Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-13, 09:58
  #1
Medlem
PyroPelles avatar
Hej!

Har en TCL 98" C735, en fantastisk pjäs som hänger på väggen hemma! Har dock lagt märke till att den har ett svagt pipande/vinande ljud, vet inte om det kallas "coil whine" på engelska? Vet inte om det fanns från början men och hör det inte när ljudet från tv:n är på, bara när det är tyst runt omkring.

Ljudet kan ha funnits från början och det är väldigt lågt, dock svårt att sluta tänka på när man väl lagt märke till. Var ett helvete att få hem den och upp på väggen, orkar fan inte reklamera den just nu och risken är ju att det är ett ljud som finns på alla av denna modellen?

Är det vanligt att det finns ett svagt pipande/vinande ljud från en sån här tv? Är som sagt väldigt lågt och hörs inte när ljudet från annat på tv:n är på, har dock lätt för att störa och hänga upp mig på saker.
Citera
2023-12-13, 12:41
  #2
Medlem
NewDawnFadess avatar
Fan vet om det hjälper, men prova att vända på stickkontakten.
Citera
2023-12-13, 15:37
  #3
Medlem
Limma skinkbits avatar
Skulle kunna vara någon resonans i en spole eller transformator i nätdelen. På tjock-tv:ns tid var detta ett vanligt problem. Linjefrekvensen som var 15625 Hz kunde få vissa komponenter att vibrera. Just på spolar och transformatorer brukade man lösa det med nagellack...

Det är möjligt att samma trick kan fungera även i dag men om det är en ny TV med garanti så rekommenderar jag inte TS att försöka sig på detta själv.
Citera
2023-12-13, 16:30
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PyroPelle
Hej!

Har en TCL 98" C735, en fantastisk pjäs som hänger på väggen hemma! Har dock lagt märke till att den har ett svagt pipande/vinande ljud, vet inte om det kallas "coil whine" på engelska? Vet inte om det fanns från början men och hör det inte när ljudet från tv:n är på, bara när det är tyst runt omkring.

Ljudet kan ha funnits från början och det är väldigt lågt, dock svårt att sluta tänka på när man väl lagt märke till. Var ett helvete att få hem den och upp på väggen, orkar fan inte reklamera den just nu och risken är ju att det är ett ljud som finns på alla av denna modellen?

Är det vanligt att det finns ett svagt pipande/vinande ljud från en sån här tv? Är som sagt väldigt lågt och hörs inte när ljudet från annat på tv:n är på, har dock lätt för att störa och hänga upp mig på saker.
Hade samma problem. Låter ej tv stå på "stand by". Kopplade tv till strömbrytare med avstängning. Helt avstängd låter den ingenting. Knäpper på tv med stortån, då kontakt avbrytare ligger på golvet.
Citera
2023-12-13, 19:53
  #5
Medlem
PyroPelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmliv
Hade samma problem. Låter ej tv stå på "stand by". Kopplade tv till strömbrytare med avstängning. Helt avstängd låter den ingenting. Knäpper på tv med stortån, då kontakt avbrytare ligger på golvet.
Ok! Ja det är ju ett alternativ, dock om det är någon riktigt tyst scen i film/serie så kan jag plocka upp ljudet. Men så satans drygt att få in denna 98" i hemmet och upp på väggen, tänkte att jag aldrig skulle flytta ut p.g.a. denna! Får se om jag orkar reklamera eller om det är ett acceptabelt ljud/finns på alla dessa modeller.
Citera
2023-12-13, 19:55
  #6
Medlem
PyroPelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewDawnFades
Fan vet om det hjälper, men prova att vända på stickkontakten.

Hmm, ok! Har den i en förlängningssladd just nu, kan prova vända på båda. Allt som kan hjälpa är värt det, får ångest av bara tanken att släpa in en 98" tillbaka till butiken..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback