2023-11-16, 23:07
Medlem
dampskalles avatar
Jag tänkte på han i norrland. Om man då blir stalkad o man väljer att byta liv. Blir man hittad, vad får de lämna ut och hur då? Säg att jag byter namn och flyttar o ingen säger va jag är. Man kan ta bort sej på nätet det mesta utom då MrKoll. De skriver vad man hette innan och var man bodde innan. Det är ju dumt. Men om man inte vet nya namnet o orten så kanske de inte kan slå på MrKoll?

Hur blir man sedan outad till stalkern? Går dom bara till en myndighet och säjer att jag har ett personnummer var bor hon nu och vad heter hon nu?

Kan man försvinna utan att skyddas identitet?
Citera
2023-11-17, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dampskalle
Jag tänkte på han i norrland. Om man då blir stalkad o man väljer att byta liv. Blir man hittad, vad får de lämna ut och hur då? Säg att jag byter namn och flyttar o ingen säger va jag är. Man kan ta bort sej på nätet det mesta utom då MrKoll. De skriver vad man hette innan och var man bodde innan. Det är ju dumt. Men om man inte vet nya namnet o orten så kanske de inte kan slå på MrKoll?

Hur blir man sedan outad till stalkern? Går dom bara till en myndighet och säjer att jag har ett personnummer var bor hon nu och vad heter hon nu?

Kan man försvinna utan att skyddas identitet?

Nej, man ska inte försvinna. Det bästa man kan göra är att börja stalka stalkern.
Till slut har man lockat råttan ur hålet och då ska de smälla rejält. Håll inte igen.
Citera
2023-11-17, 22:08
Medlem
dampskalles avatar
Säg att en kriminell jagar en. Och att polisen hjälper en trots att man själv är kriminell. Och att man kommer hoppa av de får man om man har tillräkligt svaga brott. Men polisen bedömmer att man inte ska ha skyddad identitet. Vad kan man jöra själv?

Frågar åt en kompis.
Citera
2023-11-17, 23:33
Moderator
Fear2bes avatar
Om man byter namn till ett av de vanligare kombinationerna såsom Andersson (vanligast), Johansson (andra vanligaste) eller Karlsson (tredje vanligaste) och gör motsvarande val bland förnamnen för respektive kön, då försvinner man lätt i mängden. Då blir problemet istället flytthistorik och personnummer.

Sen har man då själva stalkern som finner något attraktivt och eftersträvansvärt. Vilken feedback reagerar en stalker på och hur?

Feedback, där tänker jag att det finns saker någon gör som uppmuntrar och driver på. Om man är nonchalant, inte ger några blickar, inte ger några svar, inte bryr sig - då uppmuntras det inte till fortsatt aktivitet. Anmälningar av allt som kan ses som kontaktförsök borde fungera.

En grå betongvägg av tråkigheter attraherar ingen stalker. Det som attraherar är en som är snäll och omtänksam, trogen och allmänt trevlig och älskvärd.
Citera
2023-11-18, 19:56
Medlem
Countrycurrents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Feedback, där tänker jag att det finns saker någon gör som uppmuntrar och driver på. Om man är nonchalant, inte ger några blickar, inte ger några svar, inte bryr sig - då uppmuntras det inte till fortsatt aktivitet.

Jag har utsatts för stalking både på en tidigare arbetsplats och i mitt privatliv, jag provade att göra som du skriver, det hjälper inte, det blir hundra gånger värre.
Citera
2023-11-18, 23:20
Medlem
dampskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Då blir problemet istället flytthistorik och personnummer.

Ja detta är väll almännt man kan alltid söka på personnummer och hitta personen även om man kanske inte kan enkelt på nätet?
Citera
2023-12-30, 10:29
Medlem
Flytta till ett land som inte har offentlighetsprincip.
Citera
2024-01-27, 16:42
Medlem
Citat:
Ja detta är väll almännt man kan alltid söka på personnummer och hitta personen även om man kanske inte kan enkelt på nätet?

Ja, om man bor där man är folkbokförd.
Citera
2024-01-27, 18:51
Medlem
Caltherions avatar
Citat:
Säg att en kriminell jagar en. Och att polisen hjälper en trots att man själv är kriminell. Och att man kommer hoppa av de får man om man har tillräkligt svaga brott. Men polisen bedömmer att man inte ska ha skyddad identitet. Vad kan man jöra själv?

Frågar åt en kompis.

Äger du något bra vapen?
Citera
2024-09-24, 02:21
Medlem
dampskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Ja, om man bor där man är folkbokförd.

Citat:
Ursprungligen postat av Caltherion
Äger du något bra vapen?

Kompisen jag frågar åt har flyttat och hen har bytt namn. Det verkar inte va problem nu för det är inga slagningar på hen på mrkoll och dem. Förut flera hunra i månaden. Behövs inget vapen. Hotet har avtagit. Hen var hotad av nätverk som hens barn hadde deltat i vid hens avhopp. Nu kan man radera sin från alla snok sidor. Men verkar inte behofs. Men tro de har insett att folk hamnar under hot pga dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in