Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-06, 17:00
  #625
Medlem
m4tt145s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Det var ett mycket bra amerikanskt lag detta, säkerligen bland de bättre lagen som figurerat i JVM-sammanhang. Utifrån det gjorde Sverige en mycket bra match, tråkigt att det inte räckte hela vägen.
Så sant, enligt många experter här är det tyvärr något fundamentalt fel i svensk ishockey pga denna förlust.
Citera
2024-01-06, 18:52
  #626
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Det är för mycket värdegrundstänk i svensk hockey. Sen har vi den destruktiva, nedtryckande jantelagen här, som gör att ingen ska få sticka ut eller få vara bra etc.

Finland har ju ännu mer värdegrundstänk eftersom de var ännu sämre än oss, och Finland har inte tagit medalj i något ishockey-mästerskap sedan 2022!

Finsk sportexpert i media oroad över framtiden för finsk ishockey: https://svenska.yle.fi/a/7-10048562
Citera
2024-01-06, 21:08
  #627
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m4tt145
Känns som att något är fel inom finsk hockey när man sedan draften 2020 haft 3 spelare i förstarundan mot Sveriges 18? Vad ska man göra i finsk hockey åt det?


Så är det ju såklart. Sveriges framgångar i U18 är det inte många av ”följer endast JVM och VM från soffan” som vet något om.

Är ju även bara kolla på antalet draftade spelare dom senaste åren för att se att svensk hockey absolut inte är påväg neråt. Men det är klart att det är extremt frustrerande att förlora finaler.

Jag tycker frågan är relevant ändå. Sverige fostrar uppenbarligen bra hockeyspelare men det vill sig inte hela vägen i turneringarna.
Å andra sidan är har hockeyn inte haft några vettiga internationella turneringar på bra länge nu så jag vet inte hur sorgligt det egentligen är. Än mindre nu när Ryssland är diskade också.
Citera
2024-01-06, 21:16
  #628
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BizarreReverend
Något är ju fel,om man staplar på Silvermedaljer...

Vad ska man göra inom Svensk hockey,för att bli vinnare?

Jag tror på fler utländska Tränare t.ex.
Tränare som kan ändra spelstilen,och kritisera/bänka fler spelare som inte går All-In.

Finland har samma problem, eller värre.

Finsk media skriver om nedgången för finsk ishockey:
https://svenska.yle.fi/a/7-10048562

Citat:
Men det som borde oroa ishockeyförbundet mest är hur otroligt mycket efter Finland är just nu. USA:s spelare är snabbare, puckskickligare, bättre på att skjuta och passa. Det är också Kanadas. Och Sveriges.

Till och med Tjeckien har just nu individer som Jiri Kulich som Finland inte kan mäta sig med.

Citera
2024-01-06, 22:01
  #629
Medlem
m4tt145s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Jag tycker frågan är relevant ändå. Sverige fostrar uppenbarligen bra hockeyspelare men det vill sig inte hela vägen i turneringarna.
Å andra sidan är har hockeyn inte haft några vettiga internationella turneringar på bra länge nu så jag vet inte hur sorgligt det egentligen är. Än mindre nu när Ryssland är diskade också.
Så är det. Jag har svårt att mäta länders ”framgång” i VM, EHT eller JVM sammanhang.

Riktigt sorgligt med bristen på best on best hockey, inte sedan 2016 nu.
Citera
2024-01-06, 22:18
  #630
Medlem
snurresprettiss avatar
Vart går JVM nästa gång?
Citera
2024-01-06, 22:36
  #631
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snurresprettis
Vart går JVM nästa gång?

Det går tydligen i Kanada.
https://www.expressen.se/sport/hocke...far-dromgrupp/
Citera
2024-01-06, 23:20
  #632
Medlem
Skidlifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snurresprettis
Vart går JVM nästa gång?

Tydligen extremt komplicerat för vissa att söka med Google eller andra söksidor

https://en.m.wikipedia.org/wiki/2025..._Championships
Citera
2024-01-06, 23:44
  #633
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snurresprettis
Vart går JVM nästa gång?
¨
Kanada. Det går typ alltid i Kanada eftersom Kanada har köpt rättigheterna till junior-vm.
Citera
2024-01-08, 19:00
  #634
Medlem
Sedan man började med finalspel i JVM har Sverige varit i final 8 gånger. Av dessa har man förlorat 7.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback