2023-12-20, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Känns märkligt att följa en diskussion med personer som inte kan/vet/vill förstå skillnaden mellan ett kollektivavtal och anställningsavtal. Det är INTE samma sak.

[/quote]

Om ett anställningsavtal hänvisar till bestämmelserna i ett kollektivavtal har kollektivavtalet införlivats i anställningsavtalet och är alltså en del av det.
Citera
2023-12-20, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Haha, Har aldrig checka upp vart dom strejkande fanns, men Umeå, jag har berättat min bakgrund som icke medlem i facket, och det var just i Umeå jag blev jagad av facket, samt berättat att när vi flytta hit fick vi gå ner i lön, mitt ex kunde dom inte ens anställa på banken för hon hade för höglön och banken hade policy att inte sänka lön som man haft inom samma bank.

Blir ganska klart o tydligt där facket är starkt tjänar man minst.
Nu vet jag inte var du arbetat tidligare, men det är väl känt, och statistiskt bevisat, att man har betydligt högre löner tex i Stockholm och andra större städer i södra Sverige. Lönerna har alltid varit lägre i Norra Sverige och på mindre orter. Att en arbetsgivare inte vill ge en nyanställd högre lön än andra är ju inte fackets fel. Det beror på att då kommer kollegorna att bli missnöjda och också kräva högre löner och det blir dyrt för företaget. Facket skulle inte alls ha någon invändning mot att alla fick bättre betalt!
Citera
2023-12-20, 22:21
Medlem
Facken driver frågan vidare med fake news nu alltså…. Är det sista dödsrycken från facken?
Citera
2023-12-20, 22:44
Medlem
FemKiloGulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Antar att du inte läste innehållet. Det som står i dokumentet reglerar arbetsvillkoren, precis som Teslas anställningsavtal reglerar arbetsvillkoren. Det är just därför som anställningsavtalet blir färre sidor om man tar jobb på fackanslutet företag, då det hänvisar till villkoren i kollektivavtalet.
Jag förstår vad anställningsavtalet fyller för funktion när det inte finns något kollektivavtal. Det är fortfarande väldigt mycket information - över sjuttio sidor - för en enskild att sätta sig in i särskilt som för en vanlig anställd.
Citera
2023-12-20, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Regeringsformen.

Sen för att rätta dig ytterligare så är det olagligt att strejka i Sverige sedan 2019 om det finns kollektivavtal och fredsplikt därmed råder. Dock får sympatiåtgärder vidtas av andra fackförbund i sympati med det förbund som har primärkonflikten.

Med detta sagt vill jag åter igen nämna den "svenska modellen", någon uttryckte sig precis som att det är något man säger för att man är stolt över hur det fungerar i Sverige. Stolt kan man givetvis vara oavsett men med den "svenska modellen" avser man i regel hur svensk arbetsmarknad fungerar genom samförståndet mellan arbetsmarknadens parter. Sverige är ganska unika på så sätt. Därför är det också viktigt att aktörer på svensk arbetsmarknad förstår och följer svenska regler.
Vill man som svensk ha ett annat system får man rösta på ett parti som lägger förslag man gillar, svårare än så är det inte. Men tills dess är det nuvarande lagar och regler som gäller.
Det som gör mig lite brydd är de stridsåtgärder som vidtagits vid Postnord. Råder inte fredsplikt där? Samma sak med sophämtningen. Jag ser inget om sympatiåtgärder i regeringsformen, och det var dem jag kallade för maffiametoder.
Citera
2023-12-20, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Det han inte tagit i beaktande Musken är att kollektivavtal är ett lysande sätt att kontrollera arbetarna. Varför lägga tid och krångel på inviduella avtal när man kan dra all över en kam och samtidigt invagga dom i känslan av makt.

Fast...det där stämmer ju inte... Ett kollektivavtal är visserligen ett sätt att säkerställa en ganska låg löneutveckling sammantaget, men å andra sidan så kan man via ett kollektivavtal bestämma lägstalönen, OB osv.

Tesla är inte dumma. Dom har räknat på detta. Hade det varit värt med ett kollektivavtal så hade de redan implementerat det. Jag tror inte du förstår hur otroligt viktigt det är med kollektivavtal i industrin.
Citera
2023-12-20, 22:50
Medlem
Citat:
livslånga tystnadsplikten
Finns ett personbilsföretag i Göteborg som också har det i sina anställningsavtal.
Citera
2023-12-20, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LegateXII
Man kan inte AVTALA bort en LAG! Där emot läser man sedan, så följer de princip arbetslagen förutom små förändringar som är anpassat för deras arbetsschema på företaget!.

Jodå, det går fint om det är en dispositiv lag.

Fråga till er att fundera på. Varför skulle någon arbetsgivare över huvud taget vilja skriva på ett kollektivavtal?
Citera
2023-12-20, 23:22
Medlem
Fojoss avatar
Med andra ord LO ljuger om Tesla. Är det något nytt eller förvånande?
Citera
2023-12-20, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roiderbanks
Fråga till er att fundera på. Varför skulle någon arbetsgivare över huvud taget vilja skriva på ett kollektivavtal?

För att det underlättar tillvaron en hel del: istället för att förhandla med alla dina anställda förhandlar du bara med ett fack. Representanterna från facket bör dessutom vara insatta i lagarna som påverkar avtalets olika delar, och de skall dessutom ha tid att sätta sig in i hela avtalet, vilket enskilda anställda sannolikt inte har.
Citera
2023-12-21, 00:29
Avstängd
Hallbarhetnollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Med andra ord LO ljuger om Tesla. Är det något nytt eller förvånande?

Man kan aldrig lita på en sosse.

Så enkelt är det.
Citera
2023-12-21, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roiderbanks
Jodå, det går fint om det är en dispositiv lag.

Du har ju själv skrivit det bästa argumentet. Att kunna göra undantag från LAS är ett riktigt bra exempel. Det kostar inte särskilt mycket att ha ett kollektivavtal men det ger företagen mycket utrymme när facken är svaga, vilket det ofta är på tjänstemannasidan.

Det näst bästa argumentet är fredsplikten när inga avtalförhandlingar eller sympatiåtgärder pågår. Se hur sällan som vilda strejer sker. Jämför med USA där enskilda företag kan ha långvariga strejker lite när som helst.

Saltsjöbadsavtalet har tjänat landet mycket väl. Alternativet är sunkig lagstiftning som bestämts i EU-parlamentet. Vem fan tycker det är bättre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in