Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-03-13, 06:12
  #25
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serializedobject64
Ja mainframes är det få personer som kan bemästra destu mindre få tag på men outdaterade då cloud enviroments som AWS mm tar över. Har för mig en jag känner som är i 40-50 års åldern engång gjorde något jobb på en IBM mainframe.

Banker och kreditkortsföretag kör alla IBM mainframes för sina transaktioner.
Citera
2024-03-13, 09:51
  #26
Medlem
musttomtes avatar
Jag skulle ge mig på vänster människor som AFA och sånt skit. Banker är högst av intresse samt vad privat personer håller på med intresserar mig inte. Vill inte veta vad grannen surfar.....


Få hem lite BitCoins hade varit tummen upp =)
Citera
2024-03-13, 09:52
  #27
Medlem
IBM-då tänker jag på Lotus Domino . Nåt som finns kvar? Används av banker?
Citera
2024-03-13, 13:05
  #28
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparvodling48
IBM-då tänker jag på Lotus Domino . Nåt som finns kvar? Används av banker?

Bankerna använder z/Architecture och z/OS på IBM mainframe. Närmare bestämt Transaction Processing Facility (z/TPF) i många fall. Skulle tro att SWIFT-systemet för internationella betalningar, och Visa/Mastercard med flera kör samma.

https://en.wikipedia.org/wiki/Z/Architecture
https://en.wikipedia.org/wiki/Z/OS
https://en.wikipedia.org/wiki/Transa...ssing_Facility
__________________
Senast redigerad av Kip.Kinkel 2024-03-13 kl. 13:12.
Citera
2024-03-13, 17:19
  #29
Medlem
swift systemet styrs väl av amerikanska centralbanken. Och tidsskilnaden samt röda dagar var något som de som attackerade en bank i Bangladesh 2016 utnyttjade. I den banken år 2016 var det en swift terminal med en behörig som hanterade swift överförningar. Men hackarna fick tillgång via phishing till andra datorer i banken(enligt tv-programmet om attacken) och satte sen igång med överförningar efter att banken stängt. De lyckades bara med 81 miljoner dock.
Citera
2024-03-20, 15:46
  #30
Medlem
Skulle inrikta mig mot drägg på samma sätt som denna.
https://www.svtplay.se/video/e6dEVLw...kning/hackaren

Antagligen hjälpt till mot ryska mål också.
Citera
2024-03-20, 16:21
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av serializedobject64
Oavsett meningen med tråden, vad skulle ni göra om ni hade kapaciteten att kunna "hacka"?

Spionerat på folk, saboterat livet litegrann för gamla fiender, införskaffat pengar (gärna genom att blåsa spelföretag och sådan skit).
Citera
2024-04-07, 18:01
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Är du kvar här försökte skriva till dig men de går icke, står något att du inte haft konto i mer än 30 dagar..


Men men har du fixat OSCP certifikat? Har du schysta länkar så dela gärna med dig. Idag kan man göra jäkligt mycket med arduino och bygga små wi-fi leksaker som man kan köra evil port på. Roligt att se hur många som trillar in i ens fällor. Alltid spännande att se vad folk har för sig i socialamedier.

Men skicka länkar för att gå igenom. Älskar Kali men kör det endast som virtuell box.

Vad kör du för VPN när du ställer till med kaos? Är det proto? Älskar proto funktionen de har på deras Mail att triggar du att ditt lösenord ska bytas så krypteras alla mottagna och skickade Mail
Jag är kvar haha. Skulle inte ta OSCP om tar jag en av Offensive Securitys certifikat isåfall är det OSWA som är mera web inriktat som jag skulle gå för dels för att jag gillar mer web app testing och jag kan redan det mesta andra som OSCP har i sig sen HTB tiderna som networking, fuzzing metoder etc, men siktar ist på BSCP då jag har lite på 200 labs klara på Portswigger och det kostar endast 89$ per försök ist för 1500$, så endast typ 50 labs kvar tills jag kan ta certifikatet. Men blev lite lat i höst så bara gjort några labs sen dess utan mest sysslat med bug bounty.

Proton VPN alt om man använder något verktyg annat en burp som för mesta dels endast är recon så kan man configuera nån random proxy, men sysslar inte så mycket med det mera, det finns mera pengar i bug bounty men vid ett tillfälle hade jag ca 100st headless servrar som minade XMR åt mig. Men då det är så dåliga CPUs oftast (99% av fallen) är det AMD athlons och Intel Xenos på dom så man får knappt inn något på det, sammt crashar dom ibland så fixade det med att fixa cron jobs som restartar xmrig om den crashar men för mycket jobb när det drar in typ 100kr i månaden.

Ja finns en del moduler nu för tiden fast många är färdig byggda som rubberduckys etc som skids använder. Så ja där håller jag med att ardunios är ett bättre val haha.
Citera
2024-04-07, 18:04
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CehminCuk
Spionerat på folk, saboterat livet litegrann för gamla fiender, införskaffat pengar (gärna genom att blåsa spelföretag och sådan skit).
Riktigt fina planer Spel sidor har dessutom rätt så ofta väldigt dåligt infrastruktur, kanske borde ge mig på en sån nästa hälg och tömma jävlarna på pengar dom blåser av folk.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback