Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2023-11-19, 23:39
  #85
Medlem
svenskpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Är det inte bättre att de får välja vad de vill när de blir äldre??
Vad är det för mening med att släpa med ett barn i ett jaktlag?

Jag var inte tydlig.
Dom ska självklart få välja det själva.
Nej det är inte okej att bara släpa med barnen.
Dom ska såklart vilja vara där med egen vilja.
Aldrig annars.
Citera
2023-11-20, 01:14
  #86
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radyr
Men flickor vill du låsa in i köket... och tvinga dem till dockor och dockvagn...

Tvinga dem? Flickor leker själva med dockor och dockvagn om de får välja. Man ska främja pojkars och flickors naturliga instinkter.
Citera
2023-11-20, 01:21
  #87
Medlem
frozendragons avatar
Fan va löjligt. Ska ut och jaga med polare nästa helg och han har tagit med sin son för att jaga i flera år utan problem. Sonen är 7 år idag, är inget fan problem med det. Största problem för barnet har varit att de flesta gevär är för tunga för han men han har inge problem att skjuta ekorar när han får hålla ett lättare gevär.
Citera
2023-11-20, 02:41
  #88
Medlem
Jagarradds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fummy
Vad är definitionen av barn?
Rätt stor skillnad på 7 år och 15 år.
Det får nog definieras beroende vad för del av jakten man deltar i....
Citat:
Ursprungligen postat av TaKampMotRasister
Det går alldeles utmärkt att låta djur äta gräs på en bondgård och äta gräsbeteskött från bondgården. Det är mycket mera humant att låta barn vara med på bondgården där djur bidrar till mer än bara kött. Ull, mjölk, ost mm.

Älgköttet kommer ändå väldigt få till del ändå.
Anledningen till att det inte finns så mycket älg att döda är ju för att skogsföretagen försöker göra sig av med älgen....
Men håller med dig i sak om det andra.
Citat:
Ursprungligen postat av Ellestrandh
Förr i tiden var barnen med vid slakt.
Det är en naturlig del av livet.
Idag är allt så bakvänt.

I lumpen efter några dagar med minimalt med mat fick vi några hönor.

Vi hade killar i plutonen som var jägare. De avlivade hönorna sen tillagdes de och vi åt.
Det var inte gott men vi åt och fick lära oss att
Krig inte är enkelt och hamburgare och pizza inte finns att köpa.
Om ni var soldater kan ni väll knappast klassas som barn? Fan är det för galen jämförelse....
Eller det kanske inte vara på denna sidan av millenniumet?
Citera
2023-11-20, 02:59
  #89
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arathorn
Tvinga dem? Flickor leker själva med dockor och dockvagn om de får välja. Man ska främja pojkars och flickors naturliga instinkter.

Det där är bara hitte på. Tjejerna skulle må minst lika bra av att få vara ute och ha friliftsaktiviteter och bli bekväma i skog och mark. Pojkar skulle må bra av att lära sig mer hushållsnära saker. Så skulle ingen av dem bli handfallna vuxna.
Citera
2023-11-20, 23:48
  #90
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarradd
Det får nog definieras beroende vad för del av jakten man deltar i....

Anledningen till att det inte finns så mycket älg att döda är ju för att skogsföretagen försöker göra sig av med älgen....
Men håller med dig i sak om det andra.

Om ni var soldater kan ni väll knappast klassas som barn? Fan är det för galen jämförelse....
Eller det kanske inte vara på denna sidan av millenniumet?

Jo därför att dagens 20 åriga killar är betydligt mer omogna barnsliga än vad vi var som föddes på 60-talet. Hur många killar och tjejer som är 20 år har fast arbete lägenhet bil körkort och
Tagit steget in i vuxenlivet.

Idag finns inte värnplikten. Det skulle majoriteten 20-åringar inte klara av mentalt och fysiskt.

Inget internet inga dataspel ingen mamma och pappa som finns till hjälp.

Skulle en majoritet av dagens 20-åringar klara av lumpen lika bra som oss 60-talister. Svar nej.
Citera
2023-11-30, 18:47
  #91
Medlem
Önskar farsan hade jagat o tatt med mig på jakt, eller i alla fall campingturer djupt in i skogen där vi plockar en hare eller nått.


Tycker nästan att det borde vara lagkrav på att man skjuter ett djur vid 18 års ålder. Både så att man får respekt för att det faktiskt är liv man tar när man äter kött och för att lära sig mer om vad kött är, hur det styckas, hur det processeras, etc.


___

Nej inte på riktigt, men ändå lite
Citera
2024-01-01, 08:03
  #92
Medlem
polisflickans avatar
1. Beror ju helt på föräldrarna, är de skjutglada idioter som jagar för de är kul med vapen och döda är de dåligt föredöme. Men de borde inte få ha vapenlicens alls. Är de vettiga föräldrar som njuter av naturen och har respekt för viltet och enbart skjuter på 100% säkra skott är de bra föredöme.

2. Barn rör sig för lite, förbjud EPA istället och moppe bilar.. bara positivt vara ute i naturen, om jägaren inte är psykopat och barnen ska bara se på, inte skjuta själva!
Citera
2024-01-02, 14:57
  #93
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polisflickan
1. Beror ju helt på föräldrarna, är de skjutglada idioter som jagar för de är kul med vapen och döda är de dåligt föredöme. Men de borde inte få ha vapenlicens alls. Är de vettiga föräldrar som njuter av naturen och har respekt för viltet och enbart skjuter på 100% säkra skott är de bra föredöme.

2. Barn rör sig för lite, förbjud EPA istället och moppe bilar.. bara positivt vara ute i naturen, om jägaren inte är psykopat och barnen ska bara se på, inte skjuta själva!

Fast folk som gillar att cruisa runt är ofta (inte alltid) motorintresserade vilket betyder att körandet bara är en del av hobbyn. Mycket tid tillbringas i garaget där man lär sig vettiga saker.
Citera
2024-01-08, 15:42
  #94
Medlem
Livmedikusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arathorn
Tvinga dem? Flickor leker själva med dockor och dockvagn om de får välja. Man ska främja pojkars och flickors naturliga instinkter.

Det var det dummaste jag hört. Jag var hellre med ute och jagade än att leka med dockor, sticka eller någon annan typiskt "tjejig" aktivitet som sätter en i ett fack.
Citera
2024-01-08, 15:48
  #95
Medlem
Livmedikusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pjodron
inte helt säker på vilket forum jag skall lägga den så jag testar på jakt
En.... lätt förvirrad person debatterar för att vi skall förbjuda att barn följer med på jakt.
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/...aramed-pa-jakt

"Att exponera unga för våld mot djur strider mot FN:s barnkonvention"
"Jag är övertygad om att majoriteten av jägarna i Sverige är måna om att lära sina barn sköta jakten på ett ansvarsfullt sätt. Problemet är att det inte nödvändigtvis är tillräckligt. Oavsett hur man framställer det innebär jakten att djur skjuts till döds, och barn som medföljer får uppleva detta."

"När det kommer till vår framtida generations psykiska välbefinnande anser jag att vi bör tillämpa försiktighetsprincipen. Vi spelar just nu roulett med våra barns psykologiska utveckling och i förlängningen även med våra framtida vuxna medborgares emotionella stabilitet, empati och trygghet.

Sverige behöver en ny jaktlagstiftning som följer FN:s uppdaterade barnkonvention. Barn ska inte exponeras för någon form av våld och därmed bör de inte tillåtas att medverka vid jakt."

"Kombinationen av jagande barn och uppluckradet av vapenlagar i en tid när antalet skjutningar ökar, är en högst olämplig kombination.
Secret Service i USA undersökte 41 skolskjutningar i en studie. De fann att tre fjärdedelar av förövarna hade vapen i hemmet, ofta jaktvapen."

är lite bias i fallet då jag tycker att han borde lägga av med vad han nu röker, men

1 anser du/ni att han har rätt?
2 ni som följde med era föräldrar ut på jakt, känner ni att ni blev psykologiskt misshandlade?



1. Vederbörande bör stänga matluckan och inte exponera andra medmänniskor för sitt käbbel. Snattrar som en påtänd ekorre.
2. Absolut inte, det är en av de sakerna som har format mig till den jag är idag. Fick en väldigt fin gemenskap med min far och min bror, fick uppleva storslagen natur, se många olika djur, lära mig om hur saker och ting fungerar i naturen. Vikten av naturvård och respekt mot andra arter. Vilda djur har det betydligt bättre än de djur som föds upp till slakt, är inte instängda i trånga utrymmen, pumpas inte fulla med antibiotika, behöver inte uthärda otäcka djurtransporter till slakteriet etc.
Ett skott i hjärt/lungtrakten är en betydligt snabbare och mindre plågsam död än att avlivas på ett slakteri. Personligen tycker jag att "våldsamma datorspel" är smått löjligt, mycket häftigare att hämta studsaren och dra till jaktskyttebanan.
Citera
2024-01-08, 15:51
  #96
Medlem
Livmedikusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Min första tanke är att barn skall inte vara med vid jakt. För att det är riskfyll med vapen och de har ingen funktion. När de blir äldre kan de tex vara med och dreva där sådant förekommer.

Jakt tar tid och det finns inget ett barn kan göra. Gissar att det blir fort långtråkigt.

Det andra jag tänker är att jakten är en hobby som män kan ha tillsammans. Det skall varken vara barn eller kvinnor med på jakt. Det förtar hela poängen.

Förövrigt är det bra om barn förstår var maten kommer ifrån. Dagens barn tror att maten kommer ifrån Ica.


Jag fick vara med och DRIVA själv redan när jag var i 5-6 års-åldern. Jag fick tidigt lära mig respekt inför knivar och jaktvapen, och lära mig att hantera dem. Barn kan visst vara med och jaga och fylla en funktion. Jakt är en hobby som inte har ett genus. Jag vet många kvinnliga jägare som spöar skiten ur karlarna på jaktskyttebanan, och som har skjutit betydligt fler älgar.
Med tanke på din kvinnosyn så är väl din uppfattning fortfarande att barn kommer med storken, för du har aldrig fått uppleva hur det egentligen går till.
Dessutom så kan du ta och hålla truten om ett ämne du uppenbarligen inte kan ett skvatt om. Du skämmer ut dig.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback