Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2023-12-15, 22:07
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrayHat4u
Ja, det låter som att du har samlat på dig en del erfarenhet kring detta. Ugnsmetoden det har jag aldrig hört, vad för temperatur pratar vi då för att det skall släppa då?

Lödtennet smälter vid +232 C.

Men vanliga ugnar i köket är inte så perfekta att de håller jämn temperatur
utan den svajar förstås beroende på termostatens funktion och känslighet.

Tips är att ta en bit lödtenn och lägga på en bit folie, och sedan stegvis höja temperaturen
tills att man ser att den smälter.

Äldre elektronikprylar brukar ha lödtenn med lägre smältpunkt, cirka +185 C
Citera
2023-12-16, 01:04
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrayHat4u
Ja, det låter som att du har samlat på dig en del erfarenhet kring detta. Ugnsmetoden det har jag aldrig hört, vad för temperatur pratar vi då för att det skall släppa då?

Man måste förstås först plocka bort alla komponenter som inte tål så hög värme såsom fläktar och annat.
Moderkorten brukar lödas med "våglödning", dvs ett bad med smält lödtenn som kretskortet dras ovanpå det smälta tennet. Eftersom komponenterna bara "ligger ovanpå" kretskortet så vill det till att hela anordningen är 100 % stadig. Annars så glider de bara av kretskortet när det ska svalna.
Citera
2023-12-16, 01:15
  #39
Medlem
Knivur-273s avatar
Haha.

Vi hade en Grekisk person som konfigurerat våra datorer på jobbet. Jag ringde upp honom och frågade vad lösenordet var.
Först ville han inte berätta, men när jag pressade honom, så sade han att det var XSESEMESA, som tydligen betydde något väldigt fult på grekiska, haha.

Han talade sanning, för lösenordet fungerade, haha.

Berätta för mig vad det betyder, jag kan tro att det betyder antingen "fitta" eller "hora", haha.

Jag skulle personligen aldrig drömma om att välja ett snuskigt eller fult lösenord, skulle jag arbeta med datorer i Grekland, det vore under min värdighet.

Troligare något vackrare, i kombination med några siffror.

SigurdRing825, skulle varit vackert för dem, ett lösenord jag kan försäkra herrskapet att jag aldrig någonsin använt.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2023-12-16 kl. 01:35.
Citera
2023-12-16, 08:29
  #40
Medlem
zixls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan

Jag hade nog snarare testat ugnsmetoden. Lägg in det i ugnen tills lodet smälter. Ta bort chippet. Placera det nya chippet exakt som det gamla var och in och grädda det i ugnen igen. Problemet är ju att allt lossnar då. Så man får vara väldigt försiktig.
Jag har reflowat ett gammalt videokort på detta sätt med gott resultat, tror dock att det kanske inte är en stabil metod i längden :-)
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in