2023-12-13, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Irwin.r.schyster
Arbetare är korkade så även de flesta akademiker. Varför får korkade människor vara politiker?

Skulle vara krav på en master inom företagsekonomi för att få vara politiker.

Vad har åkesson för utbildning? Vad har kärringen från V för utbildning osv, ingen alls?

Bara bönder o arbetare man baxnar.
Åkesson har pluggat stats-kunskap på Lunds universitet, dvs Sveriges och ett av Europas främsta universitet. Men utbildningar är knappast vad som gör dig intelligent. Detta gäller framförallt idag då universitet fungerar som vänsterliberal-indoktrinering. De mest korkade människor jag har lyssnat på, är människor med utbildningar från Harvard osv. Jag struntar totalt i vad du har för utbildning, om du tror att det inte finns enorma skillnader mellan män och kvinnor, då är du inte intelligent.

Jag håller dock med om att det borde finnas både en åldersgräns (människor under 30 år borde inte få lov att sitta i riksdagen), och någon form av utbildning gällande ekonomi osv, för att få lov att vara med och styra landet.

Saken är dock den, att de politiker du tror styr saker och ting, styr i praktiken inte över ett skit. Det är den ekonomiska eliten (framförallt i USA) som styr Sverige. De politiker som verkligen vill styra, och inte bara vara marionetter åt den ekonomiska eliten, är de politiker som i massmedian kallas för rasister, sexister, fascister osv. Politiker som Trump, Orban, Åkesson, Le Pen, RFK osv. De politiker som framställs som positiva i median, styr inte över någonting i praktiken. De gör exakt vad den ekonomiska eliten säger åt dem att göra, och i utbyte får de stora summor pengar.
Citera
2023-12-13, 11:19
Medlem
BorduriskOfficers avatar
Jag vill ha politiker med yrkeserfarenhet utanför politiken. Sen om det är som svetsare eller professor spelar ingen roll (både arbetare och akademiker behövs), men jag vill inte ha politiska broilers som bara gjort karriär via ungdomsförbundet och måste bita sig kvar i riksdagen för sitt levebröd. En bra politiker kan lämna politiken på stående fot och ha ett civilt yrke att falla tillbaka på.
Citera
2023-12-13, 11:57
Medlem
Reglerna för att få vara politiker skulle vara samma som för att rösta dvs att man äger x antal hektar mark eller betalar x antal prisbasbelopp i skatt. De sämsta skulle nog försvinna då.

I övrigt ganska opassande att kalla andra korkade, oftast när man hör sådant från någon så tillhör de kategorin medelmåttor med felaktig självbild.

Edit: Sen måste man ha gjort värnplikten givetvis för att få både rösta och för att vara valbar.
Citera
2023-12-13, 12:00
Medlem
Tradens avatar
Haha, tråden kändes legitim tills jag läste "Master i företagsekonomi"
Citera
2023-12-13, 12:34
Medlem
Problemet med många som vill ha folk med höga utbildning ska bestämma visades när en lista över de bäst utbildade riksdagsledamöterna listades för några år sen. Ca hälften var Miljöpartister. Och är nog få på flashback inklusive mig som tycker att vi hade haft ett ultimat samhälle om MP hade egen eller tillsammans med C majoritet.

Utbildning gör inte att du vet vad som är bäst för samhället.
Citera
2023-12-13, 14:22
Medlem
Cindells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irwin.r.schyster
Varför får arbetare vara politiker?

För att representera arbetare.
Citera
2023-12-13, 14:24
Medlem
Vem har varit arbetare då?
Citera
2023-12-13, 14:39
Medlem
Banditas avatar
Jag blir gärna representerad av andra människor som har erfarenhet av vanliga Svenssonkneg. Jag vill inte representeras av någon som glidit på en räkmacka genom livet och inte har en susning om livet utan silversked i munnen.
Citera
2023-12-15, 20:26
Frågan som du borde ställa är varför en viss andel av politikerna inte måste vara arbetare, gärna också bönder, lärare, företagare mm.

De Gaulle ville ju ha en senat av sådana i alla fall som skulle granska allt som riksdagen framförde men utan möjligheten att själva framföra saker.

Bra ide. Det ska ju vara en representativ demokrati. Inte en politikerklass som inte representerar någon.
Citera
2023-12-15, 20:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EmMEw0w93
Du behöver bara bli en Frimurare och hålla dig till reglerna.

Sen måste ni förstå att en politiker inte styr en nation, en politiker är en förmedlare och heat/backlash taker för den dolda handen.
Känner du många arbetare som är frimurare?
Citera
2023-12-16, 08:24
Medlem
Naturligtvis är yrkespolitiker bäst som har så lite personlig erfarenhet av vanliga människors liv och vardag som möjligt. Politiskas broilrar och påläggskalvar som lever och drivits upp i en skyddad verkstad. När de tröttnat på politiken eller inte längre lyckas bli invalda kan de bli styrelseproffs, rådgivare, landshövding eller direktör. (Ironi)
Senast redigerad av fantomsmurfen 2023-12-16 kl. 08:53.
Citera
2023-12-17, 02:14
Medlem
EmMEw0w93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Känner du många arbetare som är frimurare?

Nej, men de som vill uppnå viktiga positioner blir det. Jag däremot känner ingen i mina kretsar som vill bli det, alla i mina kretsar är efterblivna.

Jag själv hade kunnat bli det men jag känner inte för att dyrka djävulen. Jag själv vet att livet inte varar för evigt. Även om jag skulle uppnå en viktig position så vet jag om att det inte varar för evigt.
Senast redigerad av EmMEw0w93 2023-12-17 kl. 02:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in