Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-19, 13:58
  #1
Medlem
Dusty Circuitss avatar
Hejsan,

Jag skriver detta meddelande mest som en varning till andra då det är försent för min del och jag redan blivit blåst.

Den 14:e oktober fick jag ett sms om att jag beställt en prenumeration på "FCE" till en kostnad av 50kr/vecka. Det följer också med en pin-kod. Kort därefter får jag ett nytt sms från samma nummer där det står att jag startat prenumerationen på "FunClub FCE" och kommer bli debiterad 50kr/vecka.
Jag blockerade avsändaren och tänkte inte mycket mer på det. Men sedan började det synas på fakturan, först 150kr och denna månaden 200kr.

Jag borde ha reagerat på första fakturan men av någon anledning så gjorde jag inte det.

Idag ringde jag min operatör (Tele2) och frågade om vad som stod på. Jag fick till svar att de inte kan göra något utan jag måste själv kontakta bedragarnas "kundservice". Numret till kundservicen är förövrigt kraftigt rödlistat på tex. Hitta.se med över 1000st klagomål. Jag ringde numret ( 0720500350 ) och fick prata med en ganska dryg kille som hävdade att jag hade bekräftat beställningen på prenumerationen via deras "tre stegs system" och därmed var skyldig att betala. Det var uppenbart att det inte skulle gå att få idioten att ändra åsikt så jag bad om att säga upp prenumerationen och lade på. Jag vet att jag inte beställt något.

Förhoppningsvis hjälper detta men jag har även anmält dem till Telekområdgivarna och väntar i skrivande stund på att göra en polisanmälan. Trist att behöva belasta dem med sån här skit men å andra sidan hoppas jag att det kan hjälpa någon annan i längden.

Mitt tips till andra som får det är är att omedelbart kontakta sin operatör och se om de blivit fakturerade. Tyvärr verkar det som att man måste kontakta "kundservicen" och avbeställa prenumerationen också.

Information om sms'en:

SMS 1: 14:e Oktober kl 23.29
Avsändare: 72027
"Du har beställt en prenumeration på FCE. Pris 50 kr (1 sms/vecka). För att bekräfta beställningen ange PIN-kod ****"

SMS 2: 14:e Oktober kl 23.29
Avsändare: 72027
"Du har startat en prenumeration på FunClub. Pris 50 kr/vecka. Skicka STOPP FCE till 72027 för att avsluta. Kundtjänst: +46720500350. Mixcial Global"

SMS 3: 14:e Oktober kl 23.29
Avsändare: 72027
"Du ar en pagaende prenumeration pa Funclub. Pris 50 kr/vecka
http://netsogo.co/d/******************"

* = Jag har censurerat detta pga att jag misstänker att det är knutet till mitt "abonnemang".
Citera
2023-12-19, 16:54
  #2
Avstängd
HubertOlssons avatar
Be banken om nytt kontonummer och spärra ditt gamla. Ange detta som orsak varför du önskar nytt kontonummer. Vet inte om banken bara byter då de kanske vill utreda mer varför du vill byta men börja där. Eller menar du att det kommer på teleräkningen? Säg då upp abonnemanget och skaffa kontantkort.
Citera
2023-12-19, 17:32
  #3
Medlem
Dusty Circuitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertOlsson
Be banken om nytt kontonummer och spärra ditt gamla. Ange detta som orsak varför du önskar nytt kontonummer. Vet inte om banken bara byter då de kanske vill utreda mer varför du vill byta men börja där. Eller menar du att det kommer på teleräkningen? Säg då upp abonnemanget och skaffa kontantkort.

Beloppet är inbakat i fakturan (eller telefonräkningen) från Tele2 och alltså inte kopplat till något kontonummer. Det känns lite orimligt att bli tvungen att behöva göra sådana drastiska ändringar som att byta abonnemangstyp på grund av ett gäng bedragare.

UPPDATERING:

Jag gjorde, som jag skrev innan, en anmälning via ett formulär på Telekområdgivarnas hemsida och fick någon timme senare detta svar:

Hej *******,

Det synes som om den som nyttjat aktuell mobiltelefon har aktiverat någon form av prenumerationstjänst genom tjänsteleverantören NTH. NTH förmedlar tjänster för ett antal olika innehållsleverantörer. De använder kortnumret 72027 och 72008. Deras kundtjänst har nummer 072-0500350.

Tjänsterna brukar aktiveras genom att användaren först skriver in sitt mobilnummer på en beställningssida och klickar på beställning. Då skickar företaget ett sms med information om tjänsten och en pin-kod. Denna kod läser man själv av och skriver in på den nya sidan som kommer upp på nätet och klickar på köp. Därmed sluts cirkeln och tjänsten aktiveras.

Man kan själv när som helst avsluta en prenumerationstjänst. Det gör man genom att skicka ett sms med ordet stopp till det kortnummer som tjänsten förmedlas via. Att skicka stopp-sms är kostnadsfritt. Flera operatörer har lagt in en funktion i abonnemanget som gör att det kommer upp en varningsruta på skärmen när man knappar in ett kortnummer för att skicka ett sms. En ruta som anger att det kan medföra extrakostnader när man skickar sms till nummer i 72-serien eftersom det är den serie som används för premiumtjänster. Gällande regler på detta område anger dock att stopp-meddelanden ska alltid vara kostnadsfria.

Telekområdgivarna (TR) vill försöka hjälpa dig med problemet och vi har kontaktat det ansvariga företaget och begärt en redogörelse för vad som förevarit i ärendet. Företaget kommer även skicka svar direkt till dig. Om du under tiden har några ytterligare frågor kring betalteletjänster rekommenderar vi dig att söka eventuella svar på vår webbplats.

Jag kan informera att en abonnemangsinnehavare kan kontrollera kostnader på sitt abonnemang genom att begära att operatören lägger in en spärr mot betalteletjänster. Denna spärr är kostnadsfri. Det är något som man kan göra om man exempelvis har för avsikt att låta någon annan, exempelvis ett barn, använda ett abonnemang som man är ansvarig för. Spärrarna fungerar oftast så att de förhindrar abonnemanget att ringa 900-nummer eller skicka sms till kortnummer i 72-serien, vilken är den serie som används för premiumtjänster. De brukar däremot inte stoppa redan aktiverade prenumerationstjänster vilka en användare bör avsluta själv, enligt ovan, innan denne aktiverar en spärr. I ärenden som TR förmedlar till företag brukar det inte spela någon roll då företagen närmast utan undantag omedelbart avslutar de tjänster en anmälare har problem med.


Ca fem minuter senare får jag ett mail ifrån info.se@ccsupport.biz med följande svar:

Hej,

Vi fick ett klagomål av TR från dig angående mobilnummer ************

Användaren av detta mobilnummer startade en prenumeration på en portal sida som Fun Club https://mobifever.co/page/*****************

Fun Club erbjuder en unik kombination av premium streaming digitalt innehåll som täcker mobil videor, musik, spel.

Användaren aktiverade tjänsten den 2023-10-14 23:29:18 genom att skriva in mobilnummer på web sidan av appen och trycka på knappen Prenumerera

Efter detta fick användaren ett sms med en PIN kod: Du har bestallt en prenumeration pa FCE. Pris 50 kr (1 sms/vecka). Far att bekrafta bestallningen ange PIN-kod: ****

När användare skev in PIN koden på web sidan, fick han ett sms från 72027: Du har startat en prenumeration pa FunClub. Pris 50 kr/vecka. Skicka STOPP FCE till 72027 for att avsluta. Kundtjanst:+ 46720500350. Mixcial Global

Användaren fick varje vecka sms med påminellse från 72027: Du har en pagaende prenumeration pa Funclub. Pris 50 kr/vecka http://netsogo.co/d/**********

Tjänsten är avslutat den 2023-12-19 12:30:35

Eftersom du är missnöjd med tjänsten, erbjuder vi full återbetalning. Vi ka återbetala debiteringen genom din mobiloperatör, om detta är ok med dig?

m.v.h

--
Nickl*s Sk*ginger


Det låter ju bra men jag har inte direkt något större förtroende för dem.

En Google sökning på ccsupport.biz eller e-postadressen ovan så får man i princip bara träffar på folk som råkat ut för liknande bedrägerier över hela världen.
Citera
2023-12-19, 19:54
  #4
Avstängd
Mirko.Kostelics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dusty Circuits
Hejsan,


SMS 1: 14:e Oktober kl 23.29
Avsändare: 72027
"Du har beställt en prenumeration på FCE. Pris 50 kr (1 sms/vecka). För att bekräfta beställningen ange PIN-kod ****"

SMS 2: 14:e Oktober kl 23.29
Avsändare: 72027
"Du har startat en prenumeration på FunClub. Pris 50 kr/vecka. Skicka STOPP FCE till 72027 för att avsluta. Kundtjänst: +46720500350. Mixcial Global"

SMS 3: 14:e Oktober kl 23.29
Avsändare: 72027
"Du ar en pagaende prenumeration pa Funclub. Pris 50 kr/vecka
http://netsogo.co/d/******************"
.

Knappade du in pin-koden när du fått sms nr 1?

Skickade du ”Stopp” när du fått sms nr 2?
Citera
2023-12-19, 20:25
  #5
Medlem
Dusty Circuitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirko.Kostelic
Knappade du in pin-koden när du fått sms nr 1?

Skickade du ”Stopp” när du fått sms nr 2?

Nej, jag knappade aldrig in någon kod. Jag besökte ingen hemsida eller använde någon skum app heller. Jag dubbelkollade min internethistorik utifall att jag fått hjärnsläpp och besökt någon skum sida i sömnen men hittade inget. Min trafik slutade strax efter 22 vilket stämmer ganska bra med när vi brukar lägga oss här hemma.

Jag tolkade detta som ett bedrägeriförsök, som de man kan få lite till och från, så jag skickade inte "STOPP" heller. Jag tänkte att eftersom jag inte hade tecknat något avtal så kunde inte bli debiterad för det. Där hade jag fel. Idag, när allt detta började nystas upp, började jag dock skicka "STOPP" men avbröt då min telefon varnade om att meddelandet skulle kosta pengar.

Jag läste ett meddelande från en annan person när jag googlade runt på ccsupport-företaget som hade blivit utsatt för samma sak och då hade bedragarna IP-loggar från dem. Det skulle ju kanske kunna tala för någon typ av malware eller liknande men jag har inte hittat något på någon av mina maskiner.
Citera
2023-12-19, 22:24
  #6
Medlem
När man får en bluffaktura ska man skriva "Bestrider fakturan" på fakturan och skicka tillbaka den till avsändaren. Då är det upp till bedragarna att hävda hos kronofogden att de har rätt till betalning, vilket de aldrig gör då de vet att aldrig kan vinna.
Citera
2023-12-23, 22:43
  #7
Medlem
T2Franks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
När man får en bluffaktura ska man skriva "Bestrider fakturan" på fakturan och skicka tillbaka den till avsändaren. Då är det upp till bedragarna att hävda hos kronofogden att de har rätt till betalning, vilket de aldrig gör då de vet att aldrig kan vinna.


Det har inget med tråden att göra.
Citera
2024-01-13, 11:25
  #8
Medlem
1. Det kan vara rent bedrägeri, de som driver den här typen av tjänster brukar vara rena skrupelfria bedragare med tvivelaktig moral. Denna "fun club" är det nog inte en individ på hela jorden som faktiskt vill vara medlem i. Det är bara en konstrukt för dem att debitera pengar utan motprestation.

2. Om en prenumeration faktiskt verifierats och detta verkar obekant för dig, hur långa är PIN-koderna som använts för verifikation? Är det bara fyra siffror är det ju faktiskt inte bortom rimligt tvivel att det kan vara en internetsvepande bot som lyckats starta en prenumeration åt dig.

3. Blockera betaltjänster hos din operatör, eller gå ännu hellre över till kontantkort. Jag insåg redan för tjugo år sen att det är en stor juridisk och ekonomisk risk att ha ett vanligt postpaid abbonemang bl.a. pga sånt här eller om telefonen hackas, varför jag aldrig gått över till det trots att jag numera är medelålders professionell yrkesarbetare.

Allra bäst är troligen att skippa ett svenskt mobilnummer helt och bara ha ett internet-eSIM på mobilen via någon utländsk leverantör, om man inte absolut behöver ett vanligt telefonnummer. Svenska mobiloperatörer har nämligen rent historiskt missbrukat kunduppgifterna knutna till nummeridentiteter friskt, det har förbättrats något pga lagkrav i GDPR men egentligen är inga fundamenta ändrade. Samma skrot och korn, de läcker en del, ibland oavsiktligt och ibland avsiktligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback