2023-12-04, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crerand
Sven-Åke Lundbäck är också en sån som där som slog alla tester. Han fick testas flera gånger för de tvivlade på resultaten. Dock en kortis på 175 cm.

Hehe, jepp. 94 ml/kg/min har jag för mig att han sa i boken "Snor, svett & svenska skidkungar".
Citera
2023-12-04, 12:07
Medlem
Crerands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Hehe, jepp. 94 ml/kg/min har jag för mig att han sa i boken "Snor, svett & svenska skidkungar".

Precis. Håkan Mild är en tredje som hade väldigt bra resultat på Beep-test. Personligen tror jag Indurain är svårslagen i de flesta test.
Citera
2023-12-04, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crerand
Precis. Håkan Mild är en tredje som hade väldigt bra resultat på Beep-test. Personligen tror jag Indurain är svårslagen i de flesta test.

Den där Mild-storyn har man ju hört, men måste vara överdriven. Han kan aldrig matcha renodlade konditionsidrottare även om han genetiskt hade lika goda förutsättningar som Lundbäck eller något annat konditionsfenomen. Men nog är de mest konditionsstarka fotbollsspelarna en bit in på 70-talet i ml/kg/min vilket naturligtvis är imponerande i sig.

Indurain, ja. 28 i vilopuls. Hade väl enorm återhämtning också? Vill minas att jag läst om nån cyklist som droppade pulsen ner till 60-talet helt kort efter avslutad bergsetapp.

Johan Röjler hade också extremt låg vilopuls. Fourcade visat bild på 26.
Senast redigerad av MacReady 2023-12-04 kl. 12:57.
Citera
2025-01-04, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Har det läckt några siffror på hans Vo2max? Expressen skrev om "en bit över sju (l/m)" vad gäller lungkapaciteten. Roddaren Lassi Karonen var ju känd för det högst uppmätta i Sverige tidigare med sina 7.2 l/m. Och Edvin ser ju ut som att han lika gärna kunnat vara elitroddare.
Lungkapacitet och syreupptagningsförmåga är inte samma sak. Dessutom är det vedertagna måttet på syreupptagningsförmåga ml/kg/minut.
Citera
2025-01-04, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulvanskagg
Lungkapacitet och syreupptagningsförmåga är inte samma sak. Dessutom är det vedertagna måttet på syreupptagningsförmåga ml/kg/minut.

Ja, jag vet och det var därför jag efterfrågade de värden som inte har framkommit. Antar jag iaf så här dryga året senare.
Citera
2025-01-05, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulvanskagg

Det var Expressens journalist som försökte skriva om något utan att ha riktig koll och använde syreupptagning och lungkapacitet som om det vore samma sak.
Lungkapacitet mäts i liter, d v s hur mycket luft man kan andas in och ut i ett andetag (mäts på utandning).
Syreupptagning, VO2, eller maximal syreupptagning, VO2max, mäts i liter syre per minut (l/min) och är den mängd syre som kroppen tar upp eller maximalt kan ta upp och använda för förbränning i mitokondrierna.
Sedan har vi syreupptagning per kilo kroppsvikt, det tidigare så kallade ”testvärdet”, som mäts i milliliter syre per minut och kilo kroppsvikt (ml/min och kg).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in