Citat:
Ursprungligen postat av
Jultrollet
Enligt reglerna ska det endast byggas av ätbart material så då går ju smältlim bort. Motståndet mot smältlim, eller Karlssons klister och annat lim, var stort när vi tog upp det till diskussion förra året men det tål att tas upp igen.
Bakklistret är urkasst, det håller jag helt med dig om, åtminstone till lite större saker. Smält socker missfärgar kristyren så den blir ful efter en tid men det kanske inte blir fult lika snabbt om man har glykos i?
Jag har bara använt glykos i det smälta sockret de senaste två jularna och det är nu ett år senast, så jag kanske minns följande lite fel. Men som jag kommer ihåg medger socker, glykos och lite vatten att man kan smälta det vid lägre temperatur än rent socker, så det inte blir bränt, och på så vis få smält socker med en viss återstående vattenhalt, och som ser ut som klart, ofärgat glas.
Det är egentligen superanvändbart vid bygge av pepparkakshus, tillverkning av små detaljer och så, men väldigt svårt att använda som klister när man har många eller stora detaljer som ska monteras, då man har ett ganska snävt tidsfönster under vilket det fungerar bra som klister, först innehåller det för mycket vatten och fungerar inte alls, och efter har det blivit för segt för att göra någonting med.
(Det kan också vara jag som inte har förstått hur man egentligen ska göra.)