Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-09, 15:26
  #121
Medlem
"Tack för din ansökan till att jobba i vår studentpool 2024. Tyvärr behöver vi meddela att vi denna gång gått vidare med andra kandidater för våra platser i studentpoolen. Vi har haft ett väldigt stort intresse med ca 450 ansökningar till våra sommarjobb i Stockholm. Vi är såklart väldigt glada för det stora intresset men det leder till en väldigt hög konkurrens om de platser vi har."

Börjar bli ganska less att få såna här besked, inte blivit kallad till intervju på ett enda ställe. Särskilt segt när ingen av rekryterarna ger specifik feedback på var man brister. Fått högst resultat på logiska tester och personlighetsprov också, men har hjälpt nada.
__________________
Senast redigerad av RundKudde5000 2024-04-09 kl. 15:33.
Citera
2024-04-09, 15:28
  #122
Medlem
Tforkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RundKudde5000
"Tack för din ansökan till att jobba i vår studentpool 2024. Tyvärr behöver vi meddela att vi denna gång gått vidare med andra kandidater för våra platser i studentpoolen. Vi har haft ett väldigt stort intresse med ca 450 ansökningar till våra sommarjobb i Stockholm. Vi är såklart väldigt glada för det stora intresset men det leder till en väldigt hög konkurrens om de platser vi har."

Börjar bli ganska less att få såna här besked, inte blivit kallad till intervju på ett enda ställe. Särskilt segt när ingen av rekryterarna ger specifik feedback på var man brister. Fått högst resultat på logiska tester och personlighetsprov också, men har hjälpt.

Välkommen till Sverige 2024
Citera
2024-04-14, 13:05
  #123
Medlem
Hej vad finns det för möjligheter att få sommarjobb när man bara läst T2? Är det helt omöjligt?
Citera
2024-04-14, 17:27
  #124
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soukeshikem9
Hej vad finns det för möjligheter att få sommarjobb när man bara läst T2? Är det helt omöjligt?

Sommarjobb i allmänhet är såklart möjligt. Men juridiskt relevant sommarjobb? Väldigt osannolikt (aldrig hört talas om det).

Däremot finns det vissa närliggande jobb som anses vara meriterande, såsom skadereglerar eller handläggare som du kan få. Även dessa är det väldigt högt söktryck på dock så det är hög konkurrens. Sen kan det väll tilläggas att det knappast spelar någon större roll för dina karriärmöjligheter, jag tog exempelvis semester den sommaren och det har inte hindrat mig från att få sommarnotariat på storbyrå.
Citera
2024-04-15, 19:40
  #125
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vikkswede
Sommarjobb i allmänhet är såklart möjligt. Men juridiskt relevant sommarjobb? Väldigt osannolikt (aldrig hört talas om det).

Däremot finns det vissa närliggande jobb som anses vara meriterande, såsom skadereglerar eller handläggare som du kan få. Även dessa är det väldigt högt söktryck på dock så det är hög konkurrens. Sen kan det väll tilläggas att det knappast spelar någon större roll för dina karriärmöjligheter, jag tog exempelvis semester den sommaren och det har inte hindrat mig från att få sommarnotariat på storbyrå.

Men nästa sommar då efter man läst T4? Är det helt omöjligt med sommarjobb då också?

Sen tack kring det du sa om din upplevelse. Jag har stressat mig över att hitta sommarjobb, juridik-relaterat om möjligt, men inte kunnat få. I de åldrarna man kunde praua eller få sommarjobb från kommunen var jag väldigt fysiskt sjuk så har inte något på mitt CV. Ond cykel verkligen, kan inte få något på mitt CV för de vill inte ge mig något jobb eftersom jag inte har något relevant på mitt CV.
Citera
2024-04-15, 20:12
  #126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soukeshikem9
Men nästa sommar då efter man läst T4? Är det helt omöjligt med sommarjobb då också?

Sen tack kring det du sa om din upplevelse. Jag har stressat mig över att hitta sommarjobb, juridik-relaterat om möjligt, men inte kunnat få. I de åldrarna man kunde praua eller få sommarjobb från kommunen var jag väldigt fysiskt sjuk så har inte något på mitt CV. Ond cykel verkligen, kan inte få något på mitt CV för de vill inte ge mig något jobb eftersom jag inte har något relevant på mitt CV.

Även T4 är svårt att få juridiskt relevant sommarjobb (nästan omöjligt att få jobba med riktiga juridiska uppgifter iaf). Många jobbar däremot den sommaren med compliance, skadereglerare, handläggare eller kriminalvårdare. Alla dessa är ganska bra på CV:et. Jag jobbade dock inte heller denna sommar utan valde att ta semester så stressa verkligen inte, det är inget som har särskilt stor betydelse för karriären, betyg är mycket viktigare.

Jag känner igen mig i det du skriver. Jag hade ingen jobberfarenhet förrän jag under t4 skaffade ett deltidsjobb på en byrå. Klassisk studenttjänst. De verkade inte bry sig särskilt mycket om att jag saknade jobberfarenhet eftersom min betyg kompenserade upp det. Om du har sämre betyg kan det vara svårare.

Jag skriver att jag "valde" att ta semester både sommaren efter t2 och t4, men i verkligheten sökte jag massor sommarjobb utan att få något. Allt från Ikea till H&M. Jag var också ganska stressad över detta. Men har man bra betyg så löser det verkligen sig, och eftersom du fortfarande verkar gå t2 gäller det bara att satsa på betygen framöver!
Citera
2024-04-16, 10:55
  #127
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soukeshikem9
Men nästa sommar då efter man läst T4? Är det helt omöjligt med sommarjobb då också?

Sen tack kring det du sa om din upplevelse. Jag har stressat mig över att hitta sommarjobb, juridik-relaterat om möjligt, men inte kunnat få. I de åldrarna man kunde praua eller få sommarjobb från kommunen var jag väldigt fysiskt sjuk så har inte något på mitt CV. Ond cykel verkligen, kan inte få något på mitt CV för de vill inte ge mig något jobb eftersom jag inte har något relevant på mitt CV.


Jag tog också semester sommaren efter T2 och sommaren efter T4 så jobbade jag vidare på mitt deltidsjobb (inom kundtjänst, så inte direkt meriterande.) Tror det är ganska ovanligt att faktiskt ha "juridiska" sommarjobb de första somrarna. Förutom att typ sitta i receptionen på en byrå. Att känna stress över juridiska sommarjobb hinner du med så att det räcker sen inför sommaren efter T6.

I första hand, fokusera på betygen istället för att stressa över CV:et. Har du väldigt bra betyg kommer det andra inte spela någon större roll.

I andra hand, försök samla på dig erfarenhet genom studentlivet. Såg att du pluggar i Stockholm så kanske inte finns lika många möjligheter där, men genom att engagera dig i t.ex. ELSA, Juristdagarna, JF, etc. så har du i alla fall något att skriva på CV:et.
Citera
2024-04-22, 18:18
  #128
Medlem
Finns det någon som har fått jobb på en av toppbyråerna med dåliga betyg, säg endast B och BA, antingen direkt efter studierna eller efter några år på andra ställen? I så fall vad hade ni på CV:et innan anställning och hur såg betygen ut exakt?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback