också skaffa aktiebolag så går du ner i skatt. Rätt marginellt men ändå.
Citera
2023-11-01, 00:15
Medlem
pn222jws avatar
Ab!
Citera
2023-11-01, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Ab!

Korrekt.
Citera
2023-11-01, 03:47
Medlem
Du lär inte spara mer än marginellt på att starta AB. För att undvika statlig skatt kan du även i EF omfördela inkomsterna mellan åren eller göra annan typ av skatteplanering. AB är bättre om man är flera personer, tar stora företagslån osv. Driver man ensamt en discord-server vid 19 passar EF fortfarande bäst. Du måste upp i bra högre inkomst än 1,2 miljoner per år för att byta ska vara värt. Bara redovisningskonsult kostar ju per år lika mycket som den statliga skatt du hade betalat (och då kan du ändå undvika statlig skatt med EF skatteplanering)

Driver man enmansverksamhet med rätt små inkomster (vilket det här är) är EF fortfarande king.
Citera
2023-11-01, 04:48
Bannlyst
AB, tjänster som Fortknox har synkning med bankkonton och du kan i princip sköta bokföring på 5 min när du satt upp allt.

Det går en del tid för att lära sig, men det finns ingen anledning att kasta pengar på en revisor när du är ensam utan en massa leverantörsfakturor och annat.

Du kan även köra aktieutdelning och spara in en del skatt.

AB!
Citera
2023-11-01, 09:08
Medlem
AB kan vara mycket fördelaktigt vid så höga inkomster genom olika upplägg, så kolla det spåret via en redovisningskonsult. Fortsätter du driva EF glöm inte ansvarsfaktorn det innebär, du är firman så akta dig något med vad du ger dig in i eller driver.

Börjar du ta seriösa/viktiga uppdrag och gör ett misstag som innebär kostnader eller uteblivna intäkter för kund eller till och med bara ger felaktiga rekommendationer som kan härledas till dig och innebär detta så kan du vara mångmiljonskuldsatt för livet på ett sätt som inte ens går att skuldsanera. Kolla därmed företagsförsäkringar och inte minst vad dessa kan ersätta och hur mycket.
Citera
2023-11-01, 18:11
Avstängd
31G350125s avatar
AB, då kan man buffra pengar..
Citera
2023-11-01, 18:58
Medlem
harryguccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjy
Hej vänner!

19 år och drar in 100 i månaden. Riktigt imponerande! Du ska köra aktiebolag alla dagar i veckan. Ta kontakt med en revisionsbyrå och boka ett möte, så får du hjälp med att sätta upp allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in