• 1
  • 2
2023-11-11, 05:19
Medlem
zombie-nations avatar
Jag antar att de är känsliga för magnetism. Är de känsliga mot varandra eller kan man bara dumpa dem i en hink typ och de är OK? Eller ska man förvara dem på något sätt så att de mår bra? Hur länge håller de? Ofta är det enda kopian man har, förutom kanske en annan kopia också på USB.
Citera
2023-11-11, 05:22
Medlem
Räcker med att lägga de i en låda. Bort från solljus och fukt.

De tappar i data men det krävs att de inte används 5-10 år.

Du kan väl lägga de några cm från varandra.
Citera
2023-11-11, 05:26
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Räcker med att lägga de i en låda. Bort från solljus och fukt.

De tappar i data men det krävs att de inte används 5-10 år.

Du kan väl lägga de några cm från varandra.

Det är ungefär så som de har det nu. Men de äldsta är definitivt äldre än 5 år, bör jag backa upp alla kanske? Hade tidigare en dator med CD-skrivare och tänkte lägga det viktigaste som CD, men har ingen sådan dator nu.

Gör folk sådant eller struntar de i när deras data suddas bort?
Citera
2023-11-11, 05:29
Medlem
hammarbysupporters avatar
De håller nog tillräckligt länge oavsett förutom om du kör dem i mikrovågsugnen. Störta risken är att du råkar knäcka dem och inte kan använda dem. Typ att de sitter i datorn och den glider mot golvet. Allt borta även om informationen ändå finns kvar i dem.
Citera
2023-11-11, 05:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det är ungefär så som de har det nu. Men de äldsta är definitivt äldre än 5 år, bör jag backa upp alla kanske? Hade tidigare en dator med CD-skrivare och tänkte lägga det viktigaste som CD, men har ingen sådan dator nu.

Gör folk sådant eller struntar de i när deras data suddas bort?

Allrså de börjar tappa data efter 5-10 år. Vi pratar inte flera GB bara så där utan det börjar försvinna en liten mängd först.

Idag är det så billigt med utrymme så jag tycker du ska kopiera det viktiga.

Jag tror det är väldigt individuellt. Vissa säkrar upp, andra gör det inte, vissa bryr sej inte.
Citera
2023-11-11, 05:42
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Allrså de börjar tappa data efter 5-10 år. Vi pratar inte flera GB bara så där utan det börjar försvinna en liten mängd först.

Idag är det så billigt med utrymme så jag tycker du ska kopiera det viktiga.

Jag tror det är väldigt individuellt. Vissa säkrar upp, andra gör det inte, vissa bryr sej inte.

Ska kolla hur många extra jag måste ha, sedan köper jag dem och gör kopior. Är det enklast att kopiera direkt mellan minnena?

Jag blir lite rädd när jag inser hur mycket som kan försvinna och att jag är den enda som sparat ner bilder från kompisars telefoner och sådant, som de tror kommer ligga i "molnet" i all evighet. Men det ligger inte säkert någonstans. Hela folks liv ligger på antingen bara datorn eller någon skör sticka.
Citera
2023-11-11, 05:45
Medlem
morbrostewarts avatar
En extern hdd eller möjligen ssd kanske kan vara ett komplement, de är ju rätt billiga nuförtiden.
Citera
2023-11-11, 05:48
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ska kolla hur många extra jag måste ha, sedan köper jag dem och gör kopior. Är det enklast att kopiera direkt mellan minnena?

Jag blir lite rädd när jag inser hur mycket som kan försvinna och att jag är den enda som sparat ner bilder från kompisars telefoner och sådant, som de tror kommer ligga i "molnet" i all evighet. Men det ligger inte säkert någonstans. Hela folks liv ligger på antingen bara datorn eller någon skör sticka.
Varför inte köpa en extern hårddisk som ansluts med USB?
Citera
2023-11-11, 05:51
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av che3

Kan jag. Vad kostar den?
Citera
2023-11-11, 05:58
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Kan jag. Vad kostar den?
300kr till flera tusen kronor.
Citera
2023-11-11, 06:31
Medlem
Citat:

Det finns externa HD 2 TB under 300 kr.

Det spelar ingen roll hur du kopierar men ja kopiera direkt mellan minnena.

Om saker försvinner kan man ladda ner Recuva som är bra att återställa om man gör det direkt.

Inget lär försvinna på 2 veckor så chilla 🙂
Senast redigerad av 400Ben 2023-11-11 kl. 06:34.
Citera
2023-11-11, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morbrostewart
En extern hdd eller möjligen ssd kanske kan vara ett komplement, de är ju rätt billiga nuförtiden.

Precis.

Citat:
Ursprungligen postat av che3

Ja det bästa.

Citat:
Kan jag. Vad kostar den?

https://fyndiq.se/produkt/extern-har...hoCb40QAvD_BwE
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto