Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-12-16, 15:31
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Hur föddes Sverige ur ett blodbad?

well du, jag menade rent allmän då jag skrev blodbad...de flesta nationer har fötts ur någon slags kamp om vem/ vilka som ska styra.
Vill du ha något mer specifikt som gäller just Sverige så är du ju många som sätter tidpunkten då Sverige blev just Sverige i samband med Gustav Vasa och att vi gick ur Kalmarunionen, och detta föregick ju av ett blodbad allmänt känt som Stockholms blodbad.
Citera
2023-12-16, 15:53
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
well du, jag menade rent allmän då jag skrev blodbad...de flesta nationer har fötts ur någon slags kamp om vem/ vilka som ska styra.
Vill du ha något mer specifikt som gäller just Sverige så är du ju många som sätter tidpunkten då Sverige blev just Sverige i samband med Gustav Vasa och att vi gick ur Kalmarunionen, och detta föregick ju av ett blodbad allmänt känt som Stockholms blodbad.

Sverige existerade vid Stockholmsblodbad. Man bröt sig ur Kalmarunionen, men Sverige existerade.

Vi fick vår nuvarade konstitution, men Sverige och svensken har funnits mycket längre än så.

Stockholms blodbad var inte mycket att snacka om.

ja, eller ni däruppe fick en ny konstitution.
Citera
2023-12-16, 15:57
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Sverige existerade vid Stockholmsblodbad. Man bröt sig ur Kalmarunionen, men Sverige existerade.

Vi fick vår nuvarade konstitution, men Sverige och svensken har funnits mycket längre än så.

Stockholms blodbad var inte mycket att snacka om.

ja, eller ni däruppe fick en ny konstitution.

Ok så när lägger du datumet för Sveriges födelse?
kan lova dig att även det datumet försiggås av nån form av blodbad.
Citera
2023-12-16, 16:52
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Ok så när lägger du datumet för Sveriges födelse?
kan lova dig att även det datumet försiggås av nån form av blodbad.

När gör du det?

Vad fanns innan Wasa, fanns inget Sverige då?

Fanns det bara ett vakuum?
Citera
2023-12-17, 01:48
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
När gör du det?

Vad fanns innan Wasa, fanns inget Sverige då?

Fanns det bara ett vakuum?

Nation är ett relativt nytt begrepp/ idé. tidigt 1800 tal typ. Innan så tänkte inte folk som en nation utan de tänkte by, landskap. Med andra ord man sa sig inte vara svensk utan gotlänning ex. eller dalmas eller från Birka.

Sverige blev en självständig stat under Vasa. Innan dess så var det ju en herrans massa småkungar som bråkade i det område vi idag kallar Sverige, samt som sagt en union.

Personligen sätter jag inget fixdatum för när Sverige blev Sverige, utan är väl som det mesta annat en luddig och långsam process som mognar i människors medvetande.
__________________
Senast redigerad av Merapi 2023-12-17 kl. 01:54.
Citera
2023-12-17, 08:28
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nation är ett relativt nytt begrepp/ idé. tidigt 1800 tal typ. Innan så tänkte inte folk som en nation utan de tänkte by, landskap. Med andra ord man sa sig inte vara svensk utan gotlänning ex. eller dalmas eller från Birka.

Sverige blev en självständig stat under Vasa. Innan dess så var det ju en herrans massa småkungar som bråkade i det område vi idag kallar Sverige, samt som sagt en union.

Personligen sätter jag inget fixdatum för när Sverige blev Sverige, utan är väl som det mesta annat en luddig och långsam process som mognar i människors medvetande.


Jag tror man tänkte kungadöme?

Jag tror du tänker på nationalstat kanske?

Precis som andra urinvånare så kom samhället att växa fram organiskt.

Vad gäller starten av Sverige så tänker många på när den första kungen blev godkänd av påven som kung av Sverige. Erik Segersäll var den första krönte kungen av Sverige på 900-talet, men det fanns förstås hedniska och okrönta hövdingar innan dess.

Det är väl inte påven som bestämmer om Sverige finns eller inte?

Som vanligt förminskar och svartmålar du, och du är dålig på vår historia. Kanske du skulle läsa en bok.
Citera
2023-12-17, 18:05
  #19
Moderator
Strix m/94s avatar
Tråden handlar om Frankrike - Inte om svensk historia. Här sätter vi streck för det sidospåret.

Strix/Mod
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback