2024-10-09, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vilket svammel. Det enkla svaret är att det inte finns el och de får inte el i den omfattning de önskar.

Självklart finns det inte el av den enkla anledningen att el måste förbrukas i samma sekund som den produceras. Varför skulle någon producera el för att sedan tvingas leda ner den i backen? Det verkar inte vara en sund affärside.

Det är ingen som "får" el utan det är någon som är villig att köpa el till ett visst pris. Nog kommer det garanterat fram el om köparen och säljaren möts och landas i en gemensam överenskommelse.

Jag kan garantera dig att alla kommer att gå el till vintern om de är beredd att betala marknadspriset. Är det möjligen där skon klämmer för många? De vill helt enkelt inte betala och göra rätt för dig? De vill helt enkelt att någon annan ska betala deras el.
Senast redigerad av Konrad 2024-10-09 kl. 02:43.
Citera
2024-10-09, 08:52
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Självklart finns det inte el av den enkla anledningen att el måste förbrukas i samma sekund som den produceras. Varför skulle någon producera el för att sedan tvingas leda ner den i backen? Det verkar inte vara en sund affärside.

Det är ingen som "får" el utan det är någon som är villig att köpa el till ett visst pris. Nog kommer det garanterat fram el om köparen och säljaren möts och landas i en gemensam överenskommelse.

Jag kan garantera dig att alla kommer att gå el till vintern om de är beredd att betala marknadspriset. Är det möjligen där skon klämmer för många? De vill helt enkelt inte betala och göra rätt för dig? De vill helt enkelt att någon annan ska betala deras el.

Det handlar om får eftersom el tilldelas när det kommer till företag med stort förbrukningsbehov.
Vi vill ställa om och minimera våra utsläpp, men vi kan inte eftersom vi inte har fått någon effekttilldelning, sa Tomas Hirsch, energidirektör på SSAB.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...natet_hb11107/
Senast redigerad av HerrGickhan 2024-10-09 kl. 08:56.
Citera
2024-10-09, 09:28
Medlem
GretelThronbergs avatar
Sätt in statliga garantier för företagssatsningar som Northvolt och H2. Täck företagens löpande utgifter och lös ut deras lån för, säg 10 år framåt. Den gröna omställningen måste fortgå och den måste få kosta.
Citera
2024-10-09, 09:32
Medlem
Musikopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GretelThronberg
Sätt in statliga garantier för företagssatsningar som Northvolt och H2. Täck företagens löpande utgifter och lös ut deras lån för, säg 10 år framåt. Den gröna omställningen måste fortgå och den måste få kosta.
Mvh
Miljöpartiet
Citera
2024-10-09, 09:34
Medlem
Arnstads avatar
Citat:

Det är klart att om tillgång och efterfrågan har någon sorts jämvikt så kan man skicka el till den som för stunden betalar mest. Men det ska då finnas tillräckligt med el tillgängligt. På en fungerande marknad så möter tillgången efterfrågan - men det kan inte ske hur snabbt som helst vid stora förändringar. Finns inte mat så att alla kan äta sig mätta så får några svälta oavsett hur stora buntar med pengar man har. Samma sak med el. Finns inte kapacitet så är det någon som blir utan.
Citera
2024-10-09, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det handlar om får eftersom el tilldelas när det kommer till företag med stort förbrukningsbehov.
Vi vill ställa om och minimera våra utsläpp, men vi kan inte eftersom vi inte har fått någon effekttilldelning, sa Tomas Hirsch, energidirektör på SSAB.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...natet_hb11107/

Det må jag då säga att det hade jag inte förväntat mig av dig. Hänvisa till en tvättäkta Pajalakommunist som dessutom startar anförandet med:

"Utebliven effekttilldelning hotar grön omställning."

Jaja...någonting tycks ni dela i vart fall.
Citera
2024-10-09, 12:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det må jag då säga att det hade jag inte förväntat mig av dig. Hänvisa till en tvättäkta Pajalakommunist som dessutom startar anförandet med:

"Utebliven effekttilldelning hotar grön omställning."

Jaja...någonting tycks ni dela i vart fall.

Du kanske såg vem jag citerade eller är du så stockdum att du kallar SSAB:s energidirektör för kommunist?

Antingen vill man förstå eller så vill man inte. Du vill inte förstå. Produktion och effekt är två olika saker.

Här kan du läsa långt från kommunister:

https://www.di.se/debatt/debatt-uteb...n-omstallning/
Senast redigerad av HerrGickhan 2024-10-09 kl. 12:20.
Citera
2024-10-09, 15:56
Medlem
Spinnacers avatar
Konkurs på måndag då? Tror inte Northvolt är intresserade av att betala 287 miljoner i skatt.
Citera
2024-10-09, 19:10
Medlem
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spinnacer
Konkurs på måndag då? Tror inte Northvolt är intresserade av att betala 287 miljoner i skatt.

Det blir nog en fin after work i Skellefte på fredag. "Kursa på måndag! Kursa på måndag!"

Citera
2024-11-22, 22:35
Medlem
haresEars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Det blir nog en fin after work i Skellefte på fredag. "Kursa på måndag! Kursa på måndag!"

Inte riktigt va? Men nästan, man får fortsätta skåla i alla fall. Peter kastade in handduken i dag. 200 millar har han cashat ut. Vilket skämt.

Skukder på 65?85? Miljarder I bolaget, medel på 300 millar.
Citera
2024-11-25, 18:00
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haresEar
Inte riktigt va? Men nästan, man får fortsätta skåla i alla fall. Peter kastade in handduken i dag. 200 millar har han cashat ut. Vilket skämt.

Skukder på 65?85? Miljarder I bolaget, medel på 300 millar.

Helt sjukt men bara att gratulera honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in