2023-11-05, 13:52
Medlem
Hej!

Är i en liten diskussion med den firman jag är anställd hos gällande traktamente. Jobbar på ett mångmiljardprojekt cirka 50 mil hemifrån, och jobbar 7/7. Med andra ord uppfylls kraven för traktamente. I och med att vi har fritt boende så har vi i lite drygt ett halvår fått det lilla traktamentet (260kr). Nu däremot på senaste lönen kom det som en blixt från klar himmel att allt traktamente som utbetalts sedan mars månad blir återkallat, och justerat på lönen.

Motiveringen är den att vi erbjuds fri kost på det boende vi blivit tilldelade. Vår chef/admin har hela tiden känt till detta, och den information som gick ut till oss innan påbörjat projekt var att "kunden bjuder på mat". Tilläggas bör är att vi inte på något vis tackat ja till denna mat, eller heller för den delen fått vetskap om att det kostar pengar. Förvisso eget ansvar att kolla upp gentemot Skatteverket, men att justera detta ett halvår retroaktivt känns minst sagt väldigt magstarkt. Dessutom skall tilläggas att ingen som helst form av kontroll finns på det boende vi har gällande vem/vilka som äter de respektive måltiderna, utan det är mer eller mindre fritt för vem som helst att trampa in och ta ett mål mat.

Vad anser ni i detta fall? Företaget i fråga går under ME-avtalet mot SEKO som fackförbund. Är väldigt skeptiskt till att min firma får göra så här, i och med att man är inhyrd i fjärde led, och ingen annan än huvudentreprenören har en utgiftspost för denna mat. Ingen fakturering alls sker i ledet ner gällande varken boende eller mat.
Citera
2023-11-05, 13:56
Medlem
Lite sniket kan tyckas, men helt korrekt. Om fri bostad och mat erbjuds, så utgår normalt inget traktamente, och det ska därför ej heller ske något avdrag för den typen av kostnad.
Citera
2023-11-05, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Lite sniket kan tyckas, men helt korrekt. Om fri bostad och mat erbjuds, så utgår normalt inget traktamente, och det ska därför ej heller ske något avdrag för den typen av kostnad.
Spontant känns det verkligen sniket att ta för givet att alla mål mat nyttjats, varje dag. Utan att ha någon form av kontroll what so ever.
Citera
2023-11-05, 14:06
Medlem
NyaHenriksss avatar
Traktamente ska ersätta ökade utgifter när man jobbar utanför hemortsgränsen.
Får ni fri mat ska inget traktamente utgå.
Nu vet vi inte vad du har för lön men spontant tycker jag att du ska få extra ersättning när du är iväg från hemmet så länge.
Givetvis skattepliktig.
Citera
2023-11-05, 14:12
Medlem
Jag tror man har rätt till ett liiitet belopp även om man har fri kost o logi. Kolla om det gäller även för dig.
Citera
2023-11-05, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ILikeToBeAnonymous
Hej!

Är i en liten diskussion med den firman jag är anställd hos gällande traktamente. Jobbar på ett mångmiljardprojekt cirka 50 mil hemifrån, och jobbar 7/7. Med andra ord uppfylls kraven för traktamente. I och med att vi har fritt boende så har vi i lite drygt ett halvår fått det lilla traktamentet (260kr). Nu däremot på senaste lönen kom det som en blixt från klar himmel att allt traktamente som utbetalts sedan mars månad blir återkallat, och justerat på lönen.

Motiveringen är den att vi erbjuds fri kost på det boende vi blivit tilldelade. Vår chef/admin har hela tiden känt till detta, och den information som gick ut till oss innan påbörjat projekt var att "kunden bjuder på mat". Tilläggas bör är att vi inte på något vis tackat ja till denna mat, eller heller för den delen fått vetskap om att det kostar pengar. Förvisso eget ansvar att kolla upp gentemot Skatteverket, men att justera detta ett halvår retroaktivt känns minst sagt väldigt magstarkt. Dessutom skall tilläggas att ingen som helst form av kontroll finns på det boende vi har gällande vem/vilka som äter de respektive måltiderna, utan det är mer eller mindre fritt för vem som helst att trampa in och ta ett mål mat.

Vad anser ni i detta fall? Företaget i fråga går under ME-avtalet mot SEKO som fackförbund. Är väldigt skeptiskt till att min firma får göra så här, i och med att man är inhyrd i fjärde led, och ingen annan än huvudentreprenören har en utgiftspost för denna mat. Ingen fakturering alls sker i ledet ner gällande varken boende eller mat.

Har kolleger som lurat anställda att ta trakt jobb via detta sätt, vi alla kände till regeländringar.

Ändring i korthet 2023: Genom att företaget betalar logi, frukost , lunch, middag har inte den anställde fått ökade levnadskostnader och därför inte rätt till fullt skattefritt traktamente. bara frukost, lunch , middag ger -234kr i traktamente, dvs det är inte företaget eller facket som genomfört ändringen, företagen, facket rättar bara sig efter nya gällande regler.

Varav många sluta jobba på traktamente.
Citera
2023-11-05, 14:30
Medlem
sebastian66s avatar
Detta system är sjukt vanligt idag bland åkerier i sverige. Många skaffar ett litet kyffe erbjuder chaffisen att slafa i lägenheten. Då slipper företaget traktamentet, Chauffören har inget att säga till om för turen startar kanske i Malmö och landar i Nyköping. Då får man bara gilla läget och acceptera lägenheten. Lite fult men man kanske kan förstå arbetsgivaren. Idag handlar allt liksom om att spara in.
Citera
2023-11-05, 15:06
Medlem
En "problem" med traktamente när man bor på hotell är att avdrag för frukost på 52:- per dag inte går att komma undan då det tydligen är standard att servera frukost på hotell. Många gånger är 52:- inget jag är villig att ge för sönderbränt bacon, syntetisk vatten-äggröra och skumt bröd med som måste bre med lättmargarin men jag har inget val.
Sedan är det tydligen standard att servera frukost först 06.30, då har jag varit vaken i minst 2 timmar och hade önskat att jag redan var på jobbet och gjorde nytta.
Tur att jag inte är tvingad att äta lunch och middag på hotellet och betala det med mitt traktamente.
Citera
2023-11-05, 17:17
Medlem
Svårt att tro att dom får återkalla det. Speciellt inte när det gått så lång tid. Är ju inte arbetarnas fel att det betalats ut. Kolla med facket.
Sluta med det kan dom ju göra så klart.
Citera
2023-11-05, 19:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Robelslip
Svårt att tro att dom får återkalla det. Speciellt inte när det gått så lång tid. Är ju inte arbetarnas fel att det betalats ut. Kolla med facket.
Sluta med det kan dom ju göra så klart.

Håller med. Ta kontakt med facket.
Ni verkar ha tagit emot traktamentet i god tro och arbetsgivaren har både godkänt och betalat ut traktamentet.
Troligtvis får ni beskattas på delen som ni blivit bjudna på (om företaget är beredd att betala sociala avgifter) och så införs nya regler framöver för er, där ni gör avdrag för måltiderna som uppdragsgivaren står för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in