Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-11-06, 12:39
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kackotopi
Verkligen! Hade ställt upp själv om det inte vore för att jag är så fruktansvärt dålig på just sånt här, en rolig eller frän vision på ett pepparkakshus går såklart att få till i huvudet, fast att sedan få till det i verklighet är en helt annat sak.
Fast även "dåliga" eller lite halvt misslyckade byggen kan bli riktigt charmiga de också, och ofta blir det inte så illa som man befarat när det väl är pyntat och fixat, så det vore verkligen jättekul om du vill vara med.

Förra året fick vi ett suveränt recept på hur man gör den perfekta snön och det var väldigt roligt. Kanske provar några det i år? Något som är enormt svårt är att få till runda former tycker jag. Om någon har ett tips hur man lyckas med det vore jag mycket tacksam! Funderar på om man kunde vira in en träkavel i folie och rulla degen på den och sedan försiktigt kavla lite efteråt för att få det jämnt?
2023-11-06, 13:15
Medlem
Kackotopis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Fast även "dåliga" eller lite halvt misslyckade byggen kan bli riktigt charmiga de också, och ofta blir det inte så illa som man befarat när det väl är pyntat och fixat, så det vore verkligen jättekul om du vill vara med.

Förra året fick vi ett suveränt recept på hur man gör den perfekta snön och det var väldigt roligt. Kanske provar några det i år? Något som är enormt svårt är att få till runda former tycker jag. Om någon har ett tips hur man lyckas med det vore jag mycket tacksam! Funderar på om man kunde vira in en träkavel i folie och rulla degen på den och sedan försiktigt kavla lite efteråt för att få det jämnt?

Tack du,,, men som sagt, jag kan redan nu se katastrofen framför mig, haha. Det skulle vara om jag får något infall, fast ha inte höga förväntningar. Kommer oavsett vara med och rösta!

Trodde det räckte med att pudra lite florsocker här och där (ja du ser)? Var det någon speciell teknik i receptet eller en helt annan råvara?
2023-11-06, 13:22
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kackotopi
Tack du,,, men som sagt, jag kan redan nu se katastrofen framför mig, haha. Det skulle vara om jag får något infall, fast ha inte höga förväntningar. Kommer oavsett vara med och rösta!

Trodde det räckte med att pudra lite florsocker här och där (ja du ser)? Var det någon speciell teknik i receptet eller en helt annan råvara?
Medlemmen Vetemjoelsjesus var så snäll att han delade med sig till oss alla av sitt knep. Jag har inte hunnit testa än men det såg verkligen ut som riktig snö. (FB) Flashback bygger pepparkakshus 2022! (Fas II)
2023-11-06, 13:32
Medlem
Kackotopis avatar
Citat:
Medlemmen Vetemjoelsjesus var så snäll att han delade med sig till oss alla av sitt knep. Jag har inte hunnit testa än men det såg verkligen ut som riktig snö. (FB) Flashback bygger pepparkakshus 2022! (Fas II)

Schysst av honom! När man läser det så låter det inte alls för avancerat... kan tänka mig att det blir lite stabilare än florsocker och möjligen lättare att applicera, fast vad vet jag.
2023-11-06, 15:46
Medlem
anomaligns avatar
Vad säger reglerna och tycker folk om att använda smältlim för att montera huset?

Jag har själv tidigare varit skeptisk mot detta av nån sorts puritansk tanke att det ska vara 100% ätbart, men det är så jäkla krångligt och svårt att få det bra. Dr Oetkers bakklister suger, och en blandning av smält socker + glykossirap är svårt att applicera, tar lång tid att härda och är lätt att bränna sig på. Det är ett jäkla klibbigt meck.

Numera känner jag att det lika gärna kan få vara smältlim istället för smält socker. Man kommer inte att äta huset ändå.
Senast redigerad av anomalign 2023-11-06 kl. 15:48.
2023-11-06, 19:11
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Vad säger reglerna och tycker folk om att använda smältlim för att montera huset?

Jag har själv tidigare varit skeptisk mot detta av nån sorts puritansk tanke att det ska vara 100% ätbart, men det är så jäkla krångligt och svårt att få det bra. Dr Oetkers bakklister suger, och en blandning av smält socker + glykossirap är svårt att applicera, tar lång tid att härda och är lätt att bränna sig på. Det är ett jäkla klibbigt meck.

Numera känner jag att det lika gärna kan få vara smältlim istället för smält socker. Man kommer inte att äta huset ändå.
Enligt reglerna ska det endast byggas av ätbart material så då går ju smältlim bort. Motståndet mot smältlim, eller Karlssons klister och annat lim, var stort när vi tog upp det till diskussion förra året men det tål att tas upp igen.

Bakklistret är urkasst, det håller jag helt med dig om, åtminstone till lite större saker. Smält socker missfärgar kristyren så den blir ful efter en tid men det kanske inte blir fult lika snabbt om man har glykos i?
2023-11-07, 10:12
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Enligt reglerna ska det endast byggas av ätbart material så då går ju smältlim bort. Motståndet mot smältlim, eller Karlssons klister och annat lim, var stort när vi tog upp det till diskussion förra året men det tål att tas upp igen.

Bakklistret är urkasst, det håller jag helt med dig om, åtminstone till lite större saker. Smält socker missfärgar kristyren så den blir ful efter en tid men det kanske inte blir fult lika snabbt om man har glykos i?

Jag har bara använt glykos i det smälta sockret de senaste två jularna och det är nu ett år senast, så jag kanske minns följande lite fel. Men som jag kommer ihåg medger socker, glykos och lite vatten att man kan smälta det vid lägre temperatur än rent socker, så det inte blir bränt, och på så vis få smält socker med en viss återstående vattenhalt, och som ser ut som klart, ofärgat glas.

Det är egentligen superanvändbart vid bygge av pepparkakshus, tillverkning av små detaljer och så, men väldigt svårt att använda som klister när man har många eller stora detaljer som ska monteras, då man har ett ganska snävt tidsfönster under vilket det fungerar bra som klister, först innehåller det för mycket vatten och fungerar inte alls, och efter har det blivit för segt för att göra någonting med.

(Det kan också vara jag som inte har förstått hur man egentligen ska göra.)
2023-11-07, 12:18
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Jag har bara använt glykos i det smälta sockret de senaste två jularna och det är nu ett år senast, så jag kanske minns följande lite fel. Men som jag kommer ihåg medger socker, glykos och lite vatten att man kan smälta det vid lägre temperatur än rent socker, så det inte blir bränt, och på så vis få smält socker med en viss återstående vattenhalt, och som ser ut som klart, ofärgat glas.

Det är egentligen superanvändbart vid bygge av pepparkakshus, tillverkning av små detaljer och så, men väldigt svårt att använda som klister när man har många eller stora detaljer som ska monteras, då man har ett ganska snävt tidsfönster under vilket det fungerar bra som klister, först innehåller det för mycket vatten och fungerar inte alls, och efter har det blivit för segt för att göra någonting med.

(Det kan också vara jag som inte har förstått hur man egentligen ska göra.)
Nu blev jag lite nyfiken och hittade ett recept som jag tror jag ska testa, behöver bara skaffa mig en termometer först, och då hettar man upp sockerblandningen två gånger av någon anledning.

Citat:
Sockerlim:
Koka socker, vatten och glykos till 155 grader och slå ut på en oljad plåt, låt bli hårt.
Krossa sedan lite i taget, smält i stekpanna, foga sedan samman huset.

2,5 dl strösocker
1 dl vatten
75 g glykos
https://www.koket.se/nyhetsmorgon/ma...ditorns-recept
2023-11-07, 22:08
Medlem
Van Nostrands avatar
Citat:

Allt måste givetvis vara ätbart. Det är ju en stor del av utmaningen.
2023-11-09, 17:57
Medlem
Kackotopis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Allt måste givetvis vara ätbart. Det är ju en stor del av utmaningen.

Håller med, "fusk" annars och för lätt.
2023-11-12, 18:05
Moderator
Jultrollets avatar
Något som kan vara bra att veta är att vi i år förtydligat reglerna så att det ska bli lättare att följa dem.

Bland annat har vi lagt till, under regel nr 5, att färdigköpta kit som man bara monterar ihop och dekorerar inte kommer att godkännas. Detta på förekommen anledning då det var ett eller ett par bidrag som diskades på grund av detta förra året. Det är ju de egna och unika bidragen som gör tävlingen så speciell.

Några åsikter i övrigt om reglerna? Titta gärna på dem redan nu och säg vad ni tycker.
2023-11-14, 01:44
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:

Jag har aldrig provat det själv, men vad jag läst mig till verkar de proffs som kan det använda sig av någon rund form, t.ex. en tom toarulle eller rund träbit el. likn. De lägger helt enkelt pepparkaksdegen runt det och ställer in det i ugnen. Väl i ugnen måste de hålla koll och vända på det ibland. När det är klart tar de ut det från ugnen och tar bort innandömmet.

Det ser enkelt ut när proffsen gör det, men det är nog väldigt svårt för en vanlig amatör. Men prova och se. Det finns en del artiklar och videor om man googlar lite.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in