Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-08, 16:51
  #1
Medlem
BarnsligaBengts avatar
SNES Mini går ju inte att köpa officiellt längre och på begagnatmarknaden är det ockerpriser.

Då känns det ju minst sagt lockande att glida in på till exempel Prylstaden och köpa en SNES Mini för 799 med 600 inbyggda spel. Antar att det är fejk från Kina men ändå.

Finns det några nackdelar med detta? Hade ni köpt denna om ni var ute efter en SNES Mini idag?

https://www.prylstaden.se/super-mini...oller-600-spel
Citera
2023-12-08, 17:02
  #2
Medlem
Dålig grafik, typ
Citera
2023-12-08, 17:11
  #3
Medlem
jonte500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
SNES Mini går ju inte att köpa officiellt längre och på begagnatmarknaden är det ockerpriser.

Då känns det ju minst sagt lockande att glida in på till exempel Prylstaden och köpa en SNES Mini för 799 med 600 inbyggda spel. Antar att det är fejk från Kina men ändå.

Finns det några nackdelar med detta? Hade ni köpt denna om ni var ute efter en SNES Mini idag?

https://www.prylstaden.se/super-mini...oller-600-spel
Vad menar du med ockerpris? Kollade Tradera lite snabbt, och där kan du "köpa nu" för 1390, tror jag betalade mer än så för mitt nya när det fanns i butiker.
Citera
2023-12-08, 18:01
  #4
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte500
Vad menar du med ockerpris? Kollade Tradera lite snabbt, och där kan du "köpa nu" för 1390, tror jag betalade mer än så för mitt nya när det fanns i butiker.

Det fanns nytt för 790 första året enligt Prisjakt. Låter mer som du råkade ut för en av alla återförsäljare som också utnyttjade bristen och tog ockerpris.

Ca 790 var Nintendos rekommenderade pris och då känns det ju lite segt att betala dubbla det för en begagnad 5 år gammal konsol.
Citera
2023-12-08, 18:05
  #5
Medlem
tomatlarss avatar
Det är att köpa grisen i säcken. Många av kina kopierna är bara dålia emulatorer. Ska du köpa en kopia måste du forska lite och se så det är en okej kopia du köper och även då är det inte säkert du får exakt det du har beställt.

jag skulle köpa en Raspberry Pi 4 för ungefär samma pris (800kr) och köra en snes emulator på den istället. Då har du även en plattform för andra funktioner också.
__________________
Senast redigerad av tomatlars 2023-12-08 kl. 18:09.
Citera
2023-12-08, 18:11
  #6
Medlem
jonte500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Det fanns nytt för 790 första året enligt Prisjakt. Låter mer som du råkade ut för en av alla återförsäljare som också utnyttjade bristen och tog ockerpris.

Ca 790 var Nintendos rekommenderade pris och då känns det ju lite segt att betala dubbla det för en begagnad 5 år gammal konsol.
Ja, fast vill du ha den?

Jag kan ju inte förvänta mig att köpa nån "amerikanarbil" för "nypris då", utan jag får nog betala det dubbla. Eller fyrdubbla, minst.

Jag köpte mitt SNES Mini när prishöjningen hade kommit, som du ser på priskurvan.
Citera
2023-12-08, 18:24
  #7
Medlem
Jag hade köpt den, kontrollerna ser bra ut, man måste ha dom för att få rätta känslan.
Men jag vet inte hur stora dom är, är det originalformatet på dom? Lång sladd ?

Köp innan Nintendo själva ser sidan och den försvinner.
Citera
2023-12-08, 18:59
  #8
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Varför inte beställa den själv från Kina för runt 240 kr?
https://www.aliexpress.com/item/1005005306358148.html

Problemet är mest att spelen som ligger på maskinen förmodligen är av NES-kvalitet och har flertalet dubbletter. Sedan kan dessa maskiner innehålla spyware, Android-TV-mojänger från Kina har visat sig ha just detta.
Om du inte kan hacka maskinen och lägga in din egen mjukvara och spel hade jag hellre kört på en Raspberry Pi, som någon annan föreslog. Lite mer att pilla med för att det ska vara färdigt att köra, men det bör finnas många och bra guider på nätet. Annars är det originalet SNES Mini som gäller.
Kontrollerna på Kina-kopian kommer säkerligen heller inte vara av alls samma kvalitet som hos originalet.
Citera
2023-12-08, 20:31
  #9
Medlem
Alternativet billigast då-
Ta hem en emulator till den plattform du vill ha = 0 kr
finns till datorer, spelkonsoler, telefoner, e.t.c. Den mest kända emun för SNES är Snes9x

Hämta BIOS och SNES spelen på ett väldigt känt ställe = 0 kr

+ tillkommer kostnad för kontroller

Kontroller är det enda som är kvar, att spela med tangentbord
eller dra och peka på touchskärmen "suger"
Citera
2023-12-11, 19:45
  #10
Medlem
Elementarts avatar
Jag hade nog inte köpt en kopia från Kina, då hade jag nog hellre bara emulerat det hemifrån på datorn eller chromecast. Och sedan köpt en Super Nintendo handkontroll som går att koppla in via USB. Det brukar finnas bra kopior på just handkontrollerna.
Citera
2023-12-11, 20:45
  #11
Medlem
brianmolkos avatar
Såg en video på Youtube med någon som testade en massa kopior på TV spel, han sa att han alltid körde med egen AC adapter universal, istället för den som följde med för en sådan kunde vara av dålig kvalité och en brandfara, så visade han inuti någon, som såg kasst gjord ut...
Så om du köper köp till någon ac adapter som är C märkt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback