Citat:
Ursprungligen postat av
Pust
Jag har ett obegränsat abonnemang låst till 100Mbps från Tele2 som är samma nät som Comviq. Nu när de håller på att rulla ut 5G i den här hålan så har 4G också blivit förbättrat. Jag får normalt ut 80-120Mbps ner och 30-50Mbps upp. Tidigare brukade jag normalt få 40Mbps ner (60Mbps på en bra dag). Det fungerar rätt bra för det mesta och mina behov, men är inte optimalt om man vill spela onlinespel, vilket jag inte gör. Tele2 4G har en rätt ostabil latens/ping som i regel fluktuerar mellan 20ms och 55ms eller mer.
Är/var Tele2/Comviq's abonnemang för mobilt data låsta till 100Mb/s? Abonnemanget inhandades och har börjat användas, och dom rapporterna jag fått är att det har fungerat klart över förväntan, att hålla igång flera livestreams på totalt runt 50Mb/s under flera timmar utan minsta dipp har fungerat i stort sett alla dagar det testats.
Bara tre grova signalindikatorer på routern så tydligen svårt att fininställa dess placering optimalt, och till skillnad från en undangömd coax/fiber-router i mitten av huset så tar ju denna upp ett fönster, vilket inte uppskattats.
Men sen upplevdes tydligen en stor förändring precis runt/efter nyår, innan dess så var maxhastigheten i praktiken 80Mb/s på IP-nivå, dvs runt 100 i luften, men efter att routern gick ner nån halvminut runt nyår så får användaren nu ut runt 150Mb/s som mest på IP-nivå. Antingen har Tele2 släppt på nån hastighetsspärr, eller så har routern skiftat över till en bättre frekvens med högre hastighet. Även det är svårt att se eller hitta nån info om i routern, gränssnittet är tydligen en katastrof, plus att man loggas ut hela tiden efter 5min.
Fanns tydligen stöd för 2x2 SSID på 2.4 resp. 5Ghz, plus ett femte gästnätverk, oklart om det var på 2.4 eller 5Ghz, har inte hunnits mixtra med det än. Men bra med 2x2 primära, då man kan skapa ett sekundärt WiFi med förra routerns nätnamn/lösen, så man slipper ändra inloggning på 40 enheter det första man gör. Tydligen den lösningen som använts.
Själv föredrar jag coax/fiber, men operatörernas hutlösa prissättning på coax/fiber börja bli löjlig när det ofta är billigare att skaffa mobilt bredband med obegränsat data, än att köra en fast anslutning, i synnerhet Tele2's coaxbredband som obegränsat med kapacitet och en driftskostnad på rejält under 100kr/mån(sista siffran jag hörde var 30kr/mån, allt över det är vinst), varför vill dom då med prissättningen närmast tvinga över kunderna till mer driftsdyrt, sårbart och kapacitetsbegränsat mobilt bredband?