Citat:
Ursprungligen postat av
n.lite
Stannar björnen upp så är det nog inte menat mer än som en skrämseltaktik. Dom gör ofta utfall och rusar mot det dom stör sig på för att skrämma bort det, då kan dom antagligen stanna upp och visa sig stora. Är dom ute för att verkligen attackera så gör dom det direkt, ett rovdjur som är ute efter att döda stannar inte mitt i en attack.
När björnar slåss mot varandra så är det om revir, dom är inte ute efter att döda varandra även om det givetvis händer.
Det där med dokumenterade fall skulle jag vilja ha en källa på. Alla fall jag har hört berättas om av någon som blivit attackerad av björn så har det varit full fart utan några stopp, men visst, kan väl hända att dom som blivit attackerade överdrivit faran och fått det att låta värre än vad det var men det känns rätt osannolikt att samtliga fall skulle överdriva på exakt samma sätt. Alternativt så har dom missbedömt en "skenattack" för en riktig attack, jag skulle nog själv inte vänta på att avgöra om det är en riktig attack om en björn rusade mot mig faktiskt.
Jag vet inte om du begriper vad jag menar med att stanna upp, visst björnen kan rusa mot dig i full fart men i skedet att den faktiskt attakerar bromsar den in precis innan och kliver upp på två ben så som den gör när den slåss mot en annan björn. Där har du en öppning att agera men du bör ha iskalla nerver.
Klart det är skillnad om du lägger benen på ryggen eller kurar ihop till en boll och inte står still som är rådet alla ger.
Kan inte ge någon direkt källa men det står bland annat på wiki "bear attacks" under brown bears. Läst mer tidigare, bland annat att metoden kan skilja sig åt beroende på vilken tid på året attacken inträffar. Nära ide tider har det visat att björnen föredrar attack på alla fyra där den använder käften mer. Men det är under sommartid flest attacker inträffar.
Citat:
In the majority of attacks resulting in injury, brown bears precede the attack with a growl or huffing sound,and seem to confront humans as they would when fighting other bears: they rise up on their hind legs, and attempt to "disarm" their victims by biting and holding on to the lower jaw to avoid being bitten in turn.