Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-05, 03:14
  #1
Medlem
Jag har aldrig smakat på några som jag gillat mer än t.ex. Annas eller Kung Oscars pepparkakor, men samtidigt är det ju ytterst sällan man stöter på andra butiksköpta bakverk eller kakor som man inte kan göra en bättre variant på själv.

Framför allt är det väl själva kryddningen som jag tycker drabbas när man köper pepparkaksdeg eller gör egen. Pepparkakor ska vara tunna, jämnt krispiga och det får gärna vara lite hugg i kryddorna.

Därför, i överflödet av de synnerligen oinspirerade recept som finns på nätet, undrar jag om någon här på Flashback har lyckats få till det och om ni har några bra recept eller tekniktips att dela med er av?

I väntan på svar tänkte jag pröva detta recept av RuneStaxx ifrån förra året. Tror det kan vara en höjdare med ingredienserna i åtanke. Återkommer med resultatet när jag prövat!

Citat:
575-600 g vetemjöl
300 g socker
250 g smör (inte margarin, viktigt)
130 g vispgrädde
125 g mörk sirap
7 g kanel, köp hela stänger och mal själv (äger du ingen bra mortel eller annat verktyg för malning så kör på 8-9 gram färdigmalen kanel)
7 g ingefära
6 g nymalen nejlika
5 g nymalda pomeransskal
5 gram nymalen kardemumma
7 g bikarbonat
3 g nymalen kryddpeppar
2 g nymalen svartpeppar

Rör ihop, plasta in och låt vila 24 timmar eller mer i kylen.
Grädda 8 minuter i 180 grader (baserat på rundlar c:a 5 cm i diameter, tiden kan variera något beroende på tjockleken.)
Citera
2023-12-05, 14:05
  #2
Avstängd
Liberationfronts avatar
Använd grädde
Citera
2023-12-05, 14:16
  #3
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clavicles-Vile
Jag har aldrig smakat på några som jag gillat mer än t.ex. Annas eller Kung Oscars pepparkakor, men samtidigt är det ju ytterst sällan man stöter på andra butiksköpta bakverk eller kakor som man inte kan göra en bättre variant på själv.

Framför allt är det väl själva kryddningen som jag tycker drabbas när man köper pepparkaksdeg eller gör egen. Pepparkakor ska vara tunna, jämnt krispiga och det får gärna vara lite hugg i kryddorna.

Därför, i överflödet av de synnerligen oinspirerade recept som finns på nätet, undrar jag om någon här på Flashback har lyckats få till det och om ni har några bra recept eller tekniktips att dela med er av?

I väntan på svar tänkte jag pröva detta recept av RuneStaxx ifrån förra året. Tror det kan vara en höjdare med ingredienserna i åtanke. Återkommer med resultatet när jag prövat!
jorå, men han glömde salt.
Citera
2023-12-05, 18:53
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
Använd grädde
Självklart ska grädde användas. Vet du vad det åstadkommer specifikt vad det gäller pepparkaksbak?

Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
jorå, men han glömde salt.
Ja, det har du ju rätt i, känns som en viktig tillsats. Verkar dock vara frånvarande från de flesta recept jag kan hitta på nätet. Kan det vara så att smöret bidrar med en tillräcklig mängd? Eller är det bättre att köra på osaltat smör och tilsätta saltet själv?
Citera
2023-12-05, 19:12
  #5
Avstängd
Liberationfronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clavicles-Vile
Självklart ska grädde användas. Vet du vad det åstadkommer specifikt vad det gäller pepparkaksbak?


Ja, det har du ju rätt i, känns som en viktig tillsats. Verkar dock vara frånvarande från de flesta recept jag kan hitta på nätet. Kan det vara så att smöret bidrar med en tillräcklig mängd? Eller är det bättre att köra på osaltat smör och tilsätta saltet själv?


Mer fett? Använder jämt grädde när jag bakar. Eller fet mjölk
Citera
2023-12-05, 21:36
  #6
Medlem
Ett stalltips är att dubbla mängden kryddor i receptet.
Citera
2023-12-06, 02:25
  #7
Medlem
Ekofetts avatar
Och massor med kärlek och ömhet.
Citera
2023-12-07, 03:01
  #8
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clavicles-Vile
Eller är det bättre att köra på osaltat smör och tilsätta saltet själv?
det spelar nog ingen roll. men val av smör är ju viktigt tänker jag.
Finskt smör?
Då blir pepparkakorna godare???
Jo kanske för finskt smör anses bättre än svenskt av en del.
Som inte vet att finskt smör är som svenskt extrasaltat.
Så mitt höftande förslag är extrasaltat smör som smakförstärkare.
Ekologiskt smör från beteskor smakar mer blomma än smör som gjorts från kor som får fabriksfoder(som valio). ger det en rundare blommigare smak? Eller känner inte ens hunden skillnad?
Tror du umami kan vara gott? Eller blir det äckligt då?
Pröva en liten sats och återkom hihi...
Citera
2023-12-07, 03:24
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
det spelar nog ingen roll. men val av smör är ju viktigt tänker jag.
Finskt smör?
Då blir pepparkakorna godare???
Jo kanske för finskt smör anses bättre än svenskt av en del.
Som inte vet att finskt smör är som svenskt extrasaltat.
Så mitt höftande förslag är extrasaltat smör som smakförstärkare.
Ekologiskt smör från beteskor smakar mer blomma än smör som gjorts från kor som får fabriksfoder(som valio). ger det en rundare blommigare smak? Eller känner inte ens hunden skillnad?
Tror du umami kan vara gott? Eller blir det äckligt då?
Pröva en liten sats och återkom hihi...

Ja, får ta och improvisera lite! Skit samma om man sitter på 500 (halvgoda?) pepparkakor liksom, lär ju inte vara svårt att göra sig av med i juletid. Annars har jag mitt kolhydratsbehov i några veckor .

Umami låter intressant, kanske går att uppnå med ister eller talg istället för smör? Vettefan om köttiga pepparkakor låter som en höjdare men någon måste ju ta en för laget och pröva så jag kan offra mig där. Äpplen, citroner och till och med lingon ska tydligen komplementera pepparkakor väl det också, så det kanske blir något man prövar.

Tänk pepparkakor med ister, och sen någon slags färskost/senaps-fusion. Gott? Ytterst tveksamt, men rena julskinks-fikat ju!

Fan nu blir jag taggad!
Citera
2023-12-07, 03:28
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekofett
Och massor med kärlek och ömhet.

Degen får kärlek om den så förtjänar det, ibland behöver den disciplin och några slag. Blir sällan lika arg som när jag jäst typ bröddeg i 24 timmar och så är det för lite mjöl och det klibbar fast i bänkhelvetet och skiter sig och far åt skogen. Tvi!
Citera
2023-12-07, 03:37
  #11
Medlem
psykoshippiens avatar
Grädde. Riktigt smör och vettig knådning. Ingefärapulver.
Citat:
Ursprungligen postat av Clavicles-Vile
J
Tänk pepparkakor med ister, och sen någon slags färskost/senaps-fusion.
Fy satan, det låter svingott.
__________________
Senast redigerad av psykoshippien 2023-12-07 kl. 03:39.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback