Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2023-12-16, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Nu började Hegamon och jag prata om enbart alpint.

Men vi kan ta en genomsnittlig familj som åker lite längd över sportlovet.

Fel glidvalla är ju tokigt så klart. Men varför måste dom ha glidvalla överhuvudtaget? För några som åker max någon vecka per år räcker det väl gott med helt opreparerade belag direkt från fabriken.

Om det inte är påsk och snö som är en månad gammal.

Fästvalla är ju en helt annan historia och då är det väl bättre att satsa allt krut där.

Angående fästvälla och glidvalla. Där håller jag med. Längdåkning är ett intresse jag har och det är lite roligare med skidor som går bra, går det för tungt är det inte kul. Men mycket av det sitter i själva skidan. Ixh visst det blir snabbt hysteriskt med valla hot och det men jag upplever att de flesta är hyfsat rimliga och fattar att skillnaderna inte är så stora (vad gäller glidvallning då). Fel fästvalla är ju förödande både för fäste och glid. Alpint har jag ingen koll på. Åker så sällan och hyr bara något.

Mvh akademiker.
Citera
2023-12-16, 19:45
Medlem
Haha ja. Folk är så jävla besatt av att ha perfekt glid. Men vad dom egentligen behöver är att träna mer!!! Ta sig över dörrstockmila som Norrmän säger. Ut i spåret och träna för fan. Som amatör är träning så mycket mer värt än nån superdyr valla.

Men viktigt ha bra spann på skidorna ochså såklart. Inte va för fet för skien sine😛
Citera
2024-04-05, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Det fattar jag ju att Tesla folket i Täby lägger lika mycket pengar på vallor och prepping av skidor som en normal vintersemester, för två vuxna och tre barn, kostar totalt sett. Även om dom aldrig stått på ett par skidor. Allt annat hade ju varit förvånande.

Men dom är ju långt i från ensamma. En hel del vanligt normalt folk, som annars mår bra psykiskt håller ju också på. Det får inte vara repor i belagen, det ska lämnas in och få skidorna vallade / preparerade eller ha en egen hel jävla låda med grejer, ställningar, strykjärn etc etc och stå och krångla med. Till och med till ungar.

Varför,
Varför,
Varför?

Folk vågar ju inte åka. Merparten slår ju på stoppsvängar, går i från fallinjen eller åker och spänner sig för att det börjar gå för fort.

Jag tänker i första hand på alpinsidan. Men inte på dom som kan åka och utnyttjar hela skidans kapacitet eller på att man fixar stålkanterna.

Men även längdåkare har ju skidor som dom inte vågar åka på. Spolar man fram det här klippet så beror ju majoriteten av alla ikullkörningar på att folk inte vågar åka lika fort som skidorna går.

https://m.youtube.com/watch?v=Wh0tzE6B8t0

Ja vad ska vi diskutera? Håller ni på med sånt här? Gör ni det till ungar som knappt kan åka också? Varför? Vad är fördelen med att ha skidor som går som spjut när man ändå inte kan eller vågar utnyttja farten? Varför lägga halva skidsemestern på att stå och gno på skidor som övriga familjen kan köra ihjäl sig på? Eller ännu värre betala massa dyra pengar för att få skidor dom kan köra ihjäl sig på.
Ja vi arbetare förstår oss inte på dessa akademiker som vill ha bra bromsar och bra däck med gott fäste på sina bilar.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in