2023-11-30, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Här handlar det inte om köp så konsumentköplagen är oväsentlig.

Det står i stämningsansökan. Eftersom att transportstyrelsen interimistiskt blev tvingade att tillhandahålla skyltar utgår jag från att TR höll med

Inledningsvis har Transportstyrelsen 7 dagar på sig att tillhandahålla registreringsskyltarna, men än är inte sista ordet sagt. Så även om det står i en stämning betyder det inte att det behöver bli så.
Det återstår att se helt enkelt Även om det skulle bli så finns det en rad annat som Tesla kan råka ut för i form av stridsåtgärder.
Citera
2023-11-30, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Ja, konsumentköplagen är självfallet inte relevant i sak. Men det är en mycket bra jämförelse eftersom det i den lagen står i klartext vad som menas med avlämnad.

Bortser du från det faktum att det beslutet har rivits upp?
Har det rivits upp?
Jag tror du blandar ihop 2 olika processer mot olika parter.
Citera
2023-11-30, 19:29
Medlem
Citat:
Ja, konsumentköplagen är självfallet inte relevant i sak. Men det är en mycket bra jämförelse eftersom det i den lagen står i klartext vad som menas med avlämnad.

Bortser du från det faktum att det beslutet har rivits upp?
Har du någon källa för det? Vad jag kan se så ska ärendet behandlas på tisdag (5 dec) och då blir det fastställt eller upprivet. Och då har tidsfristen också gått ut.
Citera
2023-11-30, 19:31
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Har det rivits upp?
Jag tror du blandar ihop 2 olika processer mot olika parter.

Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Har du någon källa för det? Vad jag kan se så ska ärendet behandlas på tisdag (5 dec) och då blir det fastställt eller upprivet. Och då har tidsfristen också gått ut.
Upprivet var fel ord, men det har inte vunnit laga kraft.
Citera
2023-11-30, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Inledningsvis har Transportstyrelsen 7 dagar på sig att tillhandahålla registreringsskyltarna, men än är inte sista ordet sagt. Så även om det står i en stämning betyder det inte att det behöver bli så.
Det återstår att se helt enkelt Även om det skulle bli så finns det en rad annat som Tesla kan råka ut för i form av stridsåtgärder.
Nej det som gäller är att TS inom 7 dagar ska samtycka till att tesla ska kunna hämta skyltar hos SMC annars vite om 1 milj.
De kan överklaga inom 14 dagar.
Citera
2023-11-30, 19:37
Medlem
Citat:
Upprivet var fel ord, men det har inte vunnit laga kraft.
Sant eftersom det är interimistiskt beslut.
Citera
2023-11-30, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Nej det som gäller är att TS inom 7 dagar ska samtycka till att tesla ska kunna hämta skyltar hos SMC annars vite om 1 milj.
De kan överklaga inom 14 dagar.

Nej, det som gäller är –
Citat:
Vi har sju dagar på oss att verkställa det interimistiska beslutet och 14 dagar att yttra oss. Det finns också möjlighet att överklaga till hovrätten.
https://www.lag-avtal.se/nyheter/tra...inggas/4215485
Citera
2023-11-30, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Nej, det som gäller är –

https://www.lag-avtal.se/nyheter/tra...inggas/4215485
Det är bättre att du läser tingsrättens text. Det är från den jag tagit texten.

Menar du att det tingsrätten själv har skrivit inte gäller?
Citera
2023-11-30, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ollonost
Posten och transportstyrelsen är väl inte svenska myndigheter? Moderatorerna har helt spårat ur på Flashback
Posten finns inte längre. Det är det Danska företaget Postnord och Post&Tele styrelsen.
Transportstyrelsen ligger under Landsbygds- och infrastrukturdepartementet och är därför en myndighet. https://www.transportstyrelsen.se/sv...ion/Styrelsen/
Senast redigerad av Lättöl 2023-11-30 kl. 20:44.
Citera
2023-11-30, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retardator
Utan att välja sida: är den svenska marknaden verkligen så viktig för Tesla att Elon inte bara hux flux utlyser en totalblockad av Svea rike? Grabben verkar ju ha ett visst inflytande över en del företeelser som tex batterimarknaden, rymden, media, pengar etc, han skulle väl kunna kväva Sverige till cyanos ganska lätt om han skulle vilja det?
Ja, och med besked.
Såg just ett klipp där han i en intervju får frågan vad han ska göra nu med Twitter när många stora annonsörer bojkottar honom för att han står för yttrandefrihet;
"- F* them!"
Var hans svar. Vad behöver han bry sig om dem i jämförelse med de världsledande företag som han med sitt entreprörskap har skapat. Vad behöver han bry sig om pyttesmå lilla detaljhandlare som Dinsey och Coca Cola och Addidas? Vill de inte annonsera så får de låta bli, det har alltid varit frivilligt. Var det förresten så att de annonserade för att de visste att det ökade deras försäljning, inte av någon slags politisk välgörenhet gentemot Elon Musk. Oh well, låt dem låta bli.

Och om svenska "fuckit" tänker han så klart att, nä den äckliga toan kan jag skita i. Vill de inte bygga mina bildelar där, så slipper de göra det. Jag hittar andra som är villiga att göra jobbet istället. Ett helt okänt koncept för självmordssossarna i Sverige. Fattar inte vad de utsätter sig sjävla för, det kallas "konekvenser".

"- Jag beordrade ju dig att du ska lyda mina order för att jag är självutnämnd jätteclownpamp och alla mina ordrar jag uttalar måste därför alltid åtlydas av alla mina slavar!!!"

"- Drown and die, din pajas! Good bye. Det är ju jag som skapar alla saker som gör att du kan leva. Du skapar inte ett skit. Det är därför det är JAG som bestämmer över dig, hur du än skriker dig hes med dina hatglosor."
Senast redigerad av NewIronCurtain 2023-11-30 kl. 21:31.
Citera
2023-11-30, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mananas
Han förstår inte innebörden av ordet "parasit" utan tror bara det är ett fult ord antagligen.

Oavsett om Tesla har ett juridiskt hållbart argument så är detta något alla svenskar bör vända sig emot. Man öppnar företag på värdlandets villkor, oavsett om man är miljardär.

Sen förstår jag inte varför folk försvarar musk, han är en lögnaktig skitstövel med två mål i livet: att komma till och terraforma mars, samt att lura till sig så mycket pengar som möjligt för att realisera det förstnämnda.

Han har ett guiness världsrekord för största personliga ekonomiska förlust, han har blivit stämd för att manipulera marknaden och om ni fortfarande tror han är ett ingenjörsgeni så kolla upp hyperloop. Han är duktig på att snacka, manipulera och tjäna pengar. Folk tror ju fortfarande på allvar att litiumbatteribilar är framtiden.
Vilka villkor är det du menar Tesla borde följa i Sverige?

Att ha kollektivavtal är inte ett villkor för att starta eller driva företag i Sverige.
Citera
2023-11-30, 22:14
Medlem
Djurmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Nej det är inte heller säkert.
Om tesla tex skulle vinna deta i rätten antagligen i europa domstolen så kommer gigantiska skadestånd att finnas. Det kommer antagligen ta flera år och kan inte tesla sälja bilar undertiden så kommer deta bli jäkligt dyrt.
Deta har helt enklet inte provats i rätten och det är rätt svårt och veta hur det kommer gå.
Tesla får inte ut sina skyltar av en Svensk myndighet det är ganska allvarligt. I en eu domstol är det inte alls säkert att svensk fredsplikt har specielt stor betydelse.
Ja, nu menar jag ju ur fackets synvinkel. Facket spelar efter de lagar o regler som gäller hos oss. Visst kan Tesla stämma LO men de kommer aldrig kunna bli fällda.
PostNord kan eventuellt åka dit på att de inte delar ut brev eller transportstyrelsen på att de inte kan tillhandahålla de regplåtar som de ska leverera. Men jag tror de kommer undan med force majeure. De har ett avtal med PostNord, att då gå runt detta genom att låta någon annan hämta posten är ju ett avtalsbrott. PostNord kan inte uppfylla sina åtaganden på grund av en strejk knappast något man kan bli fälld för heller. Men Facket kan ingen fälla i det här, de spelar efter reglerna på arbetsmarknaden.
Vill tesla prompt inte ha kollektivavtal får de vara lite kreativa, placera personalen i andra bolag tex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in