2023-11-13, 22:19
Medlem
Är det nån som har testat att lära sig Python via nån av mobilapparn som finns?

Jag tvivlar inte på att det går att lära sig, men är det nån som hittat nån bra app för ändamålet?

Har försökt via datorn och nån bok men får ju fan inte igång skiten ens då böckerna inte är kompatibla med Python-vetsionerna som finns, men det e ju ett annat bekymmer...
Citera
2023-11-14, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne

Jag tvivlar inte på att det går att lära sig, men är det nån som hittat nån bra app för ändamålet?

Har försökt via datorn och nån bok men får ju fan inte igång skiten ens då böckerna inte är kompatibla med Python-vetsionerna som finns, men det e ju ett annat bekymmer...

Har sett mycket reklam för appar där du kan "lära dig python 10 minuter om dagen", och du kan nog lära dig grundläggande syntax men att faktiskt bli programmerare kräver att du sätter dig ner och programmerar på riktigt och löser problemen som uppstår. Lika lite som du kan bli flytande i kinesiska bara med duolingo kan du lära dig programmering med någon av dessa appar.

Jag hade rekommenderat att du googlar efter någon gratis Python-kurs och väljer första bästa, ex. den här. Finns också hemsidor som replit.com där du kan köra Python-kod utan att behöva ladda ner något om du vill komma igång snabbt.

Edit: Hamna dock inte i "kurs-träsket". Försök komma igång med egna projekt så snabbt som möjligt, det är så du faktiskt lär dig
Senast redigerad av fiskburk 2023-11-14 kl. 16:36.
Citera
2023-11-14, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskburk
Har sett mycket reklam för appar där du kan "lära dig python 10 minuter om dagen", och du kan nog lära dig grundläggande syntax men att faktiskt bli programmerare kräver att du sätter dig ner och programmerar på riktigt och löser problemen som uppstår. Lika lite som du kan bli flytande i kinesiska bara med duolingo kan du lära dig programmering med någon av dessa appar.

Jag hade rekommenderat att du googlar efter någon gratis Python-kurs och väljer första bästa, ex. den här. Finns också hemsidor som replit.com där du kan köra Python-kod utan att behöva ladda ner något om du vill komma igång snabbt.

Edit: Hamna dock inte i "kurs-träsket". Försök komma igång med egna projekt så snabbt som möjligt, det är så du faktiskt lär dig

Ty!

Fördelen med en app är just att man lätt kan spendera 5-10min här och där när man har lite tid över, eftersom att mobilen alltid är med.

Har en hel del projekt som jag skulle vilja göra redan idag.
Citera
2023-11-14, 21:36
Medlem
Enterprises avatar
Citat:

Du vet att du kan köra Python genom Browsern? Noll installation.
https://www.online-python.com/

Om du envisas med att använda en app, så föreslår jag att du installerar en riktig. På iPhone finns Pythonista eller Pyto.
Dessa kostar pengar, men är bra.
Senast redigerad av Enterprise 2023-11-14 kl. 21:39.
Citera
2023-11-14, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Du vet att du kan köra Python genom Browsern? Noll installation.
https://www.online-python.com/

Om du envisas med att använda en app, så föreslår jag att du installerar en riktig. På iPhone finns Pythonista eller Pyto.
Dessa kostar pengar, men är bra.

Nä, jag köpte en bokjävel om Python och satte mig och försökte komma igång, men det gick åt helvete.
Citera
2023-11-19, 17:00
Medlem
QuackyDucks avatar
Njä. Skulle inte förlitat mig på en app i telefonen.

Det krävs en dator för att kunna programmera ordentligt!
Citera
2023-11-19, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuackyDuck
Njä. Skulle inte förlitat mig på en app i telefonen.

Det krävs en dator för att kunna programmera ordentligt!

Det här handlar inte om att kunna programmera ordentligt, utan att komma in i det ö.h.t.

Jag har som exempel testat allt som det skrivs om ovanför.
Inget av det är en enkel app som låter dig börja testa på nybörjarnivån, utan det är appar som sen tar dig vidare till länkar utanför appen och därmed faller det att man kan sitta och leka 10min när man har tid över, innan jobbet börjar, på en rast, eller om man vaknar och väntar på att kaffet ska bli klart.

Tror att du fattar vad jag menar.
Citera
2023-11-19, 19:51
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Det här handlar inte om att kunna programmera ordentligt, utan att komma in i det ö.h.t.

Jag har som exempel testat allt som det skrivs om ovanför.
Inget av det är en enkel app som låter dig börja testa på nybörjarnivån, utan det är appar som sen tar dig vidare till länkar utanför appen och därmed faller det att man kan sitta och leka 10min när man har tid över, innan jobbet börjar, på en rast, eller om man vaknar och väntar på att kaffet ska bli klart.

Tror att du fattar vad jag menar.
Har du testat t.ex. Pythonista?
Du kan använda den helt offline (jag har själv använt den ofta i flygplansläge) så vet inte vad du menar med länkar utanför appen.
Citera
2023-11-20, 01:20
Medlem
Citat:
Har du testat t.ex. Pythonista?
Du kan använda den helt offline (jag har själv använt den ofta i flygplansläge) så vet inte vad du menar med länkar utanför appen.

Kan man börja på noll och lära dig där, eller är det en miljö där man måste fatta en massa först?

Jag skippade den då den började med att kosta pengar. Jag vet inte hur många betalappar jag köpt genom åren som kostat att skaffa, men som visade sig va sämre än skit...
Citera
2023-11-20, 09:16
Moderator
oilslicks avatar
Citat:
Kan man börja på noll och lära dig där, eller är det en miljö där man måste fatta en massa först?

Jag skippade den då den började med att kosta pengar. Jag vet inte hur många betalappar jag köpt genom åren som kostat att skaffa, men som visade sig va sämre än skit...

Jag testade en app som heter Grasshopper, osäker på om det är python eller inte.
Där startar man direkt ifrån noll.
Mest för att komma in i "tänket" då jag inte har något seriöst intresse av programmering utan just för att känna på grunderna.

Kör man en liknande app och samtidigt sitter vid datorn och laborerar med det man lärt sig så kan det nog vara givande.
För mig har nog det tåget gått för länge sen.
Citera
2023-11-20, 11:20
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oilslick
Jag testade en app som heter Grasshopper, osäker på om det är python eller inte.
Där startar man direkt ifrån noll.
Mest för att komma in i "tänket" då jag inte har något seriöst intresse av programmering utan just för att känna på grunderna.

Kör man en liknande app och samtidigt sitter vid datorn och laborerar med det man lärt sig så kan det nog vara givande.
För mig har nog det tåget gått för länge sen.
Grasshopper verkar vara javascript:

https://play.google.com/store/apps/d...sv&gl=CN&pli=1

Dessutom nedlagd?

https://en.wikipedia.org/wiki/Grasshopper_(mobile_app))
Citera
2023-11-20, 13:58
Moderator
oilslicks avatar
Citat:
Grasshopper verkar vara javascript:

https://play.google.com/store/apps/d...sv&gl=CN&pli=1

Dessutom nedlagd?

https://en.wikipedia.org/wiki/Grasshopper_(mobile_app))

Så kan det vara, det var ett bra tag sen jag använde appen.
Så mycket vet jag om olika programmeringsspråk.

Jo, det verkar stämma...."No longer supported" får jag upp när jag öppnade den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in