Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-12-03, 18:18
  #13
Medlem
Bonjour, som är en del av Lantmännen/Unibake, är det som står för fikabrödet i ICA-butikerna (och de flesta matbutiker, bensinmackar och kiosker)

Bagerierna ligger i Sverige och recepten är de samma som när din mamma bakar bullar. Skillnaden är att det innan slutjäsning blir snabbnedfryst.

Butiken tinar sen brödet, låter det slutjäsa och bakar det sedan i ugnen precis som mamma gör hemma.

Butikspersonalen ska gå en kurs hos Bonjour där de får baka själva och lära sig hur viktigt det är med tidsschemat kring upptining, jäsning och gräddning. Görs det rätt så märker du ingen skillnad gentemot om det bakats som vanligt.

Bonjour gör även kontroller av butikerna, men bäst är helt enkelt att klaga till dem om butikens bröd är undermåligt. Då brukar det snabbt bli ändring.
Citera
2023-12-03, 18:37
  #14
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Hur mycket bullar äter TS egentligen om det ska bli farligt att äta godkända tillsatser som är rigoröst kontrollerade?

Jag skulle oroa mig mer för sockret om jag var en extrem storkonsument av bullar...
Citera
2023-12-03, 19:19
  #15
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arista
Det är något som förändrats sista åren vad gäller bullar etc som du köper från Coop, Ica etc där de bakat lokalt i deras eget bageri i butiken.

Bullarna är vidriga, vid första tillfälle så kan man tycka de är mjuka och härliga men efter några dagar märker man att de är ju lika härligt mjuka och saftiga efter några dagar och tycker det är nästan vidrigt äta då dom förmodligen pumpat bullarna fullt med tillsatsmedel och annan kemisk smörja så att de aldrig blir gamla.

Vad är detta för bedrägeri som pågår hos dessa matkedjor idag, jag förstår ju att det handlar om profit från handlarna och normala bullar blir ganska torra dagen efter man bakat vilket i ga kunder skulle förstås köpa.

Men detta är rent farligt då de medvetet gör människor sjuka på sikt då flertalet av dessa kemiska preparat inte är bra för kroppen.

Det får vara slut på denna processade mat man säljer.

Varför klagar inte fler eller är folk så korkade idag att de tycker det är mysigt fluffigt bröd fullt med kemiskt skit?
Beror på vart du handlar. Min lokala ICA bakar själva och deras bullar och munkar smakar exakt som för 30 år sedan när jag var barn. Det enda jag också funderar över är de luftiga lussebullarna. De ha inte många frön saffran i sig.
Citera
2023-12-03, 19:27
  #16
Medlem
Haajibs avatar
Jag ska titta på en kartong i morgon och se vad det är för något i bullarna
Citera
2023-12-03, 19:44
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Svara på frågan istället för att tramsa och slingra dig. Du påstår att det innehåller en massa saker - ge då exempel på dessa saker det skulle finnas i. Vad är det som är så svårt?
Det kanske är hemligt din mupp
Citera
2023-12-03, 21:15
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Bonjour, som är en del av Lantmännen/Unibake, är det som står för fikabrödet i ICA-butikerna (och de flesta matbutiker, bensinmackar och kiosker)

Bagerierna ligger i Sverige och recepten är de samma som när din mamma bakar bullar. Skillnaden är att det innan slutjäsning blir snabbnedfryst.

Butiken tinar sen brödet, låter det slutjäsa och bakar det sedan i ugnen precis som mamma gör hemma.

Butikspersonalen ska gå en kurs hos Bonjour där de får baka själva och lära sig hur viktigt det är med tidsschemat kring upptining, jäsning och gräddning. Görs det rätt så märker du ingen skillnad gentemot om det bakats som vanligt.

Bonjour gör även kontroller av butikerna, men bäst är helt enkelt att klaga till dem om butikens bröd är undermåligt. Då brukar det snabbt bli ändring.

På detta sätt arbetar många små bagerier också (kanske också stora). Perfekt sätt att kunna ha ett större utbud varje dag!
Citera
2023-12-04, 14:42
  #19
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arista
Det fattar du väl själv att en bulle som är mjuk och saftig i en vecka inte är bakad med naturliga ingredienser eller är du så korkad så du tror det?
Skrev jag någonsin något som indikerade det? Nix. Varför hittar du på en massa strunt istället för att bemöta det jag skrev?
Citera
2024-03-21, 22:36
  #20
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Bonjour, som är en del av Lantmännen/Unibake, är det som står för fikabrödet i ICA-butikerna (och de flesta matbutiker, bensinmackar och kiosker)

Bagerierna ligger i Sverige och recepten är de samma som när din mamma bakar bullar. Skillnaden är att det innan slutjäsning blir snabbnedfryst.

Butiken tinar sen brödet, låter det slutjäsa och bakar det sedan i ugnen precis som mamma gör hemma.

Butikspersonalen ska gå en kurs hos Bonjour där de får baka själva och lära sig hur viktigt det är med tidsschemat kring upptining, jäsning och gräddning. Görs det rätt så märker du ingen skillnad gentemot om det bakats som vanligt.

Bonjour gör även kontroller av butikerna, men bäst är helt enkelt att klaga till dem om butikens bröd är undermåligt. Då brukar det snabbt bli ändring.

Av Bonjours sortiment på ICA så är 12% tillverkat i Sverige. Så du vet
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback