• 1
  • 2
2025-01-09, 14:10
Medlem
GreenTentacle75s avatar
Måste plocka upp tråden igen. Är mycket bättre i min depression och har inte så mycket ångest längre. Bra så.

MEN denna morgonångest plågar mig fortfarande. Somnar å sover ofta ok men vaknar fortfarande mellan 5-6 och mår pyton. Går jag upp och ut med hunden, äter går till jobbet så klingar det av. Så det är inte katastrof längre men sjukt påfrestande.

Jag har mätt kortisol i saliven ett antal gånger per dygn och jag har snarare lågt kortisol på morgonen å högre än normalt sen eftermiddag för att sedan gå ner till normalt på kvällen igen.

Vad är det som driver upp ångesten då om det inte är kortisolet?

Har testat allt mellan möjligt som aminosyror, örter, 5htp osv. Men inget biter.
Citera
2025-01-10, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreenTentacle75
Jag har mätt kortisol i saliven ett antal gånger per dygn och jag har snarare lågt kortisol på morgonen å högre än normalt sen eftermiddag för att sedan gå ner till normalt på kvällen igen.

Vad mäter du med? Länk till produkt? Är den tillförlitlig?
Citera
2025-01-10, 18:48
Medlem
"Slutsats
Morgonmätningar av kortisol verkar inte skilja ut patienter med utmattningssyndrom från friska kontroller och morgonkortisolet verkar inte heller förändras under behandlingen. Nivåerna av kortisol i saliven när man vaknar på morgonen och efter 15 minuter är alltså inte lämpliga markörer för utmattningssyndrom. Att genomföra sådana mätningar i diagnostiskt syfte är därför inte meningsfullt eftersom morgonkortisolet generellt inte avspeglar om man lider av utmattningssyndrom, och heller inte hur allvarliga symptomen är."

https://www.vgregion.se/ov/ism/isms-...l-pa-morgonen/
Citera
Igår, 09:22
Medlem
GreenTentacle75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murre87
"Slutsats
Morgonmätningar av kortisol verkar inte skilja ut patienter med utmattningssyndrom från friska kontroller och morgonkortisolet verkar inte heller förändras under behandlingen. Nivåerna av kortisol i saliven när man vaknar på morgonen och efter 15 minuter är alltså inte lämpliga markörer för utmattningssyndrom. Att genomföra sådana mätningar i diagnostiskt syfte är därför inte meningsfullt eftersom morgonkortisolet generellt inte avspeglar om man lider av utmattningssyndrom, och heller inte hur allvarliga symptomen är."

https://www.vgregion.se/ov/ism/isms-...l-pa-morgonen/

Tack. Men vad är det som ger ångest då?
Citera
Igår, 11:09
Medlem
Citat:
Tack. Men vad är det som ger ångest då?

Jag önskar jag hade svaret. Jag går själv på 100 mg sertralin och 30 mg mirtazapin, men mår väldigt dåligt. Ångest oftast med på fm. Orkeslös och depressiv. Fått remiss till psykiatrin för utredning. Testat flera ssri och snri samt voxra utan att blivit hjälpt. Pågått sen 2018. Är öppen för att testa lamotrigin.
Citera
Igår, 16:17
Medlem
GreenTentacle75s avatar
Citat:
Jag önskar jag hade svaret. Jag går själv på 100 mg sertralin och 30 mg mirtazapin, men mår väldigt dåligt. Ångest oftast med på fm. Orkeslös och depressiv. Fått remiss till psykiatrin för utredning. Testat flera ssri och snri samt voxra utan att blivit hjälpt. Pågått sen 2018. Är öppen för att testa lamotrigin.

Jag har oxå provat olika psykofarmaka och varit hos psykiatrin en sväng. Värre klåpare får man leta efter. De älskar sina preparat och gick därifrån i värre skick än när jag kom dit. Har kommit till insikten att jag lösningen inte finns i pillerburken. Nu mår jag mycket bättre när jag slutat med allt skit. Har kämpat i åratal nu för att bli fri. Har dock fortfarande denna jävliga morgonångest som sagt.
Citera
Igår, 17:05
Medlem
Citat:
Jag har oxå provat olika psykofarmaka och varit hos psykiatrin en sväng

Testade du ngt annan än ssri eller snri?
Vad föreslog psykiatrin?
Citera
Igår, 20:35
Medlem
GreenTentacle75s avatar
Citat:
Testade du ngt annan än ssri eller snri?
Vad föreslog psykiatrin?

De ville köra igenom hela arsenalen inkl. Tricykliska. Tappade helt förtroendet för dem och bestämde mig för att sluta med allt även om det skulle ta åratal att bli fri, vilket det tog.
Citera
Igår, 21:09
Medlem
Du testade aldrig litium, lamotrigin eller quetiapin?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in