2023-11-13, 17:22
Medlem
som har insyn hur det är att jobba på banken och om det råkar vara t.ex. egen granne vet hen om varenda krona och öre man har på sina konton? Ska man vara rädd? Jag hag har inte en enda aning om det kan finnas t.ex tjallare som kan föra vidare vad man har och äger om det plötsligt står en mycket dyr bil på infarten till ens villa?? "Rop på hjälp".
Citera
2023-11-13, 17:38
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flora1
som har insyn hur det är att jobba på banken och om det råkar vara t.ex. egen granne vet hen om varenda krona och öre man har på sina konton? Ska man vara rädd? Jag hag har inte en enda aning om det kan finnas t.ex tjallare som kan föra vidare vad man har och äger om det plötsligt står en mycket dyr bil på infarten till ens villa?? "Rop på hjälp".
Virrig frågeställning.
Om du skaffar en dyr bil, så undrar du om det kan finnas "tjallare" som kan tjalla om hur mycket pengar du har? Har jag förstått dig rätt? Isf. tjalla till vem? Varför? Behövs det en dyr bil på din uppfart för att tjallaren ska tjalla till denne "någon"?
Vad är du rädd för? Din inkomst är offentlig handling i taxeringskalendern.
Citera
2023-11-13, 17:51
Medlem
Neksnors avatar
Jag känner inte till de lagar som reglerar bankverksamhet, men bankpersonal som sprider information/skvaller/rykten om kunder borde kunna anses illojal.
Samtidigt ska banker ha "god kundkännedom" formulering ur minnet.
Saker som inkomst, fordonsregister, folkbokföring mm är offentligt.
Citera
2023-11-13, 18:06
Medlem
Citat:

Det råder banksekretess.
Citera
2023-11-13, 18:10
Medlem
Glostrups avatar
Här kan du läsa om banksekretess:

TL/DR: Alla uppgifter om dig i en bank omfattas av sekretess. De som arbetar på banken har också tystnadsplikt.

https://www.konsumenternas.se/konsum...banksekretess/
Citera
2023-11-13, 19:18
Medlem
Tack snälla ni som svarade på min fråga, till "Hobby Hitler" vill jag bara säga att idag är många rädda; vuxna är rånade på sitt halsband, ungdomar misshandlade och rånade på en moped, barn är rånade på sin jacka ibland mitt på en dag, så viss är många rädda. Du, är kanske tuff, men om ditt barn blir misshandlad på väg hem från skola eller på väg till skola så tar man sin rädsla på allvar.
Citera
2023-11-13, 19:25
Medlem
Citat:
Tack snälla ni som svarade på min fråga, till "Hobby Hitler" vill jag bara säga att idag är många rädda; vuxna är rånade på sitt halsband, ungdomar misshandlade och rånade på en moped, barn är rånade på sin jacka ibland mitt på en dag, så viss är många rädda. Du, är kanske tuff, men om ditt barn blir misshandlad på väg hem från skola eller på väg till skola så tar man sin rädsla på allvar.

Både din rubrik och din trådstart var väldigt otydliga och virriga. Det var väldigt oklart vad du menade.
Citera
2023-11-13, 19:36
Medlem
Jag menar om bankpersonalen idag inkomna från varje plats som finns denna planet kan tjalla till sina "bruchor" och överfalla svenskar i deras bostad och misshandla dom eller vänta på dom utanför hemmet, sover ni eller läser ni inte tidningar om dagens situationen i vårt land? God kväll.
Citera
2023-11-13, 21:17
Medlem
Heisenburgs avatar
Citat:
Jag menar om bankpersonalen idag inkomna från varje plats som finns denna planet kan tjalla till sina "bruchor" och överfalla svenskar i deras bostad och misshandla dom eller vänta på dom utanför hemmet, sover ni eller läser ni inte tidningar om dagens situationen i vårt land? God kväll.
Varför skriver du som ett barn eller en blatte? Kan du inte uttrycka dig så att vi andra har åtminstone en chans att förstå vad du menar?

Om du är rädd att folk på banken sprider dina uppgifter så är du fel ute, hittade inte ett enda fall när jag googlade. Däremot så finns du ju i taxeringskalendern vilket är offentliga uppgifter.

De som blir rånade på klockor och halsband har ofta visat upp dessa på sociala medier.
Citera
2023-11-14, 01:09
Medlem
glajarns avatar
Citat:

Går du runt och tänker på det hela tiden så är det nog bäst att du låser dörren och kastar bort nyckeln.
Citera
2023-11-14, 02:36
Medlem
Citat:

Herregud!!
Du borde i första hand oroa dig för din bristfälliga förmåga att uttrycka dig.

Svaret på din luddiga fråga är dock att ett av bankerna största problem i dagsläget är påverkansoperationer i stor och liten skala.
På nationell nivå absolut, men framförallt på personell nivå där anställda påverkas (läs: hotas) till att utföra olika saker som t.ex. lämna ut information om en viss person.
Detta kommer givetvis bara att öka i takt med samhällsutvecklingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in