Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-11-21, 02:44
  #1
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Vilka egenskaper önskar du från en laptop för jobb?
Utveckla gärna. Spekulera fritt.
Saker som finns i verkligheten.
Thanks.
Citera
2023-11-21, 04:17
  #2
Medlem
pn222jws avatar
Liten, lätt och slitstark...DELL tror jag är ett bra val.
Citera
2023-11-21, 04:32
  #3
Medlem
Jag är så bortskämd att jag nästan alltid jobbar på tre skärmar på seriöst bra motoriserat datorbord.

Bärbaras egen skärm och två HDMI-portar för att mata de två "primära" Eizo borde duga.

.....bärbart grafikkort.
Citera
2023-11-21, 06:48
  #4
Medlem
31G350125s avatar
-Snabb cpu
-Bra tangentbord
-Bra byggkvalité
-Hög upplöst skärm minst 2,5k
-Bra batteritid.
-Skall vara komptibel med Ubuntu.

Thinkpad eller HP elitebook / Z book?

Citat:
Ursprungligen postat av OnlyHans
Jag är så bortskämd att jag nästan alltid jobbar på tre skärmar på seriöst bra motoriserat datorbord.

Bärbaras egen skärm och två HDMI-portar för att mata de två "primära" Eizo borde duga.

.....bärbart grafikkort.

Då är bättre ha en 49" 5k skärm vid den stationära arbetsplatsen..Alla moderna maskiner idag stödjer USB C, så den vägen kan man få koppla in flera skärm.
__________________
Senast redigerad av 31G350125 2023-11-21 kl. 06:50.
Citera
2023-11-21, 09:12
  #5
Avstängd
Sillsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 31G350125
Då är bättre ha en 49" 5k skärm vid den stationära arbetsplatsen..Alla moderna maskiner idag stödjer USB C, så den vägen kan man få koppla in flera skärm.

Är det inte jobbigt med en så pass stor skärm om man exempelvis arbetar med löneadministration? Beror väl visserligen på hur långt ifrån skärmen man sitter men ändå.

Annars borde väl kravet på sin arbetsdators prestanda bero på vad man arbetar med? Visst, man kan ju drömma om den absolut bästa modellen men det är ju lite som att en dammsugeförsäljare skulle önska sig en Koenigsegg som tjänstebil.
Citera
2023-11-21, 09:20
  #6
Medlem
31G350125s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillsvin
Är det inte jobbigt med en så pass stor skärm om man exempelvis arbetar med löneadministration? Beror väl visserligen på hur långt ifrån skärmen man sitter men ändå.

Annars borde väl kravet på sin arbetsdators prestanda bero på vad man arbetar med? Visst, man kan ju drömma om den absolut bästa modellen men det är ju lite som att en dammsugeförsäljare skulle önska sig en Koenigsegg som tjänstebil.

Tvärtom! Har man många fönster öppna, så underlätta det livet enromt. Jobbar man med ekonomi, så kan man har stora kalkyblad, då har man till A till AZ i x axeln och i Y 1-52

Köper man 49" har man den många år, slår man ut kostnader på 5 år, så är det 2000:- / år. Sitter man 8 timmar per dag , då skall man ha bra grejer.. En hantverkare köper knappast en Bosch borrmanskin, utan vill ha festtools.
__________________
Senast redigerad av 31G350125 2023-11-21 kl. 09:44.
Citera
2023-11-21, 11:43
  #7
Avstängd
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Tålig, då jag ofta bär runt på den. Även tillräckligt stor skärm + kapacitet för mig att arbeta i musikprogram (då jag även använder datorn privat) är viktigt.
Citera
2023-11-21, 14:36
  #8
Medlem
Portabel, icke-ömtålig, pålitlig (jag vill verkligen inte behöva trassla med dålig software eller defekt hårdvara, sånt försvinner direkt från effektiv arbetstid), batteritid (8-12h), möjlighet att lätt docka till "stationär" setup, bakgrundsbelysning på tangentbord, bra webcam & mic (om remote-konferens förväntas), ethernetport (eller möjlighet att ha det via usb c), 1TiB SSD,, bra bluetooth-funktionalitet, laddning via USB c, minst 2 usb c-portar, minst en USB A-port. Sist men inte minst, en CPU som passar arbetsuppgiften (minst 4 kärnor och 3GHz dock) samt 16/32GiB ram.

Därtil följer alltså en kontorsplats med en eller två skärmar, ergonomisk kontorsstol, tangentbord, mus, hörlurar (tänk att dessa kommer användas ca 40h/vecka potentiellt i flera år. Jag vill inte ha ont i händer, handleder, nacke & rygg.) & en docka för datorn - antingen direkt eller med USB-c.

Beroende på arbetsuppgifter kan även touchskärm vara ett plus.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback