• 1
  • 2
2023-12-12, 06:08
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Vet inte folk vad en vanlig radio är, numera?

FM-bandet skulle ju läggas ner, 2022 senast jag hörde något. Vet man mer om när det är dags?

De planerna har man laggt på is, skulle bli för kostsamt bl.a.
Citera
2023-12-12, 14:31
Medlem
Limma skinkbits avatar
All intressant och vettig traditionell hemelektronik hittar man på loppis eller tradera numera... Elgiganten, Netonnet mfl vet väl knappt ens vad en radio är.

Sony, Sangean, Philips och Panasonic har gjort bra grejer. För en hundring eller två bör TS kunna hitta en vettig radio med digital display och lagom stor högtalare.
Citera
2023-12-12, 14:36
Medlem
Limma skinkbits avatar
Jag var förresten själv ute efter en aktiv högtalare för ett tag sen men det slutade med att jag köpte mig en bättre begagnad gammal hederlig radio, de har faktiskt sina fördelar.

(FB) Aktiva hötalare med line in?
Jag köpte en begagnad FM-radio istället och förundras över hur jävla enkelt det är att hantera en sådan.
Ingen bluetooth-parkoppling. Inga lösenord. Inga batterier som behöver laddas. Inga appar som riskerar att sluta stödjas av tillverkaren. Inga uppdateringar att installera. Behöver inte Wifi. Startar direkt utan fördröjning. Ingen bildskärm med menyer och undermenyer i flera nivåer, istället fysiska knappar. Behöver ingen mobiltelefon eller surfplatta för att fungera
Citera
2023-12-13, 20:02
Medlem
Jag köpte en sådan här för ett tag sedan och jag är nöjd: https://www.power.se/tv-och-ljud/hog...tra/p-1064734/

Den har både DAB+, FM, internetradio och Bluetooth. Just denna modell är ju en rätt så stationär modell (kan ej gå på batteri) men Power har många olika modeller av detta märke.

Det är ofta nedsatt pris så det finns ingen anledning att köpa till ordinarie pris. Jag köpte min för ca 1600 kr (ordinarie pris 2999 kr).
Citera
2023-12-13, 21:11
Medlem
Vitiss avatar
Citat:

FM-bandet skulle ju läggas ner, 2022 senast jag hörde något. Vet man mer om när det är dags?

Jag tror att planen var att det skulle övergå t DAB.
Men planerna lades på is.
Nu svamlar jag, dvs har inte alls på fötter.
Citera
2023-12-13, 21:27
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Det här är en bra radio som jag köpte på hifi-klubben.
Jag behövde en radio till köket som klarade internetradio eller DAB då mottagningen var risig.
Dyr, men har allt man behöver.

https://www.hifiklubben.se/argon-aud...radio3imk2oak/
Citera
2023-12-14, 00:14
Medlem
Flashshits avatar
Citat:

Förhoppningsvis läggs det aldrig ned, det vore ett stort misstag!
Norge har lagt ned det vanliga FM-bandet och kör nu bara DAB.
Det enda som finns kvar på på det vanliga det vanliga FM-bandet är några få privatradiostationer.

I kristider kommer man att ångra brutalt att invånarna har kasserat sina gamla vanliga FM/AM-mottagare.
Citera
2023-12-14, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
I kristider kommer man att ångra brutalt att invånarna har kasserat sina gamla vanliga FM/AM-mottagare.
Precis, det har hela tiden varit min tanke.

Ska ha en gammal mobil liggandes, som FM fungerar på, modellen som håller laddningen en vecka. Ska nog rota fram den, och se till att ha den laddad.
Citera
2023-12-14, 04:17
Medlem
Den bästa radion hittar du i en billig affär. Ju billigare desto bättre brukar det vara.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in