2024-02-18, 12:47
Medlem
Winny123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magicGslime96
Tack för svar. Har inte gjort någonting ännu. Blodtrycket är bra och har som sagt inga övriga problem som jag skulle kunna koppla till höga nivåer. Är lite småskraj för att sätta in ai och till vilken dosering. Just nu lutar jag åt att bara köra kuren ut och utvärdera sen.

Förstår hur du tänker.
Kolla in denna länk annars https://feelgoodpal.com/sv/blog/diet...ower-estrogen/

Kanske kan hjälpa dig på naturlig väg😁💪
Citera
2024-02-18, 14:28
Medlem
Citat:
Hej,
Här kommer ännu en nybörjartråd. Lägger upp här mest för att dokumentera & få rådgivning av er som har några cyklar i ryggen.

Bakgrund
* 35 år
* Man
* 175cm
* 80kg
* BF 11-12%
* Gymmat kontinuerligt 10 år varav senaste 6 mer seriöst med kost/sömn/näringsupplägg. Första åren mycket fokus på att lyfta tungt (powerlifting) för att numera inriktat mig mer mot aestethics och mer av fitness/bodybuilding.
* Mål med kuren är känna på en cykel och gå upp ca 5kg. Känner att jag platåat lite på senare tid så vill ta nästa nivå helt enkelt. Förhoppningen är att cykla fler gånger och landa på 90kg kvalitet.
* Ingen sjukdomshistorik
* Blodprov har genomförts (32 markörer) för att få baselinenivåer. Ingenting som stack ut från referensintervallet. Mest intressant såhär på förhand var väl 26nmol/L i testot.

Preparat/Kurupplägg
Testosterone Enanthate 250mg e5d. (DEUS MEDICAL)
PCT 14 dagar efter sista stick Nolva på 40/40/20/20 (DEUS MEDICAL)
Har även Arimidex (DEUS MEDICAL) hemma som jag tänkt köra 0,25mg e3d efter blodprov 4v in om proverna visar på höga östrogennivåer.
Hcg - inget i dagsläget
Blodprov 4v in och 6v efter sista stick.

Gym 5 dagar i veckan. Kommer nog köra ett klassiskt PPL under kur men varierar med ett periodiseringsupplägg över längre tid.
Kostupplägg 200-500 kcal överskott. Ligger ständigt på minst 2,5g protein/kg och 1-2g fett/kg. Kosten är inga problem då jag genomfört flera år av cykler mellan bulk/deff och känner min kropp väl i form av energibehov.

Frågor/funderingar
HCG bör jag ha det hemma?

Har funderingar på att fronta med 500mg första två sticken eller ska jag bara hålla det basic första gången? Synpunkter på det?

Markörer blodprov 4v in: östradiol, psa, progesteron, kolesterol. Bör jag lägga till något mer här? Kommer 6v efter avslutad kur genomföra ett likadant prov(32 markörer) som pre kur för att jämföra med baselineresultaten.

Svåraste kommer vara att sätta första sticket & velar från dag till dag var jag ska sätta. Men läser på och ser så mkt videomaterial jag kan. Har iaf 3ml spruta, 21g, 23g kanyler och uppsugningskanyl med filter (overkill?).

Kör du på det där, men om du märker att du klarar bieffekterna utan problem så tycker jag du ska öka till 250mg/g var tredje dag så du ligger på en mer normal nybörjarkur.
HCG tycker jag du ska använda om ekonomin inte är en speciellt stor fråga - kostar väl ca 5-10 ggr mer än testosteronet... Rekommenderad dos ligger väl på 500UI varannan dag om jag kommer ihåg, det betyder att 450kr vial räcker 20 dagar. Kolla in r/steroids på reddit så har de rekommenderade doser där. Jag skulle def köra HCG - why not lixom - bra att inte stänga ner bollarna. Det är ingenting "du ska ha hemma", det är ju inte en AI, antingen inkorporerar du det i cykeln eller inte... Du bör däremot ha minst anastrozol hemma.

Har du tagit PSA-prov innan kur? Du skriver att du har tagit 32 markörer - om PSA inte var en av dem. Gör det.

"""* Blodprov har genomförts (32 markörer) för att få baselinenivåer. Ingenting som stack ut från referensintervallet. Mest intressant såhär på förhand var väl 26nmol/L i testot."""
10-35 är väl inom referensintervallet?

Det här är egentligen problemen med en testokur:
*Högt blodtryck
*Aromatisering
*Bollarna krymper
*Sen en massa småskit typ finnar etc...

Ha lösningar på de problemen så är du på det torra. Tror att efter 3-4 veckor på kuren kommer förstå att det var ju inte så mycket att vara rädd för.
Citera
2024-02-22, 21:18
Medlem
Kul att läsa igenom din resa efter några veckor.
Är själv på v.8 (inte första kur) och det är känner igen din känsla om jag får referera lite längre bak i tråden.
De där med första stick, pip osv.

Ett tips för undvika misstankar av vänner/bekanta på gymmet. Träna i större t-shirts. Lite oversized.
Slipper du misstankarna och frågor då dem inte ser den riktiga förändringen.
Citera
2024-02-23, 18:52
Medlem
Du kan nog inte ta emot pm magic slime så kan lägger det som ett inlägg istället. Steve har alltid bra videos rörande med steroider. Han pratar oftast i pg/ml vilket cirkus mot våra pmol/l som sjukvården brukar mäta östradiol i 3,6. Han ser inga problem att ligga över 300 om man inte har symptom som högt blodtryck, den är ju den viktigaste att hålla koll på. Sweet spot är för honom runt 150 pmol/l om jag förstår honom rätt, vilket är det högre intervallet i Sverige.

Bra video också på så sätt att man förstår att östrogen inte är en fiende, inte SHBG heller, och att detaljer prolaktin osv också spelar roll för biverkningar, värt 30 min: https://youtu.be/B5Upygtn6p4?si=ga1R67P1Pxeh_ZZM
Citera
2024-03-05, 21:20
Medlem
Liten update. Träningen går fortsatt framåt, viktuppgången har stabiliserats och trots att jag mer eller mindre stått stilla där i några veckor så fortsätter styrkan öka i samma takt som innan.
Upplever inga större problem snarare mindre än tidigare men det kanske är för att jag nojjar mindre. Har lite koll på blodtrycket och det är ok. Bollarna känns bra, upplever inte att dom minskat men är inte som att jag skjutmåttat dom heller. Tog PSA innan och mid och bägge var inom referensvärdena. Annars hade jag aldrig hoppat på.

Har nu 10 dagar kvar på kuren, så sammanfattar lite bättre då. Men tanken är som sagt att hoppa på PCT á nolva 40/40/20/20 14 dagar efter sista injektionen. Sen följa upp med ett ganska genomgående blodprov för att se så jag återhämtar mig. Det är nog min största fear just nu, att jag sabbat min egen produktion i allt för stor utsträckning.

Några synpunkter eller tips i övrigt hur man ska bete sig eller sköta pct?
Citera
2024-03-05, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trembologne
Du kan nog inte ta emot pm magic slime så kan lägger det som ett inlägg istället. Steve har alltid bra videos rörande med steroider. Han pratar oftast i pg/ml vilket cirkus mot våra pmol/l som sjukvården brukar mäta östradiol i 3,6. Han ser inga problem att ligga över 300 om man inte har symptom som högt blodtryck, den är ju den viktigaste att hålla koll på. Sweet spot är för honom runt 150 pmol/l om jag förstår honom rätt, vilket är det högre intervallet i Sverige.

Bra video också på så sätt att man förstår att östrogen inte är en fiende, inte SHBG heller, och att detaljer prolaktin osv också spelar roll för biverkningar, värt 30 min: https://youtu.be/B5Upygtn6p4?si=ga1R67P1Pxeh_ZZM

Tack för info och länken!

Håller fortsatt lite extra koll på blodtryck och östradiol värdena så får vi se hur det utvecklar sig. om allt går enligt plan och jag kan köra en andra kur framåt sensommar/höst så ska jag nog implementera både hcg och ai. Mest för att det känns som att det är ganska mkt low risk high reward på det rent hälsomässigt.
Citera
2024-03-06, 14:32
Medlem
Citat:
Liten update. Träningen går fortsatt framåt, viktuppgången har stabiliserats och trots att jag mer eller mindre stått stilla där i några veckor så fortsätter styrkan öka i samma takt som innan.
Upplever inga större problem snarare mindre än tidigare men det kanske är för att jag nojjar mindre. Har lite koll på blodtrycket och det är ok. Bollarna känns bra, upplever inte att dom minskat men är inte som att jag skjutmåttat dom heller. Tog PSA innan och mid och bägge var inom referensvärdena. Annars hade jag aldrig hoppat på.

Har nu 10 dagar kvar på kuren, så sammanfattar lite bättre då. Men tanken är som sagt att hoppa på PCT á nolva 40/40/20/20 14 dagar efter sista injektionen. Sen följa upp med ett ganska genomgående blodprov för att se så jag återhämtar mig. Det är nog min största fear just nu, att jag sabbat min egen produktion i allt för stor utsträckning.

Några synpunkter eller tips i övrigt hur man ska bete sig eller sköta pct?

Helt förståeligt att det är din största fear, man kan läsa mycket skräckhistorier. Personligen dock så var jag på ett år i sträck på 500-750mg i veckan. När jag väl tog steget mot pct och återhämtning så var det brutalt mycket enklare än jag trodde. Kände ingen mental påverkan överhuvudtaget under eller efter... detta var nu flera år sedan och jag är helt återhämtad.

Men sedan är vi alla jävligt olika. Men var inte alltför rädd och spänd inför det, sköt det snyggt, fortsätt att äta och träna på så går det med all säkerhet fint.
Citera
2024-03-08, 01:25
Medlem
Hallå där. Bra input på din kurrapport. Jag har 7 stick kvar kör en dos på 250mg e5d och detta är min första testokur. 3.5månad totalt.

Jag tänkte köra en pct 2 veckor efter sista inject. Så vår pct ser rätt lik ut!

Nolva.
50,40,30,20,10.

Jag försöker fortfarande hitta info om när jag ska gå på hcg och vilken dos samt hur länge. Kanske kan få låna tråden om någon person har erfarenheter. 😊

Detta är vad jag tror, men jag är ingen expert. En hcg dos kanske är att föredra då det snabbar på återhämtningen vilket är viktigt för mig. Har du funderat på o trycka lite hcg med eller blir de bara nolva? Vill gå på så snart igen nämligen. 😁

Har du någon idé om när du tror att du är 100% återställd? Hur många veckor tror du det tar? För jag är livrädd att min pct är för dåligt eller att jag återhämtar mig dåligt för jag inte har kunskapen om en bra pct/hcg upplägg!
Citera
2024-03-08, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bolkan
Hallå där. Bra input på din kurrapport. Jag har 7 stick kvar kör en dos på 250mg e5d och detta är min första testokur. 3.5månad totalt.

Jag tänkte köra en pct 2 veckor efter sista inject. Så vår pct ser rätt lik ut!

Nolva.
50,40,30,20,10.

Jag försöker fortfarande hitta info om när jag ska gå på hcg och vilken dos samt hur länge. Kanske kan få låna tråden om någon person har erfarenheter. 😊

Detta är vad jag tror, men jag är ingen expert. En hcg dos kanske är att föredra då det snabbar på återhämtningen vilket är viktigt för mig. Har du funderat på o trycka lite hcg med eller blir de bara nolva? Vill gå på så snart igen nämligen. 😁

Har du någon idé om när du tror att du är 100% återställd? Hur många veckor tror du det tar? För jag är livrädd att min pct är för dåligt eller att jag återhämtar mig dåligt för jag inte har kunskapen om en bra pct/hcg upplägg!

När jag hoppade av mitt 1år konstant kur så börja jag köra hcg några veckor innan pct.

Beställ hem nu och kör hcg sista 2 veckorna på kuren, samt de 2 veckorna innan du börjar käka nolva, så 4 veckor totalt. Knappra första nolvan någon dag efter sista hcg sticket. Använd INTE hcg när du börjat pct. Men hela vägen fram till pct
Citera
2024-03-29, 11:57
Medlem
14 dagar efter sista injektion idag och går in i PCT fasen av denna kur.
Inleder Nolvadex from idag på dosering 40/40/20/20. Har tabletter från Deus Medical á 20mg så blir att trycka 2st/dag i 2v framöver. Spelar det någon roll om man tar morgon eller kväll? Jag förstår ju att man ska försöka hålla ett 24h intervall men i övrigt?
Tänker att jag skjuter fram nästa blodprov lite tills om 6v. Då har det gått 10v sedan kur och jag har avslutat nolvan. Bra/dålig idé?

Mår mentalt stabilt, känner överlag ingen direkt skillnad från när jag var ”på”. Aningen mindre ork eller tryck på gymmet men håller ändå i vikterna bra än så länge. Största skillnaden är väl att jag inte ökar varje pass.

Sammanfattning av cykeln:
Hade rätt stora problem med själva injiceringen till en början. Det var också min största farhåga innan, hur man ska hantera att sticka sig själv och administrera rätt mängd etc. Fick väldigt mkt pip inledningsvis, första två sticken i vardera ben så kunde jag knappt gå eller sitta normalt på ett par dagar. Detta lade sig så småningom och i takt med att min injektionsteknik förbättrades och att kroppen vande sig vid oljan(?}. Var mkt stabilare på handen, tryckte ut oljan långsammare etc. Allt för att få så lite muskelskada som möjligt.
Körde varannan gång vänster/höger ben i vastus och mot slutet var det ju rutinmässigt, vissa stick kändes knappt alls. Så sammanfattningsvis var detta ett ickeproblem.

Fick rejäla styrkeökningar from v3-4 där jag ökade vikter konstant varje pass. Skulle säga att jag ökat 10-20% på i princip alla övningar. Och till det viktigaste så har jag utseendemässigt lagt på mig volym. Var som mest upp 9 kg men drog ner lite kcals from v6 så slutade på 6-7kg upp totalt. Inte enbart kvalitet såklart men ändå. Känslan är att det är mer muskler i denna uppgång än om jag gjort det naturligt…

Har inte upplevt några större biverkningar. Kändes lite märkligt i bollarna i början av kuren men det avtog helt mot slutet. Hade någon vecka där jag var otroligt varm och svettades mkt på gymmet men även det lade sig. Fått fler finnar absolut, speciellt på axlar. Men vi snackar inga grova utbrott och det var som värst typ första veckan jag gick av. Sen har jag upplevt att jag fått något hårstrå till på ryggen men återigen inget problematiskt eller något som någon utomstående reagerat på.
Hade ju högt östradiolvärde midkur men kändes bra och blodtrycket var under kontroll så tog ingen aktion på det. Alternativet hade varit att köra arimidex, vilket jag troligtvis gör vid en andra kur…

Mentalt har man ju mått som en kung. Bättre självförtroende, känt mig lugnare och som sagt en härlig känsla överlag av att se resultat. Noll igenkänning av skräckpropagandan att man blir aggro etc. Jag som är en lugn person i grunden upplevde det snarare som tvärtom. Tryggare och säkrare i mig själv = mindre konfrontativ om något.

Så som sagt nolva nu i 4v. Sen blodprov om 6. Därefter en liten ytterligare utvärdering. Förhoppningen är bra stabila resultat på testerna och en kropp som återhämtar produktion, ska försöka bibehålla så mkt styrka som möjligt på gymmet även om jag går in i en liten deff-fas nu. Sen om allt går enligt plan så blir det återhämtning över sommaren för att sedan köra igen framåt augusti…

Väldigt tacksam för alla svar jag fått, och tar fortfarande gärna emot åsikter angående hur PCT ska skötas och mitt upplägg. Något mer jag bör göra eller tänker fel etc…?
Citera
2024-03-29, 16:54
Medlem
Winny123s avatar
Citat:
14 dagar efter sista injektion idag och går in i PCT fasen av denna kur.
Inleder Nolvadex from idag på dosering 40/40/20/20. Har tabletter från Deus Medical á 20mg så blir att trycka 2st/dag i 2v framöver. Spelar det någon roll om man tar morgon eller kväll? Jag förstår ju att man ska försöka hålla ett 24h intervall men i övrigt?
Tänker att jag skjuter fram nästa blodprov lite tills om 6v. Då har det gått 10v sedan kur och jag har avslutat nolvan. Bra/dålig idé?

Mår mentalt stabilt, känner överlag ingen direkt skillnad från när jag var ”på”. Aningen mindre ork eller tryck på gymmet men håller ändå i vikterna bra än så länge. Största skillnaden är väl att jag inte ökar varje pass.

Sammanfattning av cykeln:
Hade rätt stora problem med själva injiceringen till en början. Det var också min största farhåga innan, hur man ska hantera att sticka sig själv och administrera rätt mängd etc. Fick väldigt mkt pip inledningsvis, första två sticken i vardera ben så kunde jag knappt gå eller sitta normalt på ett par dagar. Detta lade sig så småningom och i takt med att min injektionsteknik förbättrades och att kroppen vande sig vid oljan(?}. Var mkt stabilare på handen, tryckte ut oljan långsammare etc. Allt för att få så lite muskelskada som möjligt.
Körde varannan gång vänster/höger ben i vastus och mot slutet var det ju rutinmässigt, vissa stick kändes knappt alls. Så sammanfattningsvis var detta ett ickeproblem.

Fick rejäla styrkeökningar from v3-4 där jag ökade vikter konstant varje pass. Skulle säga att jag ökat 10-20% på i princip alla övningar. Och till det viktigaste så har jag utseendemässigt lagt på mig volym. Var som mest upp 9 kg men drog ner lite kcals from v6 så slutade på 6-7kg upp totalt. Inte enbart kvalitet såklart men ändå. Känslan är att det är mer muskler i denna uppgång än om jag gjort det naturligt…

Har inte upplevt några större biverkningar. Kändes lite märkligt i bollarna i början av kuren men det avtog helt mot slutet. Hade någon vecka där jag var otroligt varm och svettades mkt på gymmet men även det lade sig. Fått fler finnar absolut, speciellt på axlar. Men vi snackar inga grova utbrott och det var som värst typ första veckan jag gick av. Sen har jag upplevt att jag fått något hårstrå till på ryggen men återigen inget problematiskt eller något som någon utomstående reagerat på.
Hade ju högt östradiolvärde midkur men kändes bra och blodtrycket var under kontroll så tog ingen aktion på det. Alternativet hade varit att köra arimidex, vilket jag troligtvis gör vid en andra kur…

Mentalt har man ju mått som en kung. Bättre självförtroende, känt mig lugnare och som sagt en härlig känsla överlag av att se resultat. Noll igenkänning av skräckpropagandan att man blir aggro etc. Jag som är en lugn person i grunden upplevde det snarare som tvärtom. Tryggare och säkrare i mig själv = mindre konfrontativ om något.

Så som sagt nolva nu i 4v. Sen blodprov om 6. Därefter en liten ytterligare utvärdering. Förhoppningen är bra stabila resultat på testerna och en kropp som återhämtar produktion, ska försöka bibehålla så mkt styrka som möjligt på gymmet även om jag går in i en liten deff-fas nu. Sen om allt går enligt plan så blir det återhämtning över sommaren för att sedan köra igen framåt augusti…

Väldigt tacksam för alla svar jag fått, och tar fortfarande gärna emot åsikter angående hur PCT ska skötas och mitt upplägg. Något mer jag bör göra eller tänker fel etc…?

Bra summering och känns som en lyckad kur.
😁👌

Jag personligen tycker Pct ser bra ut och mig veterligen är det inget du behöver tänka extra på. Kör hårt på gymmet, håll proteinintaget högt och njut av dina gains (trotts du går in i deff) 😁💪

Fortsätt gärna uppdatera om 6v ang återhämtning och proverna!
Citera
2024-07-10, 12:03
Medlem
Hallå igen gott folk!
Kort update om vad som hänt sedan senast:
Fullföljde PCT enligt schema och har sedan dessa försökt bibehålla/återhämta mig. Det som var märkbart under PCT var att jag fick värsta acnen jag upplevt under hela cykeln. Ingenting som störde mig märkbart och det är helt borta nu men det var ändå något jag inte trodde skulle ske. Men antar att så mycket hormoner i rörelse kan skapa en sån reaktion? Hade också ca 1-1,5 månad när testot var ur systemet där libidon var märkbart sämre. Men igen, det har återhämtat sig till normalitet även det.

I övrigt har jag tränat på utan större motgångar. Har absolut tappat lite i styrka men inte så mycket som jag trodde och nu senaste tiden faktiskt börjat öka lite igen.

Genomförde blodprov med 23 markörer för drygt en månad sen. Valde då att skjuta det fram lite i tiden dels för att få lite mer återhämtning samt att jag tänker att jag kan använda det som pre blodprov inför nästa kur (som jag tänker ska dra igång i Augusti). Testerna har ju varit min största utgift under den här cykeln så att "spara in" på ett testtillfälle kändes försvarbart.
Testosteronet låg på 29nmol/L (före kuren 26)
Östradiol, som jag var lite orolig för under kur, låg på 156pmol/L (före kuren 101)
SHBG 48nmol/L (före kuren 36)
I övrigt så låg samtliga markörer för blod,lever och hormoner inom referensvärden. Kanske ska nämnas att PSA legat stabilt under alla blodprov jag gjort, och så även nu. Kan lägga upp samtliga resultat om det är av intresse för någon.

Känner mig nöjd med dom resultaten och redo att börja planera nästa kur.
Snabb tanke på det är att köra en liknande kur, 250e5d i 4 månader. Tanken är väl att sluta någon gång kring nyår, kötta upp iaf 6-8 kg till för att sedan göra the mother of all deffs under våren. Kanske tom avsluta deffen med att köra på igen för att ha bästa möjliga form sommar 2025.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in