• 2
  • 3
2023-11-05, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Nej. Bara en broschyr om dom olika sladdarna och var dom ska in och hur man sätter up tv:n på stativet och lite så.
Gå in på tillverkarens hemsida så finns det säkert manualer att ladda ner på olika modeller. Sen kan du ha den i datorn när du behöver veta något.
Citera
2023-11-05, 11:05
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Har köpt en TCL (modell 55qled870) tv men får inte igång televisionen. Det finns ingen Telia-tv app att välja. Bara svt1 fungerar.

HDMI 4 är inkopplad. Har provat att dra ut sladden för att starta om tv:n så jag kan atarta om installationen, men det startas inte om.

Så här ser det ut:
https://www.bildtagg.se/uploads/2023...3nl0zi2i19.jpg
Du måste ju först uppdatera den!
Citera
2023-11-05, 11:29
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Det konstiga är att Telia-puckens fjärrkontroll fungerar inte, kan inte byta kanal och så. Det fungerade på förra tv:n och vi har bytt batterier.
Har du kollat tv:ns CEC-inställningar?
Hade ungefär samma problem som dig, men det var bara att greja lite med inställningarna så fjärren till Telia-pucken även kontrollerar några av tv:ns funktioner. Prova även att förnya parkopplingen mellan Telia-pucken och Telia-fjärren.
Citera
2023-11-05, 11:35
Medlem
godboys avatar
En så kallad "teliapuck" ska bara vara "plug and play". Pucken ska inte bry sig om vilken TV du matar till. På våran TV, en LG, så stänger dock TV boxen av sig när man stänger av TV:n med fjärrkontrollen, så jag antar att det finns någon form av bakåtmatning från TV:n till boxen. I vårt fall är det dock ingen teliapuck utan en arrisbox som tillhandahålls av föreningen för baskanalerna.

Det jag skulle gjort är att:
- Byta HDMI kabel (ifall det är något knas med den)
- Koppla upp TV:n till internet, helst via lan-kabel för stabiliteten. Då kommer den uppdateras till "senaste version".
- Dra ur strömmen till pucken i en minut och starta om den. Starta även om TV:n.

Gå sen igenom alla HDMI ingångar med fjärren så ska du hitta din box. Byt HDMI uttag om det inte funkar.
Citera
2023-11-05, 11:46
Avstängd
Muslimfittas avatar
Jag vet inte vad en Telia-puck är men TS säger att Telia-fjärren inte byter kanal på Telia-pucken. Ser fjärren och pucken varandra? Testa att peka fjärren mot pucken på nära håll och byt kanal. Vad händer då?
Citera
2023-11-05, 11:57
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muslimfitta
Jag vet inte vad en Telia-puck är men TS säger att Telia-fjärren inte byter kanal på Telia-pucken. Ser fjärren och pucken varandra? Testa att peka fjärren mot pucken på nära håll och byt kanal. Vad händer då?
Fjärren och pucken ser varandra även om de är i olika rum. Bluetooth. Men TS kan behöva para om fjärren med pucken.
Citera
2023-11-05, 12:24
Medlem
Är det inte enklare att bara installera Telia Play-appen och köra kanalerna där istället för en parkopplad Telia-TV-box?
Citera
2023-11-05, 15:37
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Du måste ju först uppdatera den!
Tv:n? Vad menar du? Hur?
Citera
2023-11-05, 15:41
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Är det inte enklare att bara installera Telia Play-appen och köra kanalerna där istället för en parkopplad Telia-TV-box?
Det undrar jag. Vet inte ens hur man laddar ner appar.

(Jag hjälper min gamla pappa, det är hans tv. Jag var inte med när han först kopplade in den och nu har jag åkt hem. Han får nog ta hjälp av nån kunnig nästa vecka. Tack för alla tips i alla fall.)
Senast redigerad av swimmingpool 2023-11-05 kl. 15:43.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in