Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-11-26, 22:12
  #1
Medlem
Behövs kanske ej så mycket mer text 😊
Citera
2023-11-26, 22:56
  #2
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hammar89
Behövs kanske ej så mycket mer text 😊

En chromebook är mer som en tunn klient och avsedd för att användas för framförallt webapplikationer och sådant som man t.ex. även gör på mobil.

Problemet är bara att många chromebooks bygger på väldigt slöa cpuer, grafik och med alltför lite primärminne vilket gör dem ganska tröga.

Om jag inte haft något specifikt behov av Chromeos så hade jag nog lagt in i en Linux-variant istället för att få den flexibilitet jag vill ha i en sådan dator.
Citera
2023-11-27, 07:05
  #3
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hammar89
Behövs kanske ej så mycket mer text 😊

Mycket dåligt stöd för externa enheter, skrivare osv.
Chromebooks är helt enkelt inte en "färdig" produkt, om man säger så...
Citera
2023-11-27, 07:31
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Mycket dåligt stöd för externa enheter, skrivare osv.
Chromebooks är helt enkelt inte en "färdig" produkt, om man säger så...

Som med mycket annat beror det på hur ditt arbetsflöde ser ut. För mig är det snarare Windows som är en defekt och icke-färdig produkt och jag har inte tittat åt det för egen företagsanvändning på tre år.
Chromebooks kan vara jättebra förutsatt att:

-Du arbetar främst med web-appar och påloggningar på andra datorer för att administrera dem via fjärrgränssnitt som SSH
-Du har en standardskrivare från någon vanlig tillverkare som stöder PCL/PCLms/PS eller någon form av molnutskriftssystem via uppladdningar av PDFer - om du nu behöver en skrivare.

-Utvecklingsarbetet du gör går bra att göra i Linuxmiljö. Subsystemet Crostini finns - på nästan alla chromebooks tillverkade efter 2018 och med >=4 GB RAM går det att installera så gott som allt som går att installera på Debian Linux samt få upp terminalfönster.

Androidappar går också att installera men de flesta av dessa är anpassade för touch snarare än mus och tangentbord så upplevelsen är sådär.

Förutsatt detta väldigt underhållsfria och trevliga datorer. Finns initiativet Chromebook Pro om mer kraft under huven önskas men med tanke på hur effektiva de är, är min rekommendation att köpa en billigare modell först för att se om datorn passar med hur man arbetar.
Citera
2023-11-27, 08:36
  #5
Medlem
gammgubbes avatar
Chromebook fungerar bra om du bara ska surfa runt på webben och betala räkningar, se på strömmande video, lyssna på musik etc. Ska du studera är den inte lämplig då det inte går installera alla program på den, t.ex. SPSS.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback