Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-14, 14:35
  #1
Medlem
Har fått erbjudande från både ett konsult och produktbolag och har lite svårt att välja. Konsultbolaget har för tillfället lite knapert om uppdrag men förväntar sig att det kommer ändras nästa år, tills dess kommer jag antingen få sitta bänk eller köra på ett QA-uppdrag (Är egentligen utvecklare med bakgrund i QA). Produktbolaget är stabilt och väletablerat men får någon tusenlapp mindre betalt och får längre att pendla.

Hur hade ni tänkt? Hur ser det ut för er som har konsultroll just nu?
Citera
2023-12-16, 20:33
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AverageTuesday
Har fått erbjudande från både ett konsult och produktbolag och har lite svårt att välja. Konsultbolaget har för tillfället lite knapert om uppdrag men förväntar sig att det kommer ändras nästa år, tills dess kommer jag antingen få sitta bänk eller köra på ett QA-uppdrag (Är egentligen utvecklare med bakgrund i QA). Produktbolaget är stabilt och väletablerat men får någon tusenlapp mindre betalt och får längre att pendla.

Hur hade ni tänkt? Hur ser det ut för er som har konsultroll just nu?

Hade personligen valt att jobba på något säkert i dessa tider med högkonjunktur. Det som kan hända är att du kritar på för konsultbolaget och de släpper dig efter någon månad, sen står du där utan jobb. Sedan kommer du göra QA som kanske inte gör dig till en bättre utvecklare. Som sagt kolla på det du har idag, inte vad de lovar efter ett år.

PS. Är student själv som ska ta examen i sommar så ta det jag säger med en nypa salt.
Citera
2023-12-17, 13:04
  #3
Medlem
Nu vet jag inte hur gammal du är eller hur många år av erfarenhet du har. Men jag hade lätt tagit produktbolaget. Dels för att det är stabilt och du kan vara säker på att spendera minst ett år eller två där av din karriär. Dels handlar det också till stor del om vilken av dessa roller som gör att du utvecklas mest. Det är inte alltid viktigast vad du har för lön för tillfället, utan det viktigaste är vad som kan ta dig till ditt mål. Ta alltid det som är bäst och säkrast för din utveckling och för ditt CV.
Citera
2023-12-20, 14:02
  #4
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Jag har mestadels jobbat för produktbolag (ca 20 år totalt), var en kort tid konsult (ca 1,5 år) via ett konsultbolag.

Personligen trivs jag bäst på produktbolag, av flera anledningar en är just det med säkerhet, inte för att jag direkt någonsin känt någon oro för att bli uppsagd på konsultuppdrag men det jag saknade mest när jag var konsult var just gemenskapen, det beror naturligtvis en stor del på var du hamnar på uppdrag men en del bolag behandlar konsulter som de är anställda, medans andra ser dom mer som inkräktare.

Och det är kanske inte jättekul att sitta och jobba medans alla andra har julfest eller team aktiviteter i rummen bredvid.
Men visst du har nog och liknande aktiviteter då och då med dina konsultkollegor men för mig var det till största del främlingar som jag aldrig sett tidigare, utöver det så har jag personligen svårt för just det jag upplevt som ett gemensamt drag för många konsulter oavsett de är egenföretagare eller anställda av ett konsultbolag, att de ska framhäva sig själva, det liksom skramlar mer än vad det presterar i många fall.

Det de flesta lyfter fram som det bästa med konsulterande är att det är omväxlande och osv, det kan det säkert vara personligen satt jag under hela den tid jag var konsult på samma uppdrag, även om mina arbetsuppgifter var väldigt flexibla och omväxlande och mitt uppdrag gick delvis ut på att så snabbt som möjligt färdigställa ett påbörjat embryo till en färdig produkt, den andra delen fick jag jaga buggar i sådant som andra gjort som inte fungerade (och ofta antingen lösa buggen själv eller göra en workaround tills den var lagad, om det var tredjepartskod som problemet låg i).

Men med det försöker jag inte påvisa det var omväxlande, för ärligt talat har jag gjort sådant till stor del hela mitt yrkesliv, jag fick efter drygt ett år ett erbjudande från ett produktbolag som var så bra att jag accepterade (och sen har det hänt igen ett flertal gånger) men jag har jobbat i produktbolag sedan dess och jag trivs bättre med det överlag, men jag kan tänka mig det beror helt på vad man hamnar på för positioner och produkter, jag har kanske haft tur på det sättet som gör att jag uppskattar produktbolag mer, men det finns så klart nackdelar med det också och nackdelarna tenderar att bli fler ju större bolaget är och beroende på vilken nationalitet som ägarna har så kan du också ha olika erfarenheter.

Min rekommendation är att i alla fall undvika det absolut största och minsta bolagen om man satsar på produktbolag, de minsta brukar vara flexibla och varierande i uppgift men de tenderar att ha låga löner och i bland väldigt kurskänsliga.
De största brukar vara så inflexibla att man blir irriterad över alla idiotiska processer och moment 22 situationer man kan hamna i.

Och ta anställning för ett konsultbolag någonsin igen är väldigt långt borta för mig, dels av anledningar lyfta ovan men också för det stör mig enormt mycket hur mycket de tar betalt för dina tjänster mot vad du som arbetare får, men visst det är en smaksak och det är självfallet kundens problem egentligen, men jag tycker samtidigt det förstör branschen...
Citera
2023-12-21, 13:41
  #5
Medlem
Purpurhaegers avatar
Givet att produktbolaget är stabilt och har bra ekonomi skulle jag välja det över konsultbolag alla dagar i veckan. Du kan göra karriär där och du får stabilitet och trygghet, och du slipper redovisa vad du gör varje timme som en konsult måste göra. Enligt min erfarenhet är det dock mycket svårare (fler och omständigare intervjuer/tester) att få jobb på produktbolag än konsultbolag.

Själv har jag mest använt konsultbolag som tillfällig anställning medan man letar efter något bättre.

Sedan finns det bra konsultbolag också, tex HiQ tror jag är ett sådant, som lägger stora resurser på att utveckla kompetens och teamkänsla hos sina medarbetare. Där kanske man är motiverad att fortsätta jobba som konsult år efter år. Någon annan får uttala sig om det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback