Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-19, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vargtickare
Köp ett anamorfiskt objektiv.
Anamorfiska objektiv finns väl bara med fast brännvidd?
Citera
2023-12-19, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Anamorfiska objektiv finns väl bara med fast brännvidd?

Det finns zoom också. Men känns som hela anamorf-grejen är mer en spelfilmsgrej och inte stillbildsfoto. Och objektiven lär väl börja på 25.000 kr och upp över 100.000 hehe.

Men finns säkert billigare. Inte kollat på ett tag.
Citera
2023-12-19, 12:02
Medlem
Citat:
Det finns zoom också. Men känns som hela anamorf-grejen är mer en spelfilmsgrej och inte stillbildsfoto. Och objektiven lär väl börja på 25.000 kr och upp över 100.000 hehe.

Men finns säkert billigare. Inte kollat på ett tag.
Ja till professionella filmkameror finns det såklart men till stillbildskameror (vilket tråden handlar om) har jag aldrig sett någon sådan zoom. Däremot fasta objektiv.
Citera
2023-12-19, 12:20
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Jag tar emot allt info och hjälp jag kan få.
Detta med kamera är jag inte duktig på. Så jag är endast tacksam.

Kameran du länkar till har en 24mp fullformatssensor i 24x35mm-format. Kameran gör alltså i 2.35:1/Cinemascopeläget en crop eller selektiv avläsning av denna, vilket betyder att du i det läget får ut pixlarna från sensorns fulla bredd men bara en dryg tredjedel av höjdens, och du får då alltså i det läget en bild med runt 10 megapixlar.

Om du mest ska filma så gör det ingenting, men om du vill kunna ha så högupplösta stillbilder som möjligt i 2.35:1-format så kommer du få bättre resultat ju mer högupplöst kamera du skaffar. Det är inte en billig kamera, så du kan kanske hitta någon med fler pixlar för det priset.

Anamorfiskt är en smaksak. Själv fattar jag inte dagens fotoentusiasters kärleken till tekniken. Visst var det en sjukt smart teknik för sin tid, men det är omöjligt att filma anamorfiskt utan att också optiskt förstöra bilden och få en bild med asymmetrisk skärpa/upplösning. Det är att med en speciallins förvränga en vidvinkelbild till på en på bredden mindre yta och sedan vid projektion optiskt förvränga tillbaka den igen. Nåt man gjorde back in the day för att kunna spela upp widescreen från mer kvadratiska filmrutor. Numera förvränger man istället tillbaka det digitalt. En teknik som helst borde ha stannat på filmhistoriens grav i min mening, och som inte hör hemma i stillbildsfotografering.
Citera
2023-12-19, 14:52
Medlem
systems avatar
Citat:
Vad menar du? Att jag ska låna en kamera?
Nej, det menar jag inte.

Provade du länken jag skickade?
Ledde länken till en sida?
Fanns på sidan några stillbilder?
Kan man räkna ut ett bildförhållande om man har tillgång till en stillbild?
Citera
2023-12-21, 09:09
Moderator
Måste passa bättre här.

Hemelektronik, ljud och bild --> Foto, filmproduktion och grafisk design
/Moderator
Citera
2023-12-21, 21:48
Medlem
Citat:
Jag vill börja ta upp mitt intresse med att ta bilder, och utvecklas inom fotografi. Och jag gillar bilder som är tagna i 2.35:1.
Men vilken/vilka kameror är bäst till detta?

Jag har sett på en "Sigma FP". Men jag förstår inte om den öven tar bilder i detta format. Eller bara filmar i detta format.

Budget? Kan tänka mig max 25.000 kr.
Ingen kamera tar bilder i det formatet - det är ett bioformat.
Man använder 35/70 mm film/sensor och en anamorfisk lins. För uppspelning använder man åter en anmorfisk lins på projektorn.

https://www.arri.com/en/camera-syste...morphic-lenses

Men köp en Hasselblad Xpan. Riktigt häftig kamera.
https://www.hasselblad.com/about/history/xpan/
Citera
2023-12-21, 21:50
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Blir inte bilderna sämre då? Alltså att motiv/detaljer från originalfotot försvinner?
Tekniskt sett jo, men moderna kameror har väl sjukt bra upplösning? Vad ska du ha bilderna till? Är det för publicering på nätet så lovar jag (som amatör när det gäller foto) att det har noll betydelse.

Men sen har du ju också faktorn att kamerasensorn inte på något magiskt sätt kan flytta sina pixlar. Ställer du in ett visst format så kommer även kameran att beskära.
Senast redigerad av SvenHelsing 2023-12-21 kl. 21:52.
Citera
2023-12-22, 03:40
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
(...)vilket betyder att du i det läget får ut pixlarna från sensorns fulla bredd men bara en dryg tredjedel av höjdens, och du får då alltså i det läget en bild med runt 10 megapixlar.

Jag kom randomly på att den här detaljen är fel, eftersom det trots allt är video det handlar om, och 4k är den angivna upplösningen för kameran. 4k i Cinemascope är 4096 × 1716 pixlar, dvs 7 megapixel, inte 10. Meningslös detalj att korrigera kanske men jag vill bara se till att jag inte bidrar till att sprida desinformation.
Citera
2024-01-01, 22:04
Medlem
GormDenGamles avatar
Beklagar sent svar. På resande fot under hela julen. Och haft influensan i nio dagar nu. Så jag har inte orkat skriva så mycket. Men tillbaka nu.

Citat:
Ursprungligen postat av with
Jag vet inte hur jag ska förklara detta.

1)
Hämta en bild på nätet helst en 1:1, öppna paint och lek att beskära den.
Klipper du på sidorna -> långsmal vertikalt, se ut som taget med en mobilkamera.
Klipp lite i över och underkant ----> 1.77:1 som dagens TV apparater
Klipp lite mer i över och underkant ------> 2.35:1 långsmal horisontalt, som du vill ha.

2) Kan du med din 2.35 bild göra den 1:1 igen ? Klipp på sidorna, done, Slut på lektionen.

Jag vet inte hur bildsensorn på din kamera ser ut , men kan du ta olika format "beskär" den automatiskt. Det blir ju inte mer pixlar på bredd/höjd för att du väljer ett långsmalt format.

Jag är ingen fotograf, men jag hade frågat handlaren vilket format/ratio utnyttjar bildsensorn maximalt. Han kanske säger 1:1, för sensorn är i det formatet , jag hade tagit alla bilder i det formatet och sen beskärt dom hemma. Jobbigt men man vet vad man får.

Det står att din bildsensor är "Fullformat (24x36)", vilket är nära 4:3. Fråga handlaren om 2:35 funktionen bara är en beskärningsgrej som kameran gör, eller hur får den fram mer pixlar. Fråga han om alla bildformat har samma antal pixlar på bredden
Säger han ja- är det en inbyggd bildbeskärningsfuntion.
Säger han nej, fråga han varför utnyttjas inte bildsensorn maximalt på bredden

Om din bildsensor verkligen är 2:35 är det katastrof, alla andra format du tar kommer du förlora pixlar på bredden, eller också skalar den upp (den hittar på pixlar, som en tv gör), fråga han om det också.

Du har fått mig något att tänka på. Tusen tack för tipsen.

Citat:
Köp ett anamorfiskt objektiv.

Tack för tipset!
Sökte precis på det. Och det verkar vara något för mig.
Citera
2024-01-01, 22:10
Medlem
GormDenGamles avatar
Förlåt för sent svar till er alla. Och tack för att ni tar er tid till att hjälpa mig.

Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Kameran du länkar till har en 24mp fullformatssensor i 24x35mm-format. Kameran gör alltså i 2.35:1/Cinemascopeläget en crop eller selektiv avläsning av denna, vilket betyder att du i det läget får ut pixlarna från sensorns fulla bredd men bara en dryg tredjedel av höjdens, och du får då alltså i det läget en bild med runt 10 megapixlar.

Om du mest ska filma så gör det ingenting, men om du vill kunna ha så högupplösta stillbilder som möjligt i 2.35:1-format så kommer du få bättre resultat ju mer högupplöst kamera du skaffar. Det är inte en billig kamera, så du kan kanske hitta någon med fler pixlar för det priset.

Anamorfiskt är en smaksak. Själv fattar jag inte dagens fotoentusiasters kärleken till tekniken. Visst var det en sjukt smart teknik för sin tid, men det är omöjligt att filma anamorfiskt utan att också optiskt förstöra bilden och få en bild med asymmetrisk skärpa/upplösning. Det är att med en speciallins förvränga en vidvinkelbild till på en på bredden mindre yta och sedan vid projektion optiskt förvränga tillbaka den igen. Nåt man gjorde back in the day för att kunna spela upp widescreen från mer kvadratiska filmrutor. Numera förvränger man istället tillbaka det digitalt. En teknik som helst borde ha stannat på filmhistoriens grav i min mening, och som inte hör hemma i stillbildsfotografering.

Okej. Jag hör vad du säger.
Men vad för kamera rekommenderar du? Kan en Sony Alpha A7 III vara bra? Mycket rea på kameror och objektiv nu.

Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Ingen kamera tar bilder i det formatet - det är ett bioformat.
Man använder 35/70 mm film/sensor och en anamorfisk lins. För uppspelning använder man åter en anmorfisk lins på projektorn.

https://www.arri.com/en/camera-syste...morphic-lenses

Men köp en Hasselblad Xpan. Riktigt häftig kamera.
https://www.hasselblad.com/about/history/xpan/

Jag hade mer än gärna köpt en Hasselblad. Men att ha en Hasselblad som nybörjarkamera, känns lite för mycket. Även kostnaden.

Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Tekniskt sett jo, men moderna kameror har väl sjukt bra upplösning? Vad ska du ha bilderna till? Är det för publicering på nätet så lovar jag (som amatör när det gäller foto) att det har noll betydelse.

Men sen har du ju också faktorn att kamerasensorn inte på något magiskt sätt kan flytta sina pixlar. Ställer du in ett visst format så kommer även kameran att beskära.

Inte enbart publicering på nätet. Men till största del, ja.
Vad kan du rekommendera för kamera då? Jag behöver verkligen hjälp.

Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Jag kom randomly på att den här detaljen är fel, eftersom det trots allt är video det handlar om, och 4k är den angivna upplösningen för kameran. 4k i Cinemascope är 4096 × 1716 pixlar, dvs 7 megapixel, inte 10. Meningslös detalj att korrigera kanske men jag vill bara se till att jag inte bidrar till att sprida desinformation.

Tack för hjälpen.
Citera
2024-01-01, 22:13
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Inte enbart publicering på nätet. Men till största del, ja.
Vad kan du rekommendera för kamera då? Jag behöver verkligen hjälp.
Mitt tips är att om du inte har en någorlunda ok kamera idag och du verkligen inte har en susning om vad du ska välja så bör du sänka din budget rejält. Köp en begagnad för en tiondel av priset. Blir du nöjd så blir du nöjd. Blir du inte det så har du betydligt mer kött på benen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in