Citat:
Ursprungligen postat av
DinKurdia
Halloj, precis det var lagring jag syftade på. Uppskattar din rättning. Jag tänker lite som du att jag bör prioritera RAM före lagringsminne. Men jag arbetar inte professionellt vad det gäller videoredigering. Kommer alltså inte sitta och arbeta med 4K videor lixom. Tror du inte att 16GB räcker?
Hur länge har du haft din dator? Är den lika bra efter de åren som du haft den?
Tänker att om du ska ha datorn under ett antal år är det bättre att ta i lite extra från början vad gäller RAM. Du kanske inte jobbar med 4K idag, men hur ser det ut om tre år, tex? När jag bytte till min nuvarande dator körde jag inga tunga grejer på den, men sedan dess har jag köpt en Dashcam (1080p) och börjat redigera filmer, funderar på att byta ut den mot en bättre kamera som fixar 4K. Förmodligen kommer det funka med 16GB RAM ändå, kanske behöver stänga ner andra program under tiden jag jobbar med filmen. Poängen är att, om man har råd, ta lite mer höjd från början.
Jag har haft datorn sedan november 2021 och den känns fortfarande fräsch. Har uppgraderat macOS allteftersom det har släppts nya versioner och inte haft några som helst problem. Batteritiden är något försämrad, men inte mycket. Med tanke på att batteritiden från början klarade en hel arbetsdag med god marginal är nån timmes mindre batteritid nu inget problem.