Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-11-30, 12:45
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sn0o0oZ
Jag rekommenderar att inte ladda ner diverse virusprogram...
Installera Brave i förväg vore bättre kanske t.o.m Ubuntu som OS + Brave så kommer cookies inte sega sönder datorn med åren.
Citera
2023-11-30, 12:52
  #14
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samhallstjanst88
Installera Brave i förväg vore bättre kanske t.o.m Ubuntu som OS + Brave så kommer cookies inte sega sönder datorn med åren.
jag rekommenderar brave
Citera
2023-11-30, 14:03
  #15
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykdoktorn
Hej,

Min snart 70-åriga mor behöver en ny dator. Just nu har hon en silvertejpad Asus som påminner mer om en storbildstv från tidigt 00-tal än en laptop. Efterfrågade funktioner: gärna en lite större skärm, kunna betala räkningar, svara på mejl, spara extensiva word-dokument samt ladda ner diverse virusprogram. Helst ska väl datorn inte kosta mer än gratis men jag tänker att 5-10k är en rimligt riktmärke.

Tacksam för hjälp!

Som påpekats i tråden så är god kontrast mellan färgen på tangenterna och färgen på tecknen på desamma viktig. Än mer för äldre.

Lenovo har stora tydliga tecken och denna goda kontrastverkan: https://www.lenovo.com/se/sv/p/lapto.../82rlcto1wwse1

Du kan dessutom modifiera datorn efter behag. T.ex, välja bort Os och köpa det på nätet för c:a 150kr.
Citera
2023-11-30, 15:03
  #16
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomatlars
vill inflika att det finns bra tangetbord med stora bokstäver idag som kan vara bra för äldre damer och herrar. Som denna tillexempel.
https://net2world.se/tangentbord-ext...bakgrundsbelys

Exakt. Så äldre bör nog inte köpa en laptop och istället plocka ihop ett anpassat paket i form av stationär dator, en stor skärm och anpassat belyst tangentbord med stora bokstäver.

Det borde inte vara några problem att hamnar under 10 k, om det bara ska surfas, kontakta nätdoktor och betala räkningar.
Citera
2023-12-01, 10:00
  #17
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Exakt. Så äldre bör nog inte köpa en laptop och istället plocka ihop ett anpassat paket i form av stationär dator, en stor skärm och anpassat belyst tangentbord med stora bokstäver.

Det borde inte vara några problem att hamnar under 10 k, om det bara ska surfas, kontakta nätdoktor och betala räkningar.

Jag säger inte emot dig, men TS bör väl veta om ifall datoranvändaren har kraftigt nedsatt syn eller klarar sig bra med glasögon etc.
Om den som skall använda datorn, vill ha en laptop, då bör den väl få en laptop?!

Datorn kanske även används på annan plats än den vanliga platsen..
Skall användaren t.ex. titta på film etc. i sängen eller i soffan, då duger inte en stationär dator alls...

Och "större skärm" innebär inte automatiskt en gigantisk skärm.. Om nuvarande datorn är 13" eller 14" så kanske en 15,6" är tillräckligt större!
Är nuvarande på 15,6" så kanske en 17" blir tillräckligt mycket större!

Nämner detta bara för att balansera diskussionen lite... TS får trots allt höra med den som skall ha datorn vilka av ovan förslag som matchar dennes behov..
Citera
2024-01-02, 13:00
  #18
Medlem
Psykdoktorns avatar
Stort tack för all hjälp! Förslaget om en bättre begagnad dator tyckte jag lät bra vilket jag också förmedlade till min mor. Hon slog dock till på en liten Lenovo på Mediamarkts mellandagsrea.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback