2023-11-20, 22:40
Hej,

Jag undrar om någon har koll på hur lång tid det tar innan löneutmätning börjar? Har en skatteskuld (5 siffriga belopp) som skulle varit betalad idag 20/11. Hur är processen innan löneutmätning och när som först kontaktar dom arbetsgivaren?
Citera
2023-11-20, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobinOlsson95
Hej,

Jag undrar om någon har koll på hur lång tid det tar innan löneutmätning börjar? Har en skatteskuld (5 siffriga belopp) som skulle varit betalad idag 20/11. Hur är processen innan löneutmätning och när som först kontaktar dom arbetsgivaren?

Märkligt datum. Det första som händer är att du får ett brev från kronofogden, det sker ganska snabbt. Det brukar ske i slutet av månaden, men kanske är ditt datum efter avstämning så isf är det i slutet av december

Vid detta läge så läggs en avgift på och du får ett inbetalningskort där du uppmanas att betala.

Nästa steg blir att kronofogden försöker delge dig skattefordringen (kan hända att de upprepar steg ett) vilket innebär att du förväntas kvittera deras meddelande. Du får också uppmaning att betala med inbetalningskort som innan. Detta är (näst) sista chansen att betala utan betalningsanmärkning.

Om du i detta läge erkänner skulden utan att betala kommer kronofogden i nästa steg skicka information om utmätning av lön om det är aktuellt. Dvs en beräkning av hur mycket som skall mätas ut. I detta steg får du möjlighet att lämna synpunkter på deras beräkning.

Först därefter så kommer utmätning av lön göras. Eventuellt så skall där till ett formellt beslut om utmätning också innan.
Citera
2023-11-21, 05:24
Medlem
killdozer666s avatar
När det gäller skuldsanering tar det ca 8 månader innan man får ett beslut, från att ansökan skickats in. Kan inte tänka mig att utmätning går fortare just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in