Citat:
Ursprungligen postat av
GormDenGamle
Jag tar emot allt info och hjälp jag kan få.
Detta med kamera är jag inte duktig på. Så jag är endast tacksam.
Kameran du länkar till har en 24mp fullformatssensor i 24x35mm-format. Kameran gör alltså i 2.35:1/Cinemascopeläget en crop eller selektiv avläsning av denna, vilket betyder att du i det läget får ut pixlarna från sensorns fulla bredd men bara en dryg tredjedel av höjdens, och du får då alltså i det läget en bild med runt 10 megapixlar.
Om du mest ska filma så gör det ingenting, men om du vill kunna ha så högupplösta stillbilder som möjligt i 2.35:1-format så kommer du få bättre resultat ju mer högupplöst kamera du skaffar. Det är inte en billig kamera, så du kan kanske hitta någon med fler pixlar för det priset.
Anamorfiskt är en smaksak. Själv fattar jag inte dagens fotoentusiasters kärleken till tekniken. Visst var det en sjukt smart teknik för sin tid, men det är omöjligt att filma anamorfiskt utan att också optiskt förstöra bilden och få en bild med asymmetrisk skärpa/upplösning. Det är att med en speciallins förvränga en vidvinkelbild till på en på bredden mindre yta och sedan vid projektion optiskt förvränga tillbaka den igen. Nåt man gjorde back in the day för att kunna spela upp widescreen från mer kvadratiska filmrutor. Numera förvränger man istället tillbaka det digitalt. En teknik som helst borde ha stannat på filmhistoriens grav i min mening, och som inte hör hemma i stillbildsfotografering.